تبیان، دستیار زندگی
جمعه 5 فروردین اعضای انجمنهای تخصصی تبیان در چهارچوب كانون اینترنتی هواداران تیمهای ملی كشور بهمراه میهمانان خود تصمیم به حضور در استادیوم آزادی و تشویق تیم ملی گرفتند. به همین منظور موسسه تبیان به كمك سرویس ورزشی خود اقدام...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش حضور كانون اینترنتی هواداران تیم ملی در ورزشگاه آزادی

جمعه 5 فروردین

اعضای انجمنهای تخصصی تبیان در چهارچوب كانون اینترنتی هواداران تیمهای ملی كشور بهمراه میهمانان خود تصمیم به حضور در استادیوم آزادی و تشویق تیم ملی گرفتند.

به همین منظور موسسه تبیان به كمك سرویس ورزشی خود اقدام به مذاكره با فدراسیون فوتبال جهت تامین بلیط بازی نمود . بعد از اطمینان از تهیه بلیط ها در سایت شروع به ثبت نام از داوطلبین نمودیم و همین طور برای این كه اعضا تبیان با توجه به خواسته خود تجربه مدیریت و اجرا گردهمایی ها را به دست خود داشته باشند ، از بین اعضا تعدادی از آنها داوطلب شدند این مسئولیت را بر عهده بگیرند .

روز پنج شنبه 4 فروردینبا توجه به نظرات اعضا و تسهیل كار  بلیط ها تحویل اعضا شد .

با نظر حراست كل تربیت بدنی  وتصمیم شورای تامین استان مبنی بر این كه محل استقرار كانون هواداران اینترنتی تبیان در داخل محوطه در نظر گرفته شده برای تماشاگران ژاپنی  خواهد بود   ( به علت اطمینان و موجه بودن اعضای تبیان برای سازمان تربیت بدنی ) ، ساعت30 : 14 را برای ورود اعضا  به داخل استادیوم ، زمان مناسبی  اعلام نمودند.

به همین خاطر بچه های كانون هواداران اینترنتی تبیان نیز ساعت13:30 تا 14 روز جمعه در محل سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی را  وعده تجمع دوستان  تعیین كردند.

و اما روز بازی  5 فروردین- ورزشگاه آزادی  !

در حالیكه برای حضور در محل قرار به طرف استادیوم حركت می كردیم ساعت 11 صبح ( 7 ساعت قبل از شروع بازی ) رسانه های گروهیخبر غیرمنتظره ای را مبنی بر پر شدن ورزشگاه اعلام نمودند كه باعث شگفتی همگان مخصوصا مسئولین فدراسیون فوتبال كه در اظهارات غیر رسمی پیشین خود بیان كرده بودند كه انتظار حضور حداكثر 70 هزار تماشاگر را دارند !  شد.

این امر هم  باعث دستپاچگی مسئولین نظم ورزشگاه ( كه حتی مشكلاتی برای ورود مسئولین بلند پایه كشور  به استادیوم پیش آورد) و هم باعث شد كه با رودررو شدن با دربهای بسته تمام پیش بینی ها و برنامه های در نظرگرفته برای حضور تبیانیها در استادیوم برهم بریزد.

اما حتی باهمین وضعیت پیش آمده و با توجه به اینكه محل استقرار مشخص شده بود  اقدام به رایزنی با مسئولین استادیوم نمودیم تا به هر شكل ممكن طبق برنامه پیش رویم .

برای این كار با نیروی انتظامی ( تیپ 1 و 2 یگانهای امام خمینی ) ، حراست تربیت بدنی  وحراست مجموعه آزادی وارد مذاكره شدیم  تا هماهنگی لازم را برای ورود به استادیوم به عمل آوریم .

به همین ترتیب یك به یك از سه مرحله تا پشت تونل شماره 10 برای ورود به خود استادیوم پیش رفتیم اما در همین مراحل نیز تداخل افراد غیر تبیانی با گروه ما كه تعداد آنها نیز چند برابر بچه های تبیان بود و همین طور ناهماهنگی خود بچه های تبیان با یكدیگر وعدم همكاری نیروهای انتظامی با تصمیمات گرفته شده دردسرهای مختلفی را پیش آورد كه باعث شد حتی تعدادی از بچه های تبیان نیز از همین مراحل عبور نكنند .

