تبیان، دستیار زندگی
دست بردن به داخل بینی باعث تماس مستقیم دست‌ها با میكروبی به نام «استافیلوكوك» می‌شود كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دست بردن داخل بینی ممنوع!

کودک

دست بردن به داخل بینی باعث تماس مستقیم دست‌ها با میكروبی به نام «استافیلوكوك» می‌شود كه تماس آن با سایر نواحی بدن، باعث ایجاد بیماری‌های پوستی می‌گردد.

دكتر پرویز طباطبایی، فوق تخصص عفونی اطفال در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: استافیلوكوك‌ها، میكروب‌هایی هستند كه بیشتر پوست انسان را درگیر كرده و در صورت تماس با آن، ایجاد بیماری می‌كنند.

وی افزود: استافیلوکوک ها در حالت عادی در دست ها وجود دارند، ولی تعداد آنها در بینی بسیار زیاد است و بردن دست به داخل بینی، باعث جابه‌جایی و انتقال آنها شده و به تعداد زیادی به دست می‌چسبند و در صورت تماس دست با پوست سایر نواحی بدن، ضایعات پوستی چون كرك سلولیت آپسه و حتی ذات الریه بروز می‌كند.

دکتر طباطبایی تصریح كرد: در مواردی دیده شده كه استافیلوكوك ها در افراد باعث ایجاد عوارض قلبی و استخوانی شده اند و متاسفانه با ابداع هر دارو و روش مقابله ای، مقاومت آنها افزایش پیدا كرده است. لذا مبارزه با آنها قدری مشكل است.

وی در پایان توصیه كرد: ضروری است به كودكان از همان سنین پایین، آموزش لازم برای رعایت بهداشت شخصی را آموخته و همواره آنان را به كوتاه نگه داشتن ناخن‌ها و شستن مداوم دست‌ها تشویق كرد و در صورت نیاز، از داروهای موجود در داروخانه‌ها (تحت نظر پزشک) كه به صورت قطره یا پمادهای موضعی بینی وجود دارند، استفاده كرد.

*مطالب مرتبط:

مبارزه با میکروب ها با رعایت بهداشت

زمانی برای شستن دست‌ها

چگونه بینی دچار آبریزش می شود؟

رژیم غذایی بر پولیپ بینی موثر است

بویی احساس نمی کنم

گرفتگی بینی چیست؟

182 نوع باکتری روی پوست هستند

بخش تغذیه و سلامت تبیان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.