تبیان، دستیار زندگی
شگاه آزاد اسلامی اداره كل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه گزارشی به اهم فعالیتهای خود پرداخت. در این گزارش آمده است: «در بخش توسعه و ساخت و ساز، اماكن و فضاهای ورزشی ایجاد شده در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از فعالیتهای اداره كل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی

اداره كل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه گزارشی به اهم فعالیتهای خود پرداخت.

در این گزارش آمده است: «در بخش توسعه و ساخت و ساز، اماكن و فضاهای ورزشی ایجاد شده در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در 4 سال اخیر این اماكن به مرز دو میلیون متر مربع رسیده است كه به ازای هر نفر دانشجو سرانه 2 متر مربع است، این فضا در سطح كشور 15 سانتیمتر مربع است كه در ادامه این اداره كل در نظر دارد با استمرار فعالیتها در بخش ساخت و ساز این میزان را به استاندارد بین المللی برساند.

در بخش تعلیم و تربیت آكادمیك دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن 76 دانشكده تخصصی، تربیت بدنی در مقاطع كاردانی، ‌كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكترای تخصصی به تعلیم نیروهای جوان در این بخش می‌پردازد كه تعداد دانشكده‌های مزبور نیز قابل افزایش است.

در قسمت تسهیلات ورود قهرمانان به دانشگاه و در راستای طرح دانش افزایی ورزشكاران قهرمان، دانشگاه‌ آزاد اسلامی كه خود بنیانگذار و اولین اجرا كننده این امر بوده است در سال 1383 تعداد 820 نفر از ورزشكاران قهرمان را در مقاطع مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته است كه از این رهگذر تعداد بسیاری از قهرمانان المپیك 2004 آتن آسیا و جهان از اعضای دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

در بخش مسابقات مناطق دهگانه و كشوری دانشگاه آزاد اسلامی كه در اولویت كارها قرار داشته و با هدف اصلی آماده سازی ورزشكاران و دانشجویان به سوی مسئولیت‌های مهم فردی و اجتماعی برگزار می‌شود تعداد 150 هزار ورزشكار سازمان یافته در طول سال 83 حضور داشتند، در این راستا هر ساله حدود 15 هزار نفر طبق عناوین كسب شده از مزایای تخفیف شهریه و یا معافیت از شهریه در طول دوران تحصیل برخوردار می‌شوند.

در این بین كلیه دانشجویانی كه در مسابقات قهرمانی المپیك آسیایی و جهانی - بانوان كشورهای اسلامی كه مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی نیست و حائز عناوین اول تا سوم می‌شوند نیز در طول دوره تحصیل از شهریه معاف می‌شوند. در حالیكه تعداد كل افراد تحت پوشش برای دریافت مستمری قهرمانان از سوی سازمان تربیت بدنی از 150 نفر تجاوز نمی‌كند.

در بخش كلاسهای آموزشی مربیگری و داوری در سال 83 تعداد 37 كلاس آموزشی در 17 رشته در دو بخش آقایان و بانوان در تهران و سایر شهرستانها برگزار شده است كه تعداد 1126 نفر در این كلاسها حضور یافته و پذیرفته شدگان موفق به دریافت كارت‌های داوری و مربیگری رشته‌های مربوط از طریق فدراسیون ذیربط می‌شوند.

در راستای طرح ارتقا آمادگی جسمانی و روحی كارمندان و اعضای هیات علمی تعداد 18 هزار از كاركنان و اعضای هیات علمی تحت پوشش دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته‌اند.

در بخش مسابقات سراسری در سال جاری مسابقات در 74 رشته ورزشی در دو بخش آقایان و بانوان در سراسر كشور به تولیت اداره كل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در بین تیم‌های منتخب مناطق دهگانه برگزار شده است. سه المپیاد نیز در شهرهای تهران، تبریز، نجف آباد در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شده است.

پژوهشكده اداره كل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری در بررسی و تائید طرح‌های تحقیقات واصله، برگزای كلاسهای طب ورزشی و كارگاه‌های ورزشی، برگزاری سمینارها و شركت گسترده در نمایشگاه‌های علمی، تخصصی ورزشی، چاپ خبرنامه، چاپ فصلنامه، اعزام افراد متخصص به كنگره‌های ورزشی سایر كشورها و اعطا جوایز به پایان نامه‌های مورد قبول در مقاطع كارشناسی ارشد و دكترا اهتمام جدی ورزیده است.

در بخش اعزام تیمها به مسابقات برون مرزی و تورنمنت‌های بین المللی در سال جاری 27 تیم از دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات مزبور حضور یافته‌اند كه از این رهگذر صاحب 10 عنوان قهرمانی، 10 عنوان نایب قهرمانی و 5 عنوان سومی شده است.

مربیان بخش فوق برنامه ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری در بخش بانوان در رشته‌های مصوب حدودا 450 نفر و در بخش آقایان 1320 نفر بوده كه دارای تحصیلات عالیه تربیت بدنی بوده كه اكثرا از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی بوده كه مداركشان مورد تایید قرار گرفته است.