زمانیكه در پشت تونل شماره 10 و در حالیكه با تعداد زیادی از تماشاگران كه اكثر آنها غیر تبیانی بودند مواجه بودیم ، متوجه شدیم كه از طرف سفارت ژاپن با ورود افراد غیر ژاپنی به محوطه ژاپنی ها بشدت مخالفت شده و این در حالی بود كه تا قبل از بازی حضور تبیانیها در این محوطه مورد تأیید رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن قرار گرفته بود.

برای حل این مشكل نیز ما وارد استادیوم شده و برای یافتن مسؤولین وارد زمین بازی هم شدیم كه با سردار هادی نژاد ( مسؤول نظم ورزشگاه ) و آقای محمد پور ( مدیر كل حراست تربیت بدنی ) رودررو صحبت كردیم كه آنها اعلام كردند با توجه به مخالفت اكید سفیر و حضور بیش از حد ظرفیت تماشاگر در استادیوم و نزدیك شدن به زمان شروع بازی امكان استقرار گروه تبیان در نقطه دیگر از استادیوم وجود ندارد ( مدیر كل حراست تربیت بدنی پس از پایان بازی بطور رسمی از كاربران تبیان برای نا هماهنگی بوجود آمده عذر خواهی نمود )

وقتی با نزدیك شدن به زمان شروع بازی بطور كامل از حضور در استادیوم نا امید شدیم از كاربران باقیمانده تبیان عذر خواهی كرده و اعلام كردیم كه بعدا در این مورد با آنها مكاتبه خواهد شد.

بازی تیم ملی و حوادث پس از آن !

بازی بین دو تیم در حالیكه ما و كاربران تبیان خسته و ناراحت از مسائل پیش آمده بودیم با سوت داور آغاز شد و اضطراب از نتیجه بازی وجود تمام هواداران تیم ملی كشورمان را فرا گرفت ، این اضطراب  در نهایت با بازی خوب جوانان ملی پوش كشورمان و گلزنی وحید هاشمیان وپیروزی ایران با نتیجه 2 بر 1 در مقابل ژاپن به پایان رسید.

اما در این بین علاوه بر تعداد بسیار بالای تماشاگران كه در استادیوم حاضر بوداند تعداد زیادی از هموطنانمان نیز كه از راههای دور حتی خارج از كشور ساعتها و حتی از روز قبل زمان زیادی را جهت تهیه بلیط بازی با قیمت بالا صرف كرده بودند , از حضور در استادیوم ناكام مانده و حتی تعدادی از آنها از نا مهربانیهای نیروی انتظامی بی نصیب نماندند.

بعد از پایان بازی نیز شاهد حوادث بسیار ناگواری بودیم كه نتیجه آن تا به امروز تعداد  6 كشته و 40 زخمی از میان هموطنان ایرانی و میهمانان ژاپنی بوده است كه پیروزی تیم ملی را بر كاممان تلخ كرده است.

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2005/03/050327_sm-fifa-tehran-stampede.shtml

http://www.irna.ir/irnewtest/fa/news/view/line-13/8401070150114730.htm

http://isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-507947

http://isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-507832

http://isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-507945

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2005/03/050325_sm-iran-football-match.shtml

امید داریم كه دیگر شاهد این حوادث تلخ در صحنه فوتبال و ناكامی دربرخی از گردهمائیهای اعضای تبیان مثل حضور در بازی ایران و لائوس و بزرگداشت مرحوم تختی ( با توجه به فراهم بودن تمام امكانات و عدم حضور پررنگ اعضا ) و مسابقه ایران و ژاپن نباشیم.

در پایان ابراز تأسف وحید هاشمیان ، حجت الاسلام علیپور ( معاونت فرهنگی فدراسیون فوتبال ) و آقای پهلوان ( دبیر فدراسیون فوتبال ) وعذر خواهی تبیان را  از عدم حضور تبیانیها در استادیوم به اطلاع شما میرسانیم  و همگی برای پیروزی تیم ملی در مسابقات بعدی دعا می كنیم.