تبیان، دستیار زندگی
اگر دانش‌آموزی بر اثر اتفاق، كتاب درسی خود را گم یا پاره كرده باشد، چگونه و از كجا باید آن را تهیه كند؟.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب درسی، کالا یا وسیله آموزش؟؟؟

دانش‌آموزان در طی سال تحصیلی بیش از هر چیز به كتاب‌های درسی خود اهمیت می‌دهند.
کتاب درسی

كتاب‌های درسی مهم‌ترین رسانه‌های آموزشی در مدارس هستند و این در حالی است كه در سال‌های اخیر در كنار كتاب درسی رسانه‌های دیگر نیز به صورت نرم‌افزاری و در فضای مجازی به فعالیت پرداخته‌اند، ولی هیچ گاه از اهمیت كتاب درسی به صورت رسانه‌ آموزشی مكتوب كاسته نشده است.

آموزش و پرورش برای آن كه مشكلی در خصوص قیمت كتاب‌های درسی وجود نداشته باشد و خانواده‌ها برای دریافت كتب درسی با فروشندگان بازار سیاه كتاب درسی برخورد نكنند، كتاب‌های درسی را به مدارس ارسال و توزیع كردند.

حال اگر دانش‌آموزی بر اثر اتفاق، كتاب درسی خود را گم یا پاره كرده باشد، چگونه و از كجا باید آن را تهیه كند.

آموزش و پرورش با قیمتی مناسب كتاب درسی را بین مدارس توزیع می‌كند ولی این توزیع یك بار انجام می‌شود و برای دومین بار حتی به درخواست والدین این امر انجام نمی‌شود؛ پس در نتیجه بازار سیاه كتاب فروشان به خصوص دست فروشان كتاب درسی رونق پیدا می‌كند.

سینا نادرنیا، یك فروشنده كتاب می‌گوید: دست فروشان كتاب درسی به دلایل سود بالا در خصوص فروش كتاب‌های درسی، در كنار خیابان بساط می‌كنند یا در مغازه‌های خود به فروش این كتاب‌ها می‌پردازند.

وی با بیان اینكه در طول سال تحصیلی ممكن است به هر دلیلی دانش‌آموزان احتیاج به تهیه مجدد كتاب داشته باشند، ادامه می‌دهد: والدین دانش‌آموزان در این شرایط برای خرید و تهیه دوباره آن كتاب به تمام كتاب فروشی‌ها مراجعه می‌كنند و در نهایت به دلیل پیدا نكردن كتاب مورد نظر خود به دست فروشان كتاب درسی كه در كنار خیابان بساط كرده‌اند، روی می‌آورند.

این فروشنده بر این باور است كه به دلیل فشار نبود كتب درسی در بازار، كمیاب بودن و تهیه كتب درسی، والدین مجبور هستند قیمت‌های گزافی كه دست فروشان برای كتاب های درسی تعیین ‌می‌كنند را قبول كرده و با مبلغ زیاد آن كتاب را دریافت كنند.

به گفته وی این امر موجب رونق و زیاد شدن بازار سیاه كتاب در ایران شده است و فروشندگان رسمی با وجود آنها با ركود و كمبود مشتری مواجه شده‌اند.

به گزارش فارس با وجود تعیین قیمت‌های كتاب در پشت جلد آنها، دست فروشان قیمت گزافی در قبال فروش كتب درسی دریافت می‌كنند ولی با این حال والدین دانش‌آموزان با توجه به نبود كتاب‌های درسی در بین مغازه‌دارها به سمت دست فروشان خیابانی كتاب‌های درسی سوق پیدا كرده و هیچ‌گونه شكایتی ندارند.

یكی از راه‌حل‌هایی كه برای حل این مشكل در كوتاه‌مدت به نظر می‌رسد این است كه خانواده‌ها باید دقت بیشتری در تهیه كتاب‌های درسی غیر از زمان مشخص شده داشته باشند.

