تبیان، دستیار زندگی
توصیه‌های نادرست و باورهای غلطی در حوزه تناسب اندام و كاهش وزن وجود دارند که می‌توانند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 باور غلط ورزشی درباره سلامت

توصیه‌های نادرست و باورهای غلطی در حوزه تناسب اندام و كاهش وزن وجود دارند که می‌توانند مانع رسیدن شما به هدف‌تان شوند. این مطلب به 9 نمونه از این باورهای رایج، اما غلط می‌پردازد. واقعیت این است که افراد به تمرین‌های مختلف، واكنش های متفاوتی نشان می‌دهند و تمرین‌هایی كه برای یك نفر موثرند، ممكن است برای فرد دیگر، کارآیی چندانی نداشته باشند. در این مواقع شما باید ورزش و تمرینی كه برای شما مفید است و مشكل‌تان را حل می‌كند، بیابید.

تردمیل

باور غلط 1

«دویدن روی تردمیل، در مقایسه با پیاده‌روی یا دویدن روی آسفالت، فشار كمتری به زانوها وارد می‌كند.»

یکی از مربیان ورزشی در مركز درمانی دانشگاه نیویورك می‌گوید: «دویدن، ورزشی عالی است، ولی روی زانوها اثر می‌گذارد، چون فشار ناشی از وزن بدن بر مفاصل‌ وارد می‌شود و فرقی نمی‌كند كه روی آسفالت بدوید یا روی دستگاه دوی ثابت.» او می‌گوید: «بهترین راه برای كاستن فشار وارده بر زانوها، تنوع بخشیدن به ورزش است. اگر دویدن را با سایر فعالیت‌های ورزشی كه باعث سلامت قلب می‌شوند بیامیزید، مثل نوار غلتان یا استفاده از دوچرخه ثابت، فشار وارد شده بر زانوها را كاهش می‌دهید و در نتیجه می‌توانید سال‌ها بدوید.»

باور غلط 2

«ورزش‌های ایروبیك (هوازی)، میزان متابولیسم بدن را تا ساعت‌ها بعد از ورزش بالا نگه می دارند.»

در حقیقت این فرضیه درست است، ولی مقدار كالری مصرفی آن گونه كه شما فكر می‌كنید نیست! کارشناسان می‌گویند، درست است كه متابولیسم بدنتان بعد از ورزش ایروبیك با مقدار اندكی افزایش، همچنان ادامه می‌یابد، ولی مقدار آن از نظر آماری قابل توجه نیست. در حقیقت، این كار فقط بیست كالری بیشتر از مقدار عادی، در هر روز، مصرف می‌كند. با وجود اینكه مقدار كمی افزایش در متابولیسم، بعد از انجام ورزش‌های استقامتی دیده می‌شود، ولی نمی‌تواند نقشی اساسی ایفا كند. این مساله واقعا به عنوان موفقیت در مصرف انرژی محسوب نمی‌شود.

باور غلط 3

«احساس سلامتی در حین ورزش نشان می دهد که زیاده‌روی نمی‌كنید.»

یكی از بزر‌گ‌ترین اشتباهات مردم این است كه وقتی یك برنامه‌ ورزشی را شروع می‌كنند، فشار زیادی را به خود وارد می‌كنند، زیرا آنها در هنگام ورزش، احساس تندرستی می‌كنند و در خود مشكلی نمی‌بینند.

پیامدهای زیاده‌روی در ورزش، یك یا دو روز بعد از ورزش آشكار می‌شود.

باور غلط 4

«شنا كردن برای كاهش وزن عالی است.»

درست است كه شناكردن به افزایش ظرفیت شش‌ها و بزرگ كردن ماهیچه‌ها بسیار كمك می كند و استرس های اضافی بدن را از بین می برد، اما تا وقتی كه برای ساعت‌ها شنا نكرده اید، شناكردن به کاهش وزن بدن كمكی نمی‌كند.

به علت اینكه خاصیت شناوری و رانش آب، بدن شما را حمایت می‌كند، فعالیت بدنی شما هنگام راه رفتن در آب كمتر از راه رفتن در شرایط عادی می‌شود.

وقتی از آب بیرون می‌آیید، احساس گرسنگی شدیدی می كنید که ممكن است موجب شود كه بیشتر از حالت معمولی غذا بخورید و این موضوع، پیروی از یك رژیم غذایی را سخت می‌كند.

باور غلط 5

«تمرینات یوگا برای تمام انواع كمردردها توصیه می‌شود.»

واقعیت این است كه یوگا می‌تواند به بهبود كمردرد كمك كند، ولی نه برای هر نوع كمردردی.

اگر كمردرد شما منشأ ماهیچه‌ای داشته باشد، برخی از حركات كششی و بعضی وضعیت‌های یوگا می‌تواند به شما كمك كند، ولی اگر كمردرد شما ناشی از مشكلات دیگری باشد (مثل بیماری دیسك كمر)، به نظر نمی‌آید كه یوگا بتواند كمكی كند، بلكه باعث بدتر شدن مشکل و درد بیشتر خواهد شد.

