تبیان، دستیار زندگی
یعقوب امدادیان، نقاش، در نشست خبری نمایشگاه «روزنه‌ای به رنگ» (نمایش 113 اثر از سهراب سپهری درباره این شاعر و نقاش دهه 40) گفت: در پایان نمایشگاه دو جلد کتاب كه یكی از آن‌ها دربرگیرنده نقاشی‌های این نمایشگاه و جلد دوم مربوط به سخنرانی‌های همایش ادبی این ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار دو کتاب از دست‌آوردهای نمایشگاه آثار سهراب
نمایشگاه

يعقوب امداديان، نقاش، در نشست خبري نمايشگاه «روزنه‌اي به رنگ» (نمايش 113 اثر از سهراب سپهري درباره اين شاعر و نقاش دهه 40) گفت: در پایان نمایشگاه دو جلد کتاب كه يكي از آن‌ها دربرگيرنده نقاشي‌هاي اين نمايشگاه و جلد دوم مربوط به سخنراني‌هاي همايش ادبي اين برنامه است، منتشر خواهد شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، شالويي در ابتداي اين نشست خبري، بر حق بزرگی كه سهراب سپهري بر جامعه هنری ايران دارد تاكيد كرد و گفت: این نقاش و شاعر برجسته از سرآمدان روزگار ما بوده و هست و تاثیر او بر فرهنگ، نقاشی و شعر اين مرز و بوم، بر کسی پوشیده نیست.

سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران گفت: با شروع اقدامات اولیه برای برگزاری نمایشگاه «روزنه‌اي به رنگ»، کسانی که آثاري از سپهري در اختیار داشتند، اعلام آمادگی کردند و این همکاری حتی به خارج از کشور نیز رسید؛ چنان‌كه هر كس اثری از سهراب در منزل داشت، به احترام او، با هزینه شخصی آن اثر را به موزه هنرهای معاصر تهران فرستاد.

وي افزود: نمایشگاه «روزنه‌ای به رنگ» فردا 9 آذر در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود و 113 اثر نقاشی از سهراب در آن، به‌نمایش درخواهد آمد.  نقاشي سپهري با شعرش رابطه‌اي مستقيم دارد و با وجود ايهام و رازي كه سراسر شعر وي را دربر گرفته است؛ با تفكري ساده به تصوير كشيده شده كه با هنجارگريزي شاعر از حوزه واژگان، تبلور مي‌يابد.

وي ادامه داد: سبك سهراب، رمانتيكي ساده است و در اين نمايشگاه نيز تلاش كرده‌ايم اين سبك را به‌نمايش بگذاريم. تاثيرپذيري اين نقاش از نقاشي‌هاي ژاپن، چين و آيين‌هاي بودايي در اين نمايشگاه مشهود است و نگاه او در شعر، با نقاشي‌هايش درهم‌تنيده است.

یعقوب امدادیان، نقاش، نیز در ادامه نشست، با توضيح درباره جزئیات نمایشگاه «روزنه‌ای به رنگ» تاكيد کرد: هدف از برپایی این نمایشگاه شناساندن سهراب به جامعه و نسل جدید به‌عنوان يكي از مفاخر ملي بوده است؛ آن‌چنان‌كه در دنيا هنرمندان مهم و برجسته را صدها بار معرفي مي‌كنند تا نسل‌هاي تازه با انديشه‌هاي عميق آن‌ها آشنا شوند.

وي گفت: پس از گذشت 10 سال از برگزاری اولین نمایشگاه از برخي آثار سپهری، در این دوره بیشترین آثار این نقاش و شاعر به نمایش گذاشته می‌شود. در این دوره 17 نقاشی سهراب برای نخستین بار دیده خواهد شد و از بین 113 اثر وی 14 اثر از مجموعه‌داران خارجی به ایران ارسال شده است. در گردآوری آثار این هنرمند موزه هنرهای معاصر کاشان، کرمان و تعداد زیادی از گالری‌داران نيز با موزه هنرهای معاصر تهران همکاری داشته‌اند.

اين نقاش ادامه داد: در حاشيه اين نمايشگاه، عكس‌هايي از آرشيو شخصي خانواده سپهري از دوران مختلف زندگي اين هنرمند نمايش داده خواهد شد و وسايل شخصي سهراب نيز در گالري شماره 9 به نمايش درمي‌آيد. همچنين هفته فيلمي با نمايش فيلم‌هاي مستند مربوط به سهراب سپهري برپا خواهد شد كه تاكنون بيش از 10 حلقه فيلم براي اين برنامه تهيه شده است.

امداديان گفت: در پایان نمایشگاه نيز دو جلد کتاب، از آثار سهراب و همایش ادبی منتشر می‌شود كه يكي از آن‌ها دربرگيرنده نقاشي‌هاي اين نمايشگاه و جلد دوم مربوط به سخنراني‌هاي همايش ادبي اين برنامه است.

وي افزود: متاسفانه تاكنون تعداد واقعي آثار نقاشي سهراب سپهري مشخص نشده است؛ ولي ما با برپايي چنين نمايشگاه‌هايي تلاش مي كنيم شناسنامه‌اي دقيق از آثار هنري وي تهيه كنيم و اميدواريم اين نمايشگاه زمينه‌اي براي تحقيق كارشناسان فراهم كند.

اين نقاش در پايان توضيح داد: در اين نمايشگاه در كنار نقاشي‌هاي رنگ‌روغن و آبرنگ سهراب، يك گالری به طراحي‌هاي وي و يك بخش نيز به آثار دوران ابتدايي و شروع فعاليت هنري اين هنرمند اختصاص دارد. همچنين در حاشيه اين نمايشگاه يك كارگاه آموزشي بر پا خواهد بود و پرفورمنسي نيز توسط محمد حاتمي اجرا مي‌شود.

نشست خبري نمايشگاه «روزنه‌اي به رنگ» امروز ۸ آذر، با حضور محمود شالويي، اسماعيل آذر، يعقوب امداديان و جمعي از خبرنگاران و عكاسان حوزه هنرهاي تجسمي برگزار شد.

نمايشگاه «روزنه‌اي به رنگ» با نمايش ۱۱۳ اثر نقاشي از سهراب سپهري، فردا دوشنبه ۹ آذر ساعت ۱۶ در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح مي‌شود. در افتتاحیه این نمایشگاه ایمانی خوشخو معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی سرپرست موزه هنرهای معاصر و اسماعیل آذر دبیر همایش ادبی و یعقوب امدادیان دبیر هنری این نمایشگاه سخنرانی می‌کنند. همچنین در این مراسم فیلم کوتاهی درباره سهراب به نمایش درخواهد آمد. نمایشگاه «روزنه‌ای به رنگ» تا آغاز بهمن‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست.