تبیان، دستیار زندگی
ساندویچ غذایی است سرشار از انرژی که به عنوان میان‌وعده به دانش‌آموزان توصیه می‌شود و اگر به طور صحیح و مقوی تهیه شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالم‌سازی ساندویچ‌؛ چرا و چگونه؟

ساندویچ سالم

ساندویچ غذایی است سرشار از انرژی که به عنوان میان‌وعده به دانش‌آموزان توصیه می‌شود و اگر به طور صحیح و مقوی تهیه شود، حتی می‌تواند یک وعده غذایی اصلی را تشکیل دهد. در کل، این میان‌وعده‌ به تمرکز، یادگیری و تقویت حافظه ی دانش آموزان کمک بسیاری می‌کند.

در قدیم نوعی میان‌وعده به نام "لقمه" وجود داشت که همان ساندویچ کنونی بود، ولی در آن زمان خیلی سالم‌تر تهیه می‌شد و معمولا ترکیبی از نان و پنیر و سبزی، یا نان و پنیر و گردو بود.

اکنون نیز ساندویچ‌ها به عنوان میان‌وعده یا حتی جزو غذاهای اصلی هستند که بهتر است به جای نان‌ سفید از نان‌ سبوس‌دار یا نان غنی شده در تهیه‌شان استفاده شود و تمامی گروه‌های غذایی به عنوان اجزای تشکیل‌دهنده در آنها موجود باشند.

ولی مشکل عمده ی ساندویچ‌ها، استفاده از مقدار زیادی سس سفید در آن است که چرب بوده و بیماری‌های زیادی را به همراه دارد. از این‌رو، می‌توان به جای سس مایونز از سس گوجه استفاده کرد و از سرخ کردن زیاد مواد غذایی در روغن خودداری کرد.

خیار شور نیز به علت داشتن نمک زیاد مضر است، بنابراین می‌توان به جای آن از خیار تازه، گوجه‌فرنگی و کاهو بهره برد.

توصیه می‌شود غذاهای نیمه آماده مثل سوسیس و کالباس و همبرگر تا حد امکان کمتر مصرف شود، زیرا مواد نگه دارنده بسیاری دارند.

ساندویچ فلافل نیز که مورد توجه جوانان و دانش‌آموزان است، چون از ترکیب نخود و سیب‌زمینی تشکیل شده و در مقدار زیادی روغن سرخ می‌شود، جزو غذاهای سالم به حساب نمی‌آید و سیب‌زمینی کبابی یا بخارپز یا آب‌پز و نخود پخته می‌تواند جایگزین خوبی برای فلافل به حساب آیند.

متاسفانه مصرف سیب‌زمینی یا تخم‌مرغ آب‌پز در بین جوانان کمترین طرفدار را دارد، اما می‌توان این غذاهای مقوی را به عنوان ساندویچ در مدارس تهیه کرد و با انواع سبزی‌ها آن را خورد.

معمولا همراه با ساندویچ‌ نوشابه هم خورده می‌شود که بهتر است به جای نوشابه‌ها که ضرر دارند، از دوغ یا آب‌میوه یا حتی آب معمولی استفاده کرد.

حبوبات پخته مثل عدس، لوبیا و ذرت پخته هم می‌توانند جایگزین مناسبی برای انواع چیپس‌ها و اسنک‌های تجاری باشند تا وضعیت تغذیه دانش آموزان به مرور زمان به وضعیت مناسب خود برسد.

دکتر نسرین امیدوار - متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

*مطالب مرتبط:

غذاهای خوب و غذاهای بد گروه های...

چه غذاهایی را باید کم مصرف کرد؟

غذاهای خانگی؛ سالم تر و ارزان تر

غذای خانگی، همسفری سالم!

تهیه غذای سالم را جدی بگیرید

از تمام گروه های غذایی بخورید

فست فود خوب هم داریم

غذاهای آماده و فوری را کم بخورید (FAST FOODS)

اثرات مضر غذاهای آماده

فست فود نخورید، سرطان روده می گیرید

غذاهای بیرون و چاقی بیش ‌ازحد

تلاش برای رفع اتهام از پیتزا

پیتزای سبزیجات با فیبر بالا

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.