تبیان، دستیار زندگی
ممکن است که وقتی مردم درباره مخلوطها صحبت می کنند، چیزهای بیشتری شنیده باشید. ما در مورد همه آنها نمی توانیم توضیح دهیم اما درباره یکی از مهم ترین آنها به شما یک چشم انداز سریع خواهیم داد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلیاژها

ممکن است که وقتی مردم درباره مخلوطها صحبت می کنند، چیزهای بیشتری شنیده باشید. ما در مورد همه آنها نمی توانیم توضیح دهیم اما درباره یکی از مهم ترین آنها به شما یک چشم انداز سریع  خواهیم داد.آلیاژها

آلیاژها اساساً مخلوطی از دو یا چند فلز هستند. فراموش نکنید عناصر بسیار زیادی در جدول تناوبی وجود دارند. عناصری مانند کلسیم Ca و پتاسیم K، که فلز محسوب می شوند. البته فلزاتی مثل نقره و طلا هم هستند. بعضی از آلیاژها هم هستند که مقدار کمی عناصر غیرفلزی مثل کربن C دارند. اما فلزات ماده اصلی ساختن آلیاژها هستند.

نظریه اصلی درباره آلیاژها این است که خواص آنها از خواص تک تک اجزای سازنده شان بهتر است. متالوژیست ها (یعنی کسانی که با فلزات کار می کنند) گاهی به فولاد، کروم و یا نیکل اضافه می کنند. فولاد خودش آلیاژی بسیار قویست، ولی اضافه کردن مقدار کمی از فلزات دیگر، مقاومت آن در برابر زنگ زدن را بیشتر می کند. بسته به عنصری که به فولاد اضافه می کنید، می توانید فولاد ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه تولید کنید. همه این کارها برای بهبود بخشیدن به کیفیت اصلی فلز انجام می شود.

یک مثال خوب دیگر این است که متالوژیست ها به فولاد، کربن اضافه می کنند. مقدار بسیار کمی از کربن (که یک عنصر غیرفلزی است) فولاد را قوی تر می کند. این آلیاژ ویژه کربن – فولاد در اسلحه سازی به کار برده می شود.

ملغمه ها:

ملغمه ها نوع خاصی از آلیاژها هستند. ما از آنها خوشمان می آید چون به نظرمان جیوه (Hg) عنصر جالبی است. ممکن است شما جیوه را به عنوان نقره مایع یا تنها فلز مایع در دمای اتاق بشناسید.

به هر حال ملغمه ها، آلیاژهایی هستند که در آنها سایر فلزات جدول تناوبی با جیوه مخلوط شده اند.آلیاژها

معمولی ترین جایی که ممکن است شما به ملغمه ها برخورده باشید، در دندانپزشکی است. پرشدگی های دندان شما ممکن است از ملغمه ها باشد. قبلا گفتیم که جیوه در دمای اتاق در حالت مایع است. از این خاصیت فیزیکی جیوه برای پر کردن دندان استفاده می شود. خب ما ملغمه ای از جیوه و نقره داریم. زمانی که ملغمه ساخته می شود، بسیار نرم است. پس از گذشت زمان، جیوه ملغمه را ترک کرده و فقط نقره باقی می ماند و نقره باقی مانده بسیار سخت است. خب، این طوری می توانیم دندان را پر کنیم!

توجه:

هرگز و هیچ وقت با جیوه بازی نکنید. جیوه بسیار سمی است. شما حتی نباید آن را لمس کنید چون می تواند به پوست شما نفوذ کند. امروزه دیگر دندانپزشکان از ملغمه ها استفاده نمی کنند زیرا ممکن است باعث مسموم شدن مردم و مریض شدن آنها شود.

امولسیون:

بگذارید این مطلب را با اطلاعات کمی درباره امولسیون ها به پایان ببریم. این کلوئیدهای خاص، مخلوطی از آب و روغن ها هستند. کلوئید هم نوع دیگری از مخلوط هاست. درباره یک شیشه سس سالاد فکر کنید، قبل از اینکه آن را هم بزنید، دو لایه مایع جداگانه دارد. وقتی که شما آن را هم می زنید، یک جور امولسیون می سازید. با گذشت زمان روغن و آب سس از یکدیگر جدا شده و به حالت های اولیه (اصلی) خود بر می گردند.

مترجم: ساناز فرهنگی