تبیان، دستیار زندگی
سبک آگاهی و مهارت در ایجاد روابط مثبت و موثر بین زوجین آموختنی و یادگرفتنی است وقتی هر یک از همسران با روحیه همکاری و عملکرد مسئولانه تلاش کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوباره عاشق شوید

اهمیت آگاهی در زندگی زناشویی

دوباره عاشق شوید

آگاهان‌ می‌دانند که کنترل حوادث بیرون، در دست ما نیست ولی کنترل بینش‌مان نسبت به حوادث و نحوه‌ی برخورد با آن‌ها، در اختیار خودمان می‌باشد.وقتی با مسائل، موانع و مشکلات به‌صورت مثبت و با انگیزه‌ی قوی برخورد شود، می‌توان بر بسیاری از آن‌ها غلبه کرد و شرایط را تغییر داد و زندگی موفقی به‌وجود آورد چراکه وقتی هدف من، همکاری و همیاری با همسرم باشد، ‌از خود می‌پرسم چه کارهایی می‌توانم انجام دهم تا روابط صمیمانه‌ای با او برقرارسازم و اوضاع بهتر شود؛ چه شرایطی می‌توانم  به‌وجود بیاورم تا با مهر و محبت،  رابطه‌ی درست و مهربانانه با همسرم داشته باشم و بتوانم  نظر او را بیش‌تر به‌سوی خود جلب کنم.

وقتی با مسائل، موانع و مشکلات به‌صورت مثبت و با انگیزه‌ی قوی برخورد شود، می‌توان بر بسیاری از آن‌ها غلبه کرد و شرایط را تغییر داد و زندگی موفقی به‌وجود آورد

فقط باکسب آگاهی و مهارت‌های لازم است که به‌جای توجه به نقاط ضعف و تحمیل شرایط بد و نامناسب خود  به همسر، همکاری لازم را با او به‌عمل می‌آورم. هر زن و شوهر آگاه از خود می‌پرسد که «چگونه با مسائل، منصفانه برخورد کنیم؟ چگونه نقاط ضعف همدیگر را بپذیریم؟ چگونه نقاط مثبت و قوت خود و همسرمان را کشف و تأیید و تأکید کنیم؟ چگونه با قدرت و انگیزه‌های فراوان، تغییرهای مثبت در زندگی مشترک به‌وجود آوریم؟ و چگونه رفتار و کردار خود را در مسیر هدف‌های‌مان قرار دهیم؟» در این شرایط است که رفتار و عملکردمان، به‌صورت مثبت و رضایت‌بخش می‌شود و احساس تعلق‌خاطر و صمیمیت بین زوج‌ها، تقویت شده و بیش‌تر می‌گردد.به‌طور کلی، کسب آگاهی و مهارت در ایجاد روابط مثبت و مؤثر بین زوج‌ها، آموختنی و یادگرفتنی است. وقتی هریک از همسران با روحیه‌ی همکاری و عملکرد مسؤولانه و تلاش در کسب رضایت دیگری کوشش کند، به‌طور مسلم در ایجاد رابطه‌ی خوب و رضایت‌بخش، سهیم خواهد بود.

وقتی آگاهی و تجربه‌های زن و شوهر کم باشد

این گروه از زن‌ها و شوهرها،  ناآگاهانه و ندانسته، رفتارهای منفی و مخرب را بین خود حاکم ساخته و عملاً بین خود و همسرشان فاصله می‌اندازند و موجب دلسردی و خراب کردن رابطه‌ی بین خودشان می‌شوند... در برخورد با مسائل، به‌سرعت عصبانی و خشمگین می‌شوند... پیوسته با هم لجاجت و مشاجره می‌کنند... همواره در اضطراب، تشویش و عصبانیت به‌سرمی‌برند... با کوچک‌ترین عمل برخلاف میل‌شان، خشمگین شده و دشنام می‌دهند و اشیاء را پرت کرده و می‌شکنند... همسر و خود را از مهمانی و ایجاد تفریح محروم می‌کنند... گریه سرمی‌دهند... احساس آزردگی کرده و با تنبلی و فراموش‌کاری، نسبت به خود و همسر، لجبازی می‌کنند... وظایف و مسؤولیت‌های خود را به‌درستی انجام نمی‌دهند... فراموشکار می‌شوند... همدیگر را به بهانه‌های گوناگون، سرزنش و تنبیه‌های لفظی و جسمی می‌کنند... توجه‌طلبی می‌کنند و یا برای مهم جلوه دادن خود، قدرت‌طلبی کرده و احساس حقارت و ناکامی را بر دیگری تحمیل می‌کنند...‌ توقع‌های غیرمنطقی از دیگری دارند... پیوسته به‌دنبال جلب توجه و تأییدهای غیرضروری از سوی همسر و دیگران هستند... بیشتر وقت‌ها احساس قربانی و مظلوم شدن دارند... با گفتار و کردار و کنترل‌های بی‌مورد، احساسات همسر خود را جریحه‌دار می‌سازند... ندانسته خواهان فاصله و جدایی می‌شوند...

