تبیان، دستیار زندگی
متوکّل نسبت به خاندان رسالت، بسیار دشمنی می‏کرد. به خصوص نسبت به امیرمنان علی‏علیه‏السلام گستاخی‏های فراوان می‏نمود. یک روز در جمعیتی حضور داشت و پسرش «منتصر» نیز حاضر بود. در آن مجلس، متوکّل به پسرش حرف بسیار زشتی زد و منتصر در همان لحظه تصمیم گرفت پدرش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گستاخی در جایگاه قدرت
مرگ ذلّت بار متوکّل

متوکّل نسبت به خاندان رسالت، بسیار دشمنی می‏کرد. به خصوص نسبت به امیرمنان علی‏علیه‏السلام گستاخی‏های فراوان می‏نمود. یک روز در جمعیتی حضور داشت و پسرش «منتصر» نیز حاضر بود. در آن مجلس، متوکّل به پسرش حرف بسیار زشتی زد و منتصر در همان لحظه تصمیم گرفت پدرش را در فرصتی بکشد.

به دنبال این تصمیم، او تعدادی از غلامان دربار را اجیر کرد؛ یک شب که متوکّل در داخل کاخ خود به میگساری مشغول بود، منتصر وارد دربار شد و ابتدا همه ندیمان و خدمتکاران را مرخص کرد. در آن لحظه جز وزیر متوکّل (فتح بن خاقان) همه حاضرین، خلیفه عبّاسی را ترک کردند.

سپس چند نفر از غلامان با شمشیرهای برهنه، وارد کاخ شدند و به سوی متوکّل انداخت، غلامان به هر دوی آنها حمله ور شدند و پاره پاره‏شان ساختند، سپس به سوی منتصر بازگشتند و به عنوان خلیفه به او سلام کردند و به این ترتیب، منتصر عبّاسی بر مسند قدرت نشست.

برگرفته از کتاب "حضرت علی بن محمد(هادی) علیه‏السلام"

انتشارات: شرکت سیمای نور کوثر

تنظیم بخش کودک و نوجوان

*************************************

مطالب مرتبط

تبعید امام جواد (ع) از مدینه به بغداد

آخرین توطئه شیطانی

دعوت مأمون از امام جواد(ع)

نگین خاتم بر تخت سلیمان

دروغی باور نکردنی

مقام شیفتگان پیامبرص

آن شب عجیب

مخالفانی که از عدالت کینه داشتن

خانه‏نشینی بزرگترین مرد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.