تبیان، دستیار زندگی
بزرگترین بوم نقاشی خاورمیانه در شهر بم برای نقاشی عموم مردم ایران در پشت دیوار بزرگترین بنای خشت و گلی دنیا (ارگ بم) مهیا شده است. ایرنا - این بوم نقاشی برای به تصویر كشیدن احساسات مردم بم در تقدیر از ملت ایران به پاس حماسه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین بوم نقاشی خاورمیانه


بزرگترین بوم نقاشی خاورمیانه در شهر بم برای نقاشی عموم مردم ایران در پشت دیوار بزرگترین بنای خشت و گلی دنیا (ارگ بم)  مهیا شده است.

ایرنا - این بوم نقاشی برای به تصویر كشیدن احساسات مردم بم در تقدیر از ملت ایران به پاس حماسه ملی و همدردی بزرگترین اندوه زندگی شان زیبایی‌های بهار را دو چندان كرده است.

چنانچه وقتی كه هزار دست بمی با قلم مو خاطرات زیر آوار و یك قدمی شان را با مرگ به تصویر می‌كشند، خبر از جوانه‌هایی می‌دهند كه حیات نو را همچون پیچكی گرداگرد زندگی رو به آسمان آغاز كرده‌اند.

باید متولیان این طرح ملی عظیم را ستود چرا كه زمانی دگرباره هموطنان از سراسر ایران پهناور به بم آمده اند، تا نقشی از یك پیام سبز را بر روی بومی بهانه كنند و به مردم صبور بم بفهمانند، حادثه بم درلابلای روزهای تاریخ ذهن هر ایرانی هنوز دلها را می سوزاند.

جلال‌الدین مشمولی هنرمندی كه از خطه سبز مازندران شهر قائم شهر بعد از شنیدن خبر آماده شدن بوم نقاشی به بم آمده تا تصویر همدلی و یك رنگی ایرانیان را بر روی بزرگترین بوم آشنایی و عشق به هموطنانش بكشد در این‌باره می‌گوید: با دیدن این بوم ? 200?متری زیبایی های بهار را ? 200?برابر می‌بینم، چرا كه استقبال مردم و باز ماندگان حادثه تلخ بم از این طرح برایم غیر منتظره بود و بسیاری از مردم بم بعد از بهشت زهرا و سال تحویل به اینجا آمده‌اند و شروع سال سازندگی و پایداری را با رنگ دلخواهشان نقاشی كرده‌اند.

وی افزود: جدیّت و پشتكار هنرمندان جوان و بمی كه با اشك و بغض از فراق یارانشان قلم مو را در رنگهای سبز و آبی می زنند، بعد از حادثه‌ای مثل حادثه بم حیرت آور است كه با حداقل امكانات این چنین لبخند را به همدیگر هدیه می كنند.

وی می‌گوید: امیدوارم اصحاب هنر در كشور، خصوصاً انجمن هنرهای تجسمی ایران نگاه ویژه‌ای به بچه‌های انجمن هنرهای تجسمی بم داشته باشد.

اعظم ایرانمنش هنرمند آذربایجانی كه از شهر ارومیه به بم آمده است تا تصویر ارگ قبل از زلزله را به تصویر بكشد، نیز در این‌باره می گوید: وقتی این حركت عظیم را شنیدم، بلافاصله آمدم تا در پشت این دیواره‌های عظیم خشتی بگویم كه ارگ را با همت و تلاش همدیگر از میان خرابه‌ها با هر هنر و توانی كه داریم دوباره می سازیم.

فاطمه امیرزاده هنرمند جوان هرمزگانی نیز اظهار داشت: من بر روی این بوم بزرگ تصویر یك ارگی را كشیدم كه جوانه زده است و آنرا به مردم بم هدیه كردم.

علی باقری زاده شهردار بم نیز از اجرا ی این طرح توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بم ابراز رضایت كرد و گفت: وقتی یك پیرمرد بمی با یك كودك ? 6?ساله كه اعضای خانواده‌اش را از دست داده است در كنار هم نقاشی می‌كشند این بدین معناست كه زندگی- بالیدن گرفته و امید جاری شده است.

محمدعلی جوشایی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بم كه متولی اصلی این طرح می‌باشد گفت: با تلاش شبانه روزی هنرجویان انجمن هنرهای تجسمی بم و همكاری پایگاه پژوهشی ارگ بم این طرح از اول فروردین ماه در جلوی عظیم ترین بنای خشتی دنیا به نحو احسن با استقبال بی‌نظیری به اجرا در آمده و تابحال بیش از هزاران نفر بر روی این بوم نقاشی ? 200?متری تصویر جوانه‌های زندگی را كشیده‌اند.

وی افزود: این بوم نقاشی بزرگ كه بعد از ? 15?ماه توسط مردم بم و همچنین ایران با موضوع «آزاد» در خصوص بم و حادثه ?5? دی ماه نقاشی شده است، در آینده سند محكم تاریخی می شود و بعد از اتمام كار در میادین اصلی شهرهای بزرگ ایران به نمایش در می‌آید.

جوشایی اضافه كرد: این بوم نقاشی كه بزرگترین بوم نقاشی قرن در خاورمیانه است بعد از نمایش در شهرهای ایران چنانچه زمینه مساعد باشد به عنوان بزرگترین كارت پستال مردم بم به پاس تقدیر از ملتها در پایتخت كشورهایی كه به یاری بم آمده‌اند به نمایش درمی‌آید.

وی در خصوص روند اجرای این كار گفت: بعد از فراخوان عمومی به هنرجویان و هنرمندان سراسر ایران توسط مطبوعات تعدادی از هنر جویان ایرانی به بم مراجعت و در كنار مردم بم به كشیدن نقاشی مشغول شده‌اند.

هر كس كه بخواهد موضوعی را نقاشی كند بعد از ثبت نام در این طرح با توجه به موضوع نقاشی مقداری از فضای بوم و رنگ نقاشی از نوع پلاستیك ضد آب و قلم مو دریافت می‌كند و نقاشی می‌كشد و جالب است كه بسیاری از نقاشی‌ها گروهی و خانوادگی است.