تبیان، دستیار زندگی
خوشبختانه در حال حاضر به دلیل آشنایی خانم ها با سرطان پستان و علایم آن، و همچنین انجام چکاپ سالیانه، بسیاری از موارد این بیماری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازسازی سینه بعد از سرطان

سرطان سینه

خوشبختانه در حال حاضر به دلیل آشنایی خانم ها با سرطان پستان و علایم آن، و همچنین انجام چکاپ سالیانه، بسیاری از موارد این بیماری در مراحل اولیه کشف شده و در اغلب موارد، بدون برداشتن سینه قابل درمان است و این مساله باعث شده که کیفیت زندگی در این بیماران افزایش یافته و بیماران تا مدت طولانی پس از درمان بتوانند از زندگی شاد و بدون نقص عضو لذت ببرند، اما در تعدادی از بیماران هم به دلیل تأخیر در تشخیص یا درمان، سلول‌های سرطانی قسمت زیادی از سینه را درگیر می کند، لذا امکان نگه داشتن سینه وجود ندارد و تنها راه قطعی درمان، برداشتن کامل سینه است. در چنین مواردی باید به فکر باز‌سازی سینه بود تا بیمار از نقص عضو ایجاد شده رنج نبرد.

 درباره این موضوع دکتر نسرین‌السادات علوی، فلوشیب جراحی پستان توضیح می دهد:

بهترین زمان باز‌سازی پستان چه موقع است؟

زمان باز‌سازی به گسترش بیماری و نوع عمل انجام شده برای بیمار و همچنین نیاز یا عدم نیاز بیمار به انجام درمان‌های اضافی مانند رادیوتراپی بستگی دارد. مثلا در بیماری که تمام سینه برداشته شده و غدد لنفاوی زیر بغل نیز درگیر بوده‌اند، پس از عمل نیاز به رادیوتراپی یا به اصطلاح برق گذاشتن است، لذا ترجیح می‌دهیم که ابتدا درمان‌ها به‌طور کامل انجام شود و پس از مدتی که اثرات اشعه روی پوست از بین رفت، باز‌سازی را انجام بدهیم.

برای بازسازی در این بیماران برای اینکه پوست جای لازم برای جایگیری پروتز را پیدا کند، ابتدا وسیله‌ای به نام "متسع کننده" را زیر پوست و عضله سینه‌ای قرار می‌دهیم. این وسیله مثل بادکنکی است که در ابتدا کاملاً خالی است و هر چند روز مقداری سرم نمکی داخل آن تزریق می‌شود که باعث افزایش حجم آن و در نتیجه اتساع پوست می‌شود و پوست جای کافی برای قرارگیری یک پروتز مناسب را پیدا خواهد کرد. سپس متسع‌کننده در طی یک عمل جراحی کوچک خارج شده و پروتز به جای آن قرار می‌گیرد.

در بیمارانی که پس از عمل جراحی برداشتن سینه، نیاز به رادیوتراپی ندارند، می‌توان هم‌زمان با برداشتن سینه مقداری از پوست را نگه داشت و پروتز را در محل مناسب جای داد. به این روش، روش "باز‌سازی هم‌زمان" یا "بلافاصله" می‌گویند.

آیا بازسازی فقط با پروتز قابل انجام است؟

نه، یکی از روش‌های خیلی خوبی که برای بازسازی سینه وجود دارد، استفاده از نسج خود بیمار است؛ مثلا استفاده از پوست و چربی شکم (در قسمت پایین ناف)، یا پوست و چربی ناحیه پهلو. در این روش‌ها، نسج لازم را به میزان کافی از شکم یا پهلو برداشته و به محل خالی سینه منتقل می‌کنیم و عروق آن را نیز پیوند می‌زنیم.

آیا تمام مراحل در یک جلسه انجام می‌شود؟

پس از اینکه نسج سینه توسط پروتز یا نسوج خود بیمار جایگزین شد، یک مرحله سرپایی دیگر برای بازسازی سر سینه لازم است که معمولا پس از گذشت چند هفته انجام می‌شود و برای ایجاد قسمت رنگی (هاله) سینه از پیوند پوست یا از تاتو (خالکوبی) استفاده می‌کنیم.

آیا باز‌سازی سینه در خانم هایی که سال‌ها از عمل جراحی آنها گذشته است، نیز قابل انجام است؟

بله، بسیاری از بیماران در ابتدا که مبتلا به بیماری می‌شوند، به دلیل هراس از بیماری و افسردگی ناشی از آن به بازسازی فکر نمی‌کنند ولی پس از مدتی که سلامتی کامل خود را باز می‌یابند و احساس می‌کنند که به زندگی طبیعی بازگشته‌اند به فکر بازسازی می‌افتند. ما نیز به دلیل بهبود روحیه این بیماران از بازسازی استقبال می‌کنیم و این کار کاملا قابل انجام است.

آیا موردی هست که در بیماران غیرسرطانی، نیاز به برداشتن سینه و باز‌سازی آن باشد؟

بله، خانم هایی که در خانواده آنها ارثی بودن سرطان سینه با انجام آزمایش ژنتیک اثبات شده و به دلیل دارا بودن این خاصیت ژنتیکی، احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها بسیار بالاست، می‌توانند تحت عمل جراحی برداشتن سینه و باز‌سازی هم‌زمان قرار بگیرند.

در موارد نادری نیز، هنگام بروز عفونت‌های بسیار شدید و غیرقابل درمان در سینه، اگر موفق به کنترل عفونت آزاردهنده نشویم، سینه را برداشته و آن را بازسازی می‌کنیم.

کلا توصیه شما به خانم‌ها در مورد باز‌سازی سینه پس از برداشتن آن چیست؟

ما در ابتدا به خانم های عزیز توصیه می‌کنیم که در صورت بروز مشکل در سینه، خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند تا در صورت بدخیم بودن ضایعه، درمان لازم در اسرع وقت شروع شود، در این صورت ما در 80 درصد موارد می‌توانیم سینه را نگه داریم و فقط تومور سرطانی با مقداری از نسج اطراف آن را برداریم و با به کار بردن روش‌های جراحی زیبایی، نه تنها ظاهر خانم به هم نخواهد خورد، بلکه می‌تواند زیبایی وی را ارتقا دهد.

در صورتی که به هر دلیلی پزشک، برداشتن سینه را به بیمار پیشنهاد کرد، بیمار باید قبل از عمل جراحی تمایل خود را به بازسازی به پزشک خود بگوید و با مشورت وی روش مطلوب را انتخاب نماید تا اقدامات لازم از همان عمل جراحی اول، در نظر گرفته شود.

تهیه مصاحبه : زهرا نوروزی

*مطالب مرتبط:

ژنی كه پیشرفت سرطان پستان را بیشتر می‌كند

خانم های ایرانی مراقب باشند

شناخت سرطان سینه

سرطان پستان در زنان

علائم و تشخیص سرطان پستان

روش جدید تشخیص سرطان سینه

راه های درمان سرطان پستان در زنان

مقابله با سرطان سینه

تغذیه و پیشگیری از سرطان ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم ) و ( قسمت سوم )

20 ماده غذایی ضد سرطان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.