تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی امروز دوشنبه در دیدار کارگردان، هنرمندان و عوامل تولید سریال حضرت یوسف (ع) ضمن تشکر و قدردانی از این کار هنری برجسته، تأکید کردند: این سریال در واقع شروعی برای کارهای هنری خلاقانه با پردازش داستانی قوی در مجموعه ه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدار رهبر انقلاب با عوامل سریال حضرت یوسف(ع)

دیدار  رهبر انقلاب با هنرمندان مجموعه یوسف پیامبر

هنرمند بدنبال ساخت آثار هنری برای حقیقت باشد

دیدار كارگردان، هنرمندان و عوامل تولید سریال حضرت یوسف علیه السلام

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی امروز در دیدار كارگردان، هنرمندان و عوامل تولید سریال حضرت یوسف (ع) ضمن تشكر و قدردانی از این كار هنری برجسته، تأكید كردند: این سریال در واقع شروعی برای كارهای هنری خلاقانه با پردازش داستانی قوی در مجموعه هنر انقلابی است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، و همچنین هنرمندان باید در این زمینه بیش از پیش سرمایه گذاری كنند.

ایشان پردازش هنرمندانه قصه در سریال حضرت یوسف (ع) را یكی از ویژگی های بارز این مجموعه تلویزیونی برشمردند و افزودند: در دنیای كنونی هنر و سینما، معمولاً برای جذب مخاطب، از برخی مسائل از جمله جاذبه های جنسی استفاده می شود اما در این سریال كه بسیار پرمخاطب و مورد رضایت بینندگان در ایران و سایر كشورها هم بود، برخلاف غالب فیلم ها و مجموعه های نمایشی، محور داستان عصمت و پاكدامنی است.

رهبر انقلاب اسلامی این موضوع را بسیار ارزشمند دانستند و خاطرنشان كردند: یكی دیگر از ویژگیهای این سریال، به تصویر كشیده شدن شخصیتی جامع الاطراف و نبوت واقعی از یوسف پیامبر بود كه این شخصیت دینی علاوه بر معنویت و توجه به دعا و ذكر، در صحنه مدیریت جامعه، تدبیر امور، مبارزه با ظلم، و ایستادگی در مقابل فشارها نقش بارزی داشت.

حضرت آیت الله خامنه ای، صنعت سینمای امروز را صنعتی بظاهر هنری ولی در باطن سیاسی دانستند و افزودند: بیشتر شركتها و مؤسسات سینمایی در هالیوود مظهر اراده سیاسی دستگاه منسجمی هستند كه پشت صحنه سیاست امریكا قرار دارد و حتی در برخی موارد فراتر از دولتها نیز قرار گرفته است.

ایشان با تأكید بر اینكه پیشرفت وسایل ارتباطاتی و هنری، صنعت سینما و فیلم سازی را به ابزاری تأثیرگذار برای بیان افكار و همچنین اهداف سیاسی تبدیل كرده، خاطرنشان كردند: نظام جمهوری اسلامی ایران حرفها و ایده های جدیدی برای گفتن دارد كه باید با استفاده از شیوه های هنرمندانه و تأثیرگذار، مطرح شوند.

رهبر انقلاب اسلامی، مردم سالاری دینی را یكی از ایده های نو و بی سابقه در دنیا دانستند و افزودند: مردم سالاری همراه با حقیقت دینی، اكنون در ایران تحقق پیدا كرده و می توان با شیوه های هنری و نمایشی این واقعیت بی نظیر را به جهانیان معرفی كرد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار کارگردان، هنرمندان و عوامل تولید سریال حضرت یوسف (ع) ضمن تشکر و قدردانی از این کار هنری برجسته، تأکید کردند: این سریال در واقع شروعی برای کارهای هنری خلاقانه با پردازش داستانی قوی در مجموعه هنر انقلابی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، و همچنین هنرمندان باید در این زمینه بیش از پیش سرمایه گذاری کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای، ایستادگی بی محابای نظام اسلامی در مقابل ظلم را یكی دیگر از واقعیت های بی سابقه در دنیا برشمردند و افزودند: حرفها و ایده های جذاب و بسیار پرطرفدار در میان ملتها، در نظام اسلامی ایران وجود دارد، كه می توان آنها را در قالب داستانهای نمایشی بلند و یا كوتاه و با شیوه ای هنرمندانه عرضه كرد.

ایشان با تأكید بر لزوم استفاده بیشتر از این ظرفیت برای ترویج تفكر نظام اسلامی، خاطرنشان كردند: چنین آثار هنری، قطعاً آثار بزرگی خواهند شد اما هیچگاه جایزه اسكار و یا نوبل هنری را دریافت نخواهند كرد زیرا امروز كوس رسوایی دستگاههای جهانی پشتیبان هنر، در دنیا زده شده است.

دیدار  رهبر انقلاب با هنرمندان مجموعه یوسف پیامبر

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: این جایزه ها هیچ ارزشی ندارند و هنرمندان نیز نباید برای كسب این جایزه ها به دنبال ساخت اثر هنری باشند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر اینكه هنرمندان باید بدنبال ساخت آثار هنری برای حقیقت باشند، خاطرنشان كردند: باید روش های هنرمندانه را فراگرفت و برای ساخت اثرهای هنری مبتنی بر حقیقت، همت كرد كه این هدف نیز جز با تلاش هنرمندان متعهد و جوانان مؤمن محقق نخواهد شد.

ایشان تأكید كردند: در كارهای سینمایی و مجموعه های تلویزیونی به هیچ وجه نباید از هنر و روشهای هنرمندانه كم گذاشت.

رهبر انقلاب اسلامی یكی از ضعف های اصلی فیلم ها و مجموعه های نمایشی داخل را نداشتن قصه خوب، دانستند و افزودند: قوام یك اثر هنری به قصه پردازی مناسب، قوی و جذاب است كه باید در این زمینه توجه جدی تری شود.

حضرت آیت الله خامنه ای با قدردانی از تلاشهای آقای سلحشور كارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر تأكید كردند: قطعاً همه عوامل این مجموعه با ارزش و برجسته، در پیشگاه خداوند مأجور هستند.

ایشان خاطرنشان كردند: البته برخی ایرادهایی هم كه به این مجموعه گرفته شد، یا صحیح نبود و یا آنقدر اهمیت نداشت كه بخواهد به این كار بزرگ، خدشه ای وارد كند.

در این دیدار آقای ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما، مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر را یكی از موفق ترین مجموعه های نمایشی رسانه ملی برشمرد و گفت: ارتباط گسترده با همه اقشار مردم، مخاطب بالای هشتاد و پنج درصد، رضایتمندی بالای نود درصد، پژوهش قوی و گسترده، گروه حرفه ای و متعهد از هنرمندان و عوامل، و استقبال بسیار گسترده در كشورهای مختلف دنیا از ویژگیها و برجستگی های سریال حضرت یوسف (ع) است.

دیدار  رهبر انقلاب با هنرمندان مجموعه یوسف پیامبر

وی توجه به موضوعات معارفی در قالب كارهای نمایشی را از جمله رویكردهای رسانه ملی بیان كرد و افزود: با توجه به برخی تجربه های موفق، استفاده از ظرفیت داستانهای كوتاه برای موضوعات معارفی در دستور كار صدا و سیما قرار گرفته است.

آقای فرج الله سلحشور كارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر نیز در این دیدار با اشاره به استقبال گسترده از این سریال در داخل و خارج كشور گفت: قصه زیبای سریال، واقعی و مستند بودن داستان، عبرت آموزی داستان، محتوای غنی اسلامی، و جلوه های بصری از عوامل اصلی موفقیت این مجموعه نمایشی بوده است.

وی همچنین خواستار توجه بیشتر مسئولان و هنرمندان به حقیقت گرایی در فیلم ها و مجموعه های نمایشی و استفاده از ظرفیت داستانهای قرآنی شد.

در پایان این دیدار، عوامل و هنرمندان سریال حضرت یوسف (ع) از نزدیك با رهبر انقلاب اسلامی گفتگو كردند.

سپس نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد.

منبع : دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی