تبیان، دستیار زندگی
امروزه ‏تلفن‏ همراه ‏و رایانه ‏از مهم‏ترین وسایل ارتباط‏ جمعی به‏حساب می‏آیند. آیا تا کنون به ذهنتان رسیده است که چگونه از این دو وسیله به‏عنوان ابزار برای تدریسی ساده و دل‏نشین استفاده‏کنید، آن‏هم با کم‏ترین هزینه و اتلاف‏وقت؟....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تدریس ساده و دلنشین

تلفن همراه

امروزه ‏تلفن‏ همراه ‏و رایانه ‏از مهم‏ترین وسایل ارتباط‏ جمعی به‏حساب می‏آیند. قدرت و گستردگی این دو ابزار به قدری زیاد است که هر شخصی دارای یک تلفن‏ همراه خصوصی است و در هر خانه‏ای، دست‏کم یک رایانه وجود دارد. آیا می‏توان از کنار این دو ابزار که به این وسعت‏ زندگی و محیط اطراف ما را تحت ‏تأثیر خود قرار داده‏اند، به‏راحتی گذشت؟ آیا تا کنون به ذهنتان رسیده است که چگونه از این دو وسیله به‏عنوان ابزار برای تدریسی ساده و دل‏نشین استفاده‏کنید، آن‏هم با کم‏ترین هزینه و اتلاف‏وقت؟ کلیپ‏های آموزشی می‏توانند ساده‏ترین ابزار برای انتقال محتوای آموزشی باشند.

رایانه

با‏کمی تمرین در مدت‏زمانی اندک و هزینه‏ای بسیار ناچیز، می‏توان محتوای تدریس را در اختیار دانش‏آموزان قرار داد. کلیپ آموزشی، می‏تواند فیلمی کوتاه از تدریس شما باشد یا انجام یک آزمایش ساده یا حتی فیلمی ازیک موقعیت نادر و... که در مواقع مورد نیاز در اختیار دانش‏آموز قرار می‏گیرد. در نظام آموزشی، کلیپ می‏تواند وسیله‏ای کمک‏آموزشی و یک فناوری جدید باشد که ‏به ‏کارگیری آن به ‏وسیله‏ی رایانه، با شور و شوقی که دانش‏آموزان در استفاده از این گونه روش‏ها از خود نشان می‏دهند، موجب تسهیل در امر آموزش شود. ساخت کلیپ بسیار ساده‏تر از آن‏است که تصور می‏شود.

آن‏ چه برای ساخت یک کلیپ لازم داریم، یک دوربین ‏فیلم‏برداری یا تلفن‏ همراه که قابلیت ضبط فیلم داشته باشد و یک نرم‏افزار ساده است. برای ساخت کلیپ مراحل زیر را طی کنید:

*‏ ابتدا یکی از مباحث کوتاه کتاب درسی راکه غالبا"چالش‏برانگیز است، درنظر بگیرید و روش تدریس خود را مشخص کنید.

* قبل ازضبط فیلم، چند بار تدریس را تکرار کنید. برای تدریس می‏توان از وسایل کمک‏آموزشی بهره گرفت یا حتی فیلم را در یک کلاس تدریس فیلم‏برداری کرد.

* سپس از یکی از دوستان خود بخواهید از تدریس شما تصویربرداری کند.

* پس از ضبط فیلم، با استفاده از نرم‏افزار windows movie maker بخش‏های غیرضروری موضوع تدریس را حذف کنید.

* درپایان با اضافه‏کردن موسیقی مناسب به عنوان پس زمینه، به جذابیت کلیپ بیافزایید.

استفاده از کلیپ، محدودیت آموزشی درفضای کلاس و مدرسه را از بین می‏برد. به‏علاوه، دانش‏آموز می‏تواند از قابلیت تکرار مطالب استفاده کند. این‏روش باعث ارتقای مهارت سخن‏وری معلم و آشنایی او با شیوه‏های متفاوت تدریس می‏شود. با در دست داشتن نشانی ایمیل دانش‏آموزان، می‏توان کلیپ موردنظر را برای آنان ارسال کرد و یا کلیپ‏های آموزشی را به شکل نرم‏افزار در اختیارشان گذاشت.

نمونه‏هایی از طرح درس‏های مدرسه اینترنتی تبیان را مشاهده کنید.

منبع

رشد مدرسه‏ی فردا، شماره‏ی 1. دوره‏ی ششم. مهرماه 1388