تبیان، دستیار زندگی
عاتی: عیدی خوبی به مردم ایران دادیم ایران و ژاپن با انگیزه و جاه‌طلب بودند تغییر چیدمان تیم به حریفانمان بستگی دارد برانكو ایوانكوویچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از پیروزی 2 بر 1 برابر ژاپن در مرحله‌ی انتخابی جام جهانی 200...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برانكو ایوانكوویچ در كنفرانس مطبوعاتی:

عیدی خوبی به مردم ایران دادیم ایران و ژاپن با انگیزه و جاه‌طلب بودند تغییر چیدمان تیم به حریفانمان بستگی دارد

برانكو ایوانكوویچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از پیروزی 2 بر 1 برابر ژاپن در مرحله‌ی انتخابی جام جهانی 2006 آلمان گفت: من این پیروزی را با عنوان عیدی مردم ایران در سال جدید می‌دانم.

سرمربی كروات ایران پس از پایان این بازی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات خبرنگاران ایرانی و ژاپنی پاسخ گفت:

ـ آقای برانكو چرا در مصاحبه‌ی مطبوعاتی پیش از این دیدار شركت نكردید. شما شغل با ارزشی دارید، هفتاد تا 80 میلیون ژاپنی بازی را دیدند شما باید اطلاعات بدهید. اما اكنون سوال من این است كه چرا ایران از ابتدا با دو مهاجم بازی كرد و سیستم را عوض كردید.

از اینكه در كنفرانس مطبوعاتی نبودم عذرخواهی می‌كنم، سوء تفاهمی شده بود من سعی می‌كنم همیشه بیشترین اطلاعات را به خبرنگاران و رسانه‌های ژاپنی بدهم و پیش از همه از مردمی كه برای دیدن این دیدار به این ورزشگاه آمده‌اند قدردانی می‌كنم. تاكنون چنین جوی را در هیچ جای دنیا ندیده بودم طبیعتا این پیروزی یكی از ارزشمندترین نتایج ایران در مدت 4 سال گذشته بود، بازیكنان من شیردل و جسور بودند و دستورهای و خواسته‌های من را آنگونه كه خواسته بودم اجرا كردند. طبیعی بود كه به همه‌ی نكات ژاپن آشنا بودم همانگونه كه زیكو نسبت به ایران شناخت داشت. در مورد تغییر سیستم باید بگویم این ویژگی تیمی مانند ایران است كه می‌تواند با توجه به شرایط با چند شیوه بازی كند و انعطاف پذیر باشد. تغییر شیوه ی بازی ویژگی تیمهای بزرگ است با چشم خودتان دیدید دایی، زندی و كریمی بیرون آمدند اما اختلالی در تیم به وجود نیامد. تبریك می‌گویم به بازیكنانم كه توانستند عیدی خوبی به مردم ایران بدهند.

ـ نكات قوت و ضعف ژاپن چه بود، ‌بازیكنان برجسته‌ی این تیم چه كسانی بودند؟

ژاپن بسیار قدرتمند است و جایگاه محكمی دارد، می‌توانم بگویم این دیدار رویارویی دو ابرقدرت فوتبال آسیا بود ستاره‌هایی مانند تاكاهارا، ناكاتا و شینجی اونو برای ژاپن بازی می‌كردند. ایران هم ابر ستاره‌هایی مانند مهدوی‌كیا،‌ هاشمیان، كریمی و زندی داشت، تماشاگران از این بازی چه در ایران و چه در ژاپن چه در سراسر جهان لذت بردند. ایران و ژاپن با انگیزه و جاه‌طلب بودند.

ـ دوست‌ داریم بدانیم ژاپن برای چه باخت، نقطه‌ی ضعف این تیم را بگویید؟

درست نیست كه من با عنوان مربی تیم حریف نقاط ضعف ژاپن را به زبان بیاورم، آقای زیكو و من آنالیزهای خودمان را داریم و سعی می‌كنیم تا آنجایی كه ممكن است دقیق باشیم. هر تیمی كه حتی یك دیدار را ببرد نقاط ضعف و قوت دارد.