باور غلط 6

«اگر در حال ورزش كردن عرق نكنید، یعنی به اندازه‌ كافی فعالیت بدنی ندارید.»

عرق كردن، لزوما نشان دهنده‌ فعالیت سخت بدنی نیست. بدن شما از این طریق دمای خود را پایین می‌آورد. بدون عرق كردن هم می‌توان مقدار قابل توجهی انرژی مصرف كرد. شما می توانید پیاده‌روی یا بدن‌سازی سبك را امتحان كنید.

باور غلط 7

کمربند لاغری

«كار كردن با وسایل چربی‌سوز، چربی شكم را از بین می‌برد.»

چیزهایی را كه در تبلیغات می‌بینید، باور نكنید. دستگاه چربی‌سوز ممكن است به محكم كردن ماهیچه‌های بخش میانی بدن كمك كند و حالت بدن را متناسب نماید، ولی توانایی مشاهده ی ماهیچه‌های شكمی، ‌با مقدار كلی چربی بدن متناسب است. اگر چربی‌های شكمی‌ خود را از دست ندهید، ماهیچه‌های شكمی‌ را نخواهید دید.

اما آیا استفاده از این دستگاه‌ها می‌تواند به شما در كم كردن چربی‌های شكم كمك كند؟ كارشناسان می‌گویند: نه!

شما نمی‌توانید قسمت خاصی از بدنتان را در نظر بگیرید و چربی‌های آن قسمت را بسوزانید، بنابراین این دستگاه‌ها نمی‌توانند به كاهش وزن در آن قسمت‌های بدن كمكی كنند. برای سوزاندن چربی بدن، باید تمریناتی را انتخاب كنید كه هم شامل ورزش‌های كمك كننده به قلب و عروق و هم شامل ورزش‌ها و تمرینات استقامتی هستند.

باور غلط 8

«دستگاه‌های ورزشی، مطمئن‌ترین راه برای ورزش هستند و به كمك آنها همیشه می‌توانید به روشی علمی و صحیح، ورزش ‌كنید.»

ممكن است فکر کنید كه یك دستگاه ورزشی، بدن شما را در وضعیتی درست تنظیم می‌كند و باعث می‌شود تمام حركات را به روش صحیح انجام دهید. این گفته، زمانی درست است كه دستگاه مورد نظر برای قد و وزن شما به طور دقیق و صحیح تنظیم شده ‌باشد. این نظر كارشناسان است.

تا زمانی یك مربی ورزشی و یا فردی كه شایستگی لازم را دارد، تنظیمات لازم را برای شما انجام ندهد، در شیوه‌ ورزش كردن دچار اشتباهات فراوانی خواهید شد و اگر بدون نظارت مربی، با هر دستگاهی و یا حتی بدون استفاده از دستگاه ورزشی ورزش کنید، خطر آسیب‌ دیدن بدن خود را افزایش خواهید داد.

باور غلط 9

«اگر می‌خواهید ورزش برایتان مفید باشد، باید در هنگام ورزش كردن، اندكی احساس درد كنید.»

از بین تمام شایعات پخش شده در مورد پرورش و زیبایی اندام، كارشناسان معتقدند كه بحث بدون رنج، چیزی به دست نمی‌آید، بیشترین خسارت را به افراد می‌زند.

درست است كه یك یا دو روز بعد از ورزش، نوعی درد را در عضلات احساس خواهیم کرد، ولی این حس تفاوت بسیاری با درد عضلات در هنگام ورزش كردن دارد.

شما نباید در هنگام انجام فعالیت ورزشی، احساس درد و ناراحتی كنید، زیرا در غیر این صورت یا حركات را به روشی غلط انجام می‌دهید و یا از قبل، نوعی آسیب‌دیدگی داشته‌اید.

كارشناسان، ورزش با درد را توصیه نمی‌كنند. اگر در حین ورزش، در بخشی از بدن احساس درد كردید، ورزش را متوقف كنید. بعد كمی‌ استراحت كنید تا درد متوقف شود. اگر نشد و یا با ورزش مجدد، دوباره درد شروع یا حتی بیشتر شد، به پزشك مراجعه كنید.

ترجمه: دکتر مهدی تیموری

منبع: Fitness.com

*مطالب مرتبط:

6 دلیل دیگر برای ورزش بیشتر

4 اشتباه رایج درباره ورزش

رفع خستگی بعد از یك روز كاری سخت

تناسب اندام در 8 هفته

بعد از ورزش، عضلاتتان می‌گیرد؟

نقش ورزش در کنترل وزن

نقش ورزش در سلامت جسم

پیاده روی مفیده، ولی دویدن نه

خوابی آرام با ورزش

خانم ها کی ورزش کنند؟

با ورزش از چربی دور شکم بکاهید

آیا ورزش باعث بیشتر خوردن می شود؟

آیا ورزش كردن بعد از غذا ضرر دارد؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.