دوباره عاشق شوید

وقتی آگاهی‌های زن و شوهر بالا باشد

زوج‌ها تفاوت‌ها،‌ تضادها، تفاهم‌ها، باورها، اندیشه‌ها، ‌احساس‌ها و رفتارهای یکدیگر را به‌راحتی پذیرا می‌شوند و همدیگر را درک می‌کنند... به‌جای مقابله با هم و ارائه‌ی پاسخ‌های منفی و مخرب، پاسخ‌های مثبت و رضایت‌بخش می‌دهند... به احساس‌ها و رفتار خود و همسرشان توجه کرده و پاسخ‌های درست و منطقی می‌دهند... با آرامش، با ارائه‌ی مهر و محبت، با تأیید و تشویق و تحسین رفتار و احساسات مثبت، همسر خود را مورد تشویق و تأیید قرارمی‌دهند... با دلگرمی و تبادل پاداش، رفتارهای مهربانانه و خوشایند را ‌بیش‌ترمی‌کنند... از دعوا و برخورد، خشم و عصبانیت، تلافی، رنجاندن، کینه‌ورزی،‌ حسادت، نفرت، کنترل کردن، لطمه‌زدن به رابطه، اعمال فشار،جریمه و تنبیه‌های دیگر خودداری می‌کنند... با مهر و محبت، به همسرخود توجه نشان‌می‌دهند و صادقانه با او ارتباط مهربانانه برقرارمی‌سازند.

چه‌طور می‌توان هدف‌های مثبت و سازنده را جایگزین اهداف منفی و مخرب کرد؟

زنان و مردان موفق در زندگی زناشویی، به‌خوبی می‌دانند که یک زندگی مشترک موفق و رضایت‌بخش، استوار و شاد، بدون آگاهی و کسب مهارت‌های لازم و به‌صورت تصادفی، به‌وجود نمی‌آید. برای این‌که زندگی مشترک خوب و رضایت‌بخشی داشته باشیم، برای این‌که بتوانیم رابطه‌ی شایسته‌ و بهتری با همسرمان ایجاد کنیم، باید شیوه‌ و ابزارهای مثبت و سازنده را جایگزین آن‌ها کنیم و به‌جای استفاده از الگوهای منفی حاکم بر فرهنگ جامعه، با تفکر و خلاقیت، به مسائل، پاسخ‌ جدید و جالب دهیم، عاشق کارهای جدید باشیم.

دوباره عاشق شوید

در زندگی مشترک‌تان دوست دارید چه اتفاقاتی بیافتد؟ هدف‌های خود را بنویسید و آن‌ها را تصویرسازی کنید. کارهای مهم را در گروه (1)، کارهای متوسط را در گروه (2) و کارهای کم‌اهمیت را در گروه (3) قراردهید. مهم‌ترین کارها را اول انجام دهید. اولویت کارهای خود را با اولویت‌های همسرتان مقایسه کرده و بشناسید و نقاط مشترک و تفاوت‌ها را معلوم سازید و تفاوت‌ها را کاهش دهید. برای رسیدن به هدف های‌تان، برنامه‌ریزی کنید. هدف‌های خود را دایما مرور کرده و زمان رسیدن آن‌ها را مشخص سازید. برای این‌که زندگی مشترک بهتر و پرباری را تجربه نماییم، باید توجه کنیم که برای زن و شوهر، بسیار اهمیت دارد که هر روز، چند دقیقه به مبادله‌ی احساسات خود به دیگری بپردازند. احساسات را به هم انتقال دادن، درک شما را از همسرتان بیش‌تر می‌کند و می‌توانید یکدیگر را بهتر بشناسید و همدیگر را بهتر قبول داشته باشید.باید بدانیم با خودآگاهی و مدیریت بر ذهن خویشتن است که می‌توان فرمان زندگی خود را در دست گرفت. با دیگرآگاهی است که می‌توان بر حال و احوال و احساسات عمیق همسرتان اطلاع دقیقی پیدا کنید، او را بهتر بشناسید، به‌موقع او را تحسین و تأیید و حمایت کنید و یاد بگیرید به‌جای واکنش‌های منفی، کنش‌ و عمل‌های مثبت از خود نشان دهید.

باید بدانید که:

زندگی زناشویی همانند پروردن گل‌های باغچه است. هر روز می‌بایست به گل‌ها رسید و مراقب آن‌ها بود تا شاداب و سرحال به رشد خود ادامه دهند، درحالی که وقت‌نگذاشتن، توجه نکردن و غافل شدن از گل‌ها، باعث پژمرده شدن آن‌ها می‌شود. در زندگی مشترک، کسب آگاهی و مهارت‌های لازم،‌ وقت گذاشتن برای همسر، با هم بودن، سعی در شناخت نیازها و رفع نیازهای همدیگر، تعهد داشتن و تلاش هریک از زوج‌ها نسبت به ایجاد یک رابطه‌ی ‌زناشویی مطلوب، پذیرش مسؤولیت‌ها و انعطاف‌پذیری‌های به‌موقع و... همگی در ایجاد زندگی مشترک خوب و رضایت‌بخش، مؤثر و اثرگذار هستند. اگر هر یک از زوج‌ها، هدف‌های خود را تعیین کنند و به‌آرامی وصادقانه با همسر درمیان بگذارند و بپذیرند که زندگی مشترک خوب، با خود او شروع می‌شود و هر یک از زوج‌ها بدانند که در ساختن رابطه‌ی بهتر در زندگی مشترک، نقش مثبت و سازنده‌ای را برعهده دارند می‌توانند با مهر و محبت، همسر خود را تحت تأثیر مثبت قراردهند، می‌توانند به‌عنوان پاداش رفتار درست خود، زند‌گی مشترک پرباری را تجربه نمایند.

منبع

ماهنامه شادکامی و موفقیت شماره 60

تنظیم برای تبیان: مریم عطاریان

مقالات مرتبط

درمان علمی اختلافات زناشویی

خوشبختی وام بانکی نیست

آرامش در سایه صداقت

خوشبختی تو، انتخاب من

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.