ـ چرا تیم ملی ایران خیلی زود پس از به ثمر رساندن گل اول راضی شد؟ چرا محافظه كار بودید و دست به تركیب دفاعی زدید؟ چرا زندی تعویض شد آیا از عملكرد او راضی بودید؟

كاملا از زندی راضی بودم و طبیعتا هر تعویض دلایل خودش را دارد و تنها به كیفیت بازیكنان ارتباطی ندارد. قبل از هر چیز با اضافه كردن علوی قدرت سرزنی تیم را در خط دفاعی بیشتر كردم، برای من قابل انتظار بود كه در پایان بازی ژاپن برای تغییر نتیجه به توپهای بلند روی بیاورد. انتخاب بازیكنان و ارزیابی مربیان از آنها به نوع بازی حریف بستگی دارد كه بر این اساس اولویت را به علوی و نیكبخت دادم چرا كه آنها به درد بازی با ژاپن می‌خوردند. به نوید‌كیا هم بیشتر از مبعلی نیاز داشتیم. هدف ما جمع‌آوری 10 امتیاز برای صعود به جام جهانی است و قبلا گفته‌ بودم كه گروهمان دشوار است. با توجه به دیدار ایران ـ ژاپن و كره شمالی ـ بحرین به دشواری این گروه پی‌بردیم.

ـ تغییر سیستم بازی به 2ـ4ـ4 در بازی‌های آینده‌ هم ادامه خواهد داشت؟

آرایش و چیدمان ما به حریفانمان بستگی دارد و من شادابی و طروات بازیكنان را در نظر می‌گیرم.

برانكو ایوانكوویچ: مردانم قلبشان را فدا كردند هرگز چنین همدلی را ندیده بودم

دایی به بازی با كره‌ی شمالی نمی‌رسد

سرمربی تیم ملی فوتبال كشورمان پس از پیروزی برابر ژاپن گفت: در این بازی فهمیدم هنوز احساسات زنده و تاثیرگذار هستند.

برانكو ایوانكوویچ با اشاره به بازی برابر ژاپن تصریح كرد: می‌دانستم كه دیدار سخت، سنگین و مبهمی را پیش روی داریم.

وی افزود: ما قهرمان آسیا را شكست دادیم و این پیروزی برای مردم است و تمام خدمات انجام شده را به پای مردم می‌نویسم. هرگز هیچ نقطه‌ای از دنیا چنین همكاری و همدلی را ندیده بودم.

برانكو تصریح كرد: از تمام بازیكنان راضی هستم و در این مسابقه‌ی دشوار بازیكنان من قلبشان را در زمین فدا كردند و بیرون آمدند.

وی در مورد مصدومیت علی دایی گفت: متاسفانه عضله‌ی پای دایی دچار كشیدگی شده است و حتی به بازی برابر كره‌ی شمالی نمی رسد، اما ما گزینه‌های جایگزین برای دایی داریم.

برانكو تصریح كرد: مصدومیت دایی حتی نقطه‌ی ضعف تیم ژاپن نیز بود چرا كه آنها برای چنین شرایطی برنامه نداشتند و نمی‌دانستند چگونه عمل كنند.

سرمربی تیم ملی فوتبال كشورمان خاطرنشان كرد: در این بازی نشان دادیم كه برای هر حریف یك شیوه و برنامه‌ی خاص داریم كه بازیكنان نیز كاملا با این شیوه‌ها هماهنگ هستند.

برانكو در مورد فریدون زندی نیز خاطرنشان كرد: زندی كاملا كادر فنی را راضی كرد و نظر ما را جلب كرد و از این پس می‌توانیم از او استفاده‌ی بیشتری كنیم.

وی افزود: علوی را نیز به این دلیل جایگزین زندی كردم تا كیفیت بیشتری را به دفاع تیم ملی بدهد.

برانكو در مورد نیكبخت واحدی نیز تصریح كرد: این بازیكن همانطور كه انتظار داشتم ظاهر شد و توانست به تیم ژاپن فشار وارد كند و ریتم بازی بازیكنان این تیم را به هم بزند.

سرمربی تیم ملی كشورمان در بخش دیگری از سخنان خود در مورد استفاده نشدن از چند تن از بازیكنان خوب كشورمان گفت:‌ ما آنقدر بازیكن داریم كه در حد استانداردهای لازم هستند ولی حتی در تركیب 18 نفره قرار نمی‌گیرند كه این یك اتفاق خوشایند و استثنایی است.

وی افزود: باید مجددا تاكید كنم كه تیم ملی 25 نفر است و نه 11 نفر و طبیعتا انتخاب بازیكنان نیز نسبت به حریفان صورت می‌گیرد.

برانكو در پایان در مورد بازی در برابر كره‌ی شمالی گفت: برای پیروزی برابر این تیم نیز برنامه‌های لازم را در نظر داریم و برای كسب 3 امتیاز به كره‌ی شمالی می‌رویم.