تبیان، دستیار زندگی
یك نهاد اطلاعاتی آمریكا در یك بررسی از توانمندی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس نوشت كه با توجه به اهمیت تنگه هرمز، مسدود كردن این تنگه یا حتی تهدید به انجام آن می‌تواند ابزار موثری برای ایران باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در صورت بروز جنگ احتمالی

اطلاعات دریایی آمریكا: تنگه هرمز اهرم موثری برای ایران است
تنگه هرمز

یك نهاد اطلاعاتی آمریكا در یك بررسی از توانمندی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس نوشت كه با توجه به اهمیت تنگه هرمز، مسدود كردن این تنگه یا حتی تهدید به انجام آن می‌تواند ابزار موثری برای ایران باشد.

به گزارش فارس، "دفتر اطلاعات دریایی " آمریكا اخیرا گزارشی را درباره توانمندی‌ها و وضعیت نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس تهیه كرده است كه این گزارش پس از قرار گرفتن در خروجی پایگاه اینترنتی این دفتر، هفته گذشته از روی سایت این مركز برداشته شد. اما گزارش فوق بار دیگر بر روی خروجی سایت دفتر اطلاعات دریایی آمریكا قرار گرفت.

این بررسی اطلاعاتی آمریكا اعلام كرد كه ایران فرماندهی عملیاتهای دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داده است كه این راهبردی برای مسدود كردن دسترسی به مسیرهای دریایی حیاتی در صورت بروز احتمالی جنگ است.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: ایران خود را به عنوان یك قدرت منطقه‌ای می‌بیند و نیروی دریایی آن، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برای حمایت از این دیدگاه همزمان با كار برای توسعه، برنامه‌ریزی می‌كنند

دفتر اطلاعات دریایی آمریكا در بررسی خود آورده است كه این سازماندهی مجدد نظامی كه در سال 2007 آغاز شد، مسئولیت خلیج فارس را از نیروی دریایی به نیروی دریایی سپاه منتقل می‌كند كه انباری از قایق‌های تندرو كوچك و موشكهای كروز دارد.

بررسی فوق كه به تاریخ پاییز 2009 است افزود: در طول این سازماندهی مجدد، فرماندهان ارشد نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران تاكید كرده‌اند كه این بازسازماندهی پایگاههای موجود و ایجاد پایگاههای جدید یك خط دفاعی ایجاد می‌كنند كه از دسترسی دشمن به تنگه هرمز و خلیج فارس جلوگیری خواهد كرد.

در این بررسی آمده است كه با عملیات نیروی دریایی ایران در خلیج عمان با ناوهای بزرگتر و استفاده از یك پایگاه جدید در عسلویه توسط سپاه برای عملیات در خلیج فارس و تنگه هرمز، این رویكرد به تجهیزات دریایی ایران اجازه خواهد داد تا به راهبرد دفاعی لایه‌دار ایران كمك كرده و آن را توسعه دهد.

تنگه هرمز

بر اساس این بررسی و به نقل از آمار و ارقام وزارت انرژی آمریكا، كشورهای حوزه خلیج فارس حدود 30 درصد نفت جهان را تولید می‌كنند كه بخش عمده آن از تنگه باریك هرمز عبور می‌كند.

در این بررسی اطلاعاتی آمده است: از آنجایی كه ایران برای انتقال بخش عمده صادرات نفتی خود از تنگه هرمز استفاده می‌‌كند، مسدود كردن این منطقه برای تهران نیز خطراتی را در پی خواهد داشت. بستن تنگه هرمز خسارت اقتصادی عظیمی برای ایران به دنبال خواهد داشت، بنابراین ایران احتمالا بستن این منطقه را با خونسردی و به راحتی نخواهد پذیرفت. اما، با توجه به اهمیت این تنگه، قطع كردن رفت و آمد یا حتی تهدید به انجام آن می‌تواند ابزار موثری برای ایران باشد.

در این بررسی آمده است: سپاه پاسداران قدرت دریایی خود را با خرید كشتی‌های چینی مجهز به موشكهای ضد ناو و هواپیمای گشت‌زنی و قایق‌های موشك‌انداز بر اساس طراحی‌های كره شمالی تقویت كرده است.

در مجموع، برنامه توسعه ایران، قابلیت‌های دریایی آن را تقویت كرده و افزایش در تعداد قایق‌های كوچك، مین‌ها، موشكهای كروز ضد ناو، موشكهای زیرسطحی و تجهیزات دفاع هوایی را به دنبال داشته است

این بررسی نوشت: در مجموع، برنامه توسعه ایران، قابلیت‌های دریایی آن را تقویت كرده و افزایش در تعداد قایق‌های كوچك، مین‌ها، موشكهای كروز ضد ناو، موشكهای زیرسطحی و تجهیزات دفاع هوایی را به دنبال داشته است.

بر اساس این گزارش، سپاه همچنین شماری از قایق‌های تندرو از شركت "فابیو بوزی دیزاین " خریداری كردن و سپس این قایق‌ها را مهندسی معكوس كرد.

بررسی فوق ادامه داد: قایق ایران از نوع فابیو بوزی باعث شده است كه سپاه یكی از تندروترین قایق‌های نظامی در خلیج فارس را داشته باشد. گفته می‌شود كه ایران به دنبال توسعه قایق‌های بدون سرنشین نیز بود.

بر اساس این بررسی، سپاه پاسداران قایق‌های كوچكتر و تندروتر با انعطاف تاكتیكی بالاتری برای نبردهای نامتقارن دارد.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: ایران خود را به عنوان یك قدرت منطقه‌ای می‌بیند و نیروی دریایی آن، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برای حمایت از این دیدگاه همزمان با كار برای توسعه، برنامه‌ریزی می‌كنند.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور