تبیان، دستیار زندگی
هنگامی که متوکّل کشته شد، پسر او منتصر که پدر را کشته بود بر مسند خلافت نشست امّا فرمانروایی او بیشتر از شش ماه طوطی نکشید که بر اثر بیماری درگذشت. پس از منتصر، پسر عمویش «المستعین» بر مسند خلافت نشست و حدود پنج سال خلافت کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقشه های پلید خلفای عبّاسی
امام هادی (ع) در عصر خلفای عبّاسی

هنگامی که متوکّل کشته شد، پسر او منتصر که پدر را کشته بود بر مسند خلافت نشست امّا فرمانروایی او بیشتر از شش ماه طوطی نکشید که بر اثر بیماری درگذشت. پس از منتصر، پسر عمویش «المستعین» بر مسند خلافت نشست و حدود پنج سال خلافت کرد. او از سامرّا به بغداد رفت و بیشتر به عیّاشی و هوسرانی سرگرم بود و نظامیان تُرک، زمام امور را به دست داشتند.

آنگاه پیروانش از او دل بریدند و رد سامرّا با پسر متوکّل «معتزّ» بیعت کردند و «المستعین» را از قدرت بر کنار نمودند. به این ترتیب، معتّز (به عنوان سیزدهمین خلیفه عبّاسی) روی کار آمد. سپس دستور داد «مستعین» را به قتل برسانند. معتزّ توانست چهار سال و شش ماه بر مردم فرمانروایی کند امّا حکومت کثیف او نیز پایدار نماند.

در همین عصر، «معتمد عبّاسی» برادر زاده معتزّ (که بعدها به عنوان یکی از خلفای عبّاسی روی کار آمد) به دستور معتزّ کمر به قتل امام هادی علیه‏السلام بست و نقشه پلید او را عملی ساخت.

برگرفته از کتاب "حضرت علی بن محمد(هادی) علیه‏السلام"

انتشارات: شرکت سیمای نور کوثر

تنظیم بخش کودک و نوجوان

*************************************

مطالب مرتبط

تبعید امام جواد (ع) از مدینه به بغداد

آخرین توطئه شیطانی

دعوت مأمون از امام جواد(ع)

نگین خاتم بر تخت سلیمان

دروغی باور نکردنی

مقام شیفتگان پیامبرص

آن شب عجیب

مخالفانی که از عدالت کینه داشتن

خانه‏نشینی بزرگترین مرد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.