آموزش و پرورش با قیمتی مناسب كتاب درسی را بین مدارس توزیع می‌كند ولی این توزیع یك بار انجام می‌شود و برای دومین بار حتی به درخواست والدین این امر انجام نمی‌شود؛ پس در نتیجه بازار سیاه كتاب فروشان به خصوص دست فروشان كتاب درسی رونق پیدا می‌كند.
کتاب درسی

* لزوم چاره‌اندیشی آموزش و پرورش برای ساماندهی بازار كتاب دست دوم

رقیه پورنوری یكی از افرادی كه با چنین مشكلی در خرید كتاب دست دوم مواجه شده است، اظهار می‌دارد: ما با مشكلات زیادی مواجه هستیم و با كتاب‌های درسی را با قیمت زیاد تهیه می‌كنیم و این موضوع باید از طریق آموزش و پرورش به صورت اساسی پیگیری و رسیدگی شود.

* كتاب‌های درسی از طریق خود دانش‌آموز در دسترس دست‌فروش قرار می‌گیرد

در این ارتباط سید احمد حسینی، مدیر كل دفتر توزیع و چاپ كتب درسی با اشاره به اینكه كتاب‌های درسی دوره راهنمایی و دبیرستان از طریق كتابفروشی‌ها و كتاب‌های دوره ابتدایی، پیش‌دانشگاهی و فنی و حرفه‌ای از طریق مدارس در دسترس دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: كتاب‌فروشی‌هایی كه كتب درسی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند باید مورد تأیید اتحادیه كتابفروشان باشند.

مدیر كل دفتر توزیع و چاپ كتب درسی در خصوص توزیع كتاب‌های درسی در بازار سیاه، افزود: كتب درسی به طور قطع از طریق آموزش و پرورش در اختیار دست‌فروشان كتاب در بازار سیاه نرسیده بلكه از طریق خود دانش‌آموزان در دسترس این افراد قرار می‌گیرد.

* سازمان پژوهش برای اطلاع‌رسانی مناسبی در خصوص تهیه كتب درسی داشته است

حسینی تصریح كرد: در طی 2 سال گذشته از طریق حراست سازمان پژوهش بحث دست‌فروشی كتب درسی پیگیری شده است.

وی اضافه كرد: سازمان پژوهش برای اطلاع‌رسانی به عموم مردم در خصوص تهیه كتاب‌های درسی، از هیچ گونه تبلیغاتی دریغ نكرده است؛ همچنین اطلاعات مربوط به كتب درسی از طریق سایت www.chap.sch.ir و شماره تلفن 88827778 در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان قرار گرفته است.

مدیر كل دفتر توزیع و چاپ كتب درسی بیان كرد: توصیه ما به دانش‌آموزان این است كه در وهله اول از كتاب‌های درسی خود مراقبت كامل را داشته باشند زیرا كتاب‌های درسی به صورت یك سرمایه ملی محسوب می‌شود.

این در حالی است که در شرایط فعلی كتاب‌های درسی به ظاهر ارزان‌قیمت در بازار سیاه كتاب با قیمتی 2 یا 3 برابر در اختیار دانش‌آموزانی كه به دلایل مختلف كتاب درسی خود را از دست داده‌اند، قرار می‌گیرد و بسیاری از والدین و دانش‌آموزان نیز به دلیل نداشتن اطلاعات كافی در خصوص مراجع رسمی تهیه كتاب، گلایه‌ای از وضعیت فعلی ندارند.

به همین سبب طبیعی است كه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی دفتر چاپ و توزیع كتب درسی در این زمینه تدبیری اساسی بیاندیشد تا بیش از این شاهد به تاراج كشیده شدن فرهنگ نگهداری از كتاب‌هایمان نباشیم.

* حسینی: والدین برای تهیه كتب درسی تنها به انتشارات مدرسه مراجعه كنند
کتاب درسی

در این ارتباط حسینی مدیر كل دفتر توزیع و چاپ كتب درسی با اشاره به اختصاص یارانه به كتب درسی تنها برای یك مرحله، می‌گوید: به همین منظور نمی‌توانیم تعداد بیش از حد مجاز چاپ كتاب درسی داشته باشیم.

وی در عین حال از دانش‌آموزانی كه به نوعی كتب درسی خود را از دست می‌دهند خواست تا برای تهیه كتاب فقط به كتاب‌فروشی‌های زیر نظر انتشارات مدرسه یا فروشگاه‌های شركت چاپ و نشر كتاب درسی مراجعه كرده یا از طریق سایت معرفی شده كتاب مورد نظر خود را تهیه كنند.

تهیه کننده : حمید نور شمسی

تنظیم برای تبیان:نرگس امیرسرداری