تبیان، دستیار زندگی
دبیر سومین «جشنواره طنز طهران» در حوزه طنز مكتوب، در نشست خبری این جشنواره با اشاره تعدد آثار ارایه به دبیرخانه این جشنواره، از انتشار منتخب اشعار و داستان‌ها در قالب كتاب خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزيده آثار برگزيده «جشنواره طنز طهران» كتاب مي‌شود
رضا رفیع

دبير سومين «جشنواره طنز طهران» در حوزه طنز مكتوب، در نشست خبري اين جشنواره با اشاره تعدد آثار ارايه به دبيرخانه اين جشنواره، از انتشار منتخب اشعار و داستان‌ها در قالب كتاب خبر داد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نشست صبح امروز (سه‌شنبه سوم آذر ماه) با حضور محمدهادي منبتي، معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، رضا رفيع، دبير جشنواره طنز طهران و مهدي توكليان، مدير كل روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شد.

در ابتداي اين نشست رضا رفيع، دبير جشنواره «طنز طهران» با اشاره به اين كه از مهم‌ترين وظايف شهرداري، توجه به جغرافياي فرهنگي، اخلاق و رفتارهاي شهري و شهرنشيني در حوزه مسايل اجتماعي و شهروندي است، اظهار داشت: با اجراي جشنواره‌هاي گوناگون فرهنگي مي‌توانيم توجه به هنجارهاي مثبت فرهنگي را افزايش دهيم تا نتايج آن را در عرصه‌هاي ديگر نظير اقتصاد و سياست مشاهده كنيم.

وي با بيان اين كه رويكرد اصلي مسوولان شهرداري بر تقويت فرهنگ آپارتمان‌نشيني است، عنوان كرد: «طنز طهران» با هدف، توجه‌دادن مردم به اين حوزه فرهنگي با استفاده از قالب جذاب و مردم پسند طنز، برگزار مي‌شود. حوزه طنز علاوه بر اين كه توجه متخصصان اين حوزه را به خود جلب مي‌كند، ميان تمام مردم جامعه نيز تاثيرگذار خواهد بود.

رفيع با يادآوري اين كه اين جشنواره دي‌ماه سال گذشته در تالار بزرگ كشور برگزار و با استقبال چهار هزار نفري شهروندان روبه‌رو شد، افزود: پس از پايان دومين دوره جشنواره، فراخوان ارسال آثار براي اين دوره منتشر شد و تا پايان اسفند ماه، 173 اثر به دبيرخانه اين همايش رسيد كه اكنون در مرحله داوري‌اند.

وي گفت: آثار ارسال شده در هشت رشته شعر طنز، نثر طنز، داستان كوتاه طنز، كاريكاتور، عكس، نمايشنامه و فيلمنامه، فيلم كوتاه و انيميشن ارزيابي مي‌شوند.

به گفته دبير سومين جشنواره «طنز طهران»، «بهاءالدين خرمشاهي»، «جلال رفيع» و «محمد صالحي آرام» در بخش شعر، «هوشنگ مرادي كرماني»، «مسعود كيمياگر» و «محمدعلي علومي» در بخش داستان، «ابوالفضل زرويي نصرآباد»، «رويا صدر» و «رضا رفيع» در بخش نثر طنز، «عليرضا خمسه» و «دكتر محمود عزيزي» در بخش فيلم كوتاه و انيميشن، «داريوش ارجمند» و «حميد توحيديان» در بخش نمايشنامه و فيلمنامه، «سيد‌مسعود شجاعي طباطبايي»، «حبيب صادقي» و «بهمن عبدي» در بخش كاريكاتور و عكس، به عنوان داوران جشنواره، آثار را بررسي مي‌كنند.

دبير سومين جشنواره «طنز طهران» عنوان كرد: در نظر داريم گزيده اشعار و داستان‌هاي برگزيده در اين جشنواره را در قالب كتاب منتشر كنيم تا در دسترس شهروندان قرار گيرد.

رفيع با بيان اين كه بخش ويژه مترو و تقدير از دو خبرنگار برگزيده از بخش‌هاي ديگر اين جشنواره‌اند، افزود: تجليل از طنزآوران معاصر ايران در هشت رشته تلويزيون و سينما، تئاتر، تحقيق و پژوهش، فولكلور طنز، شعر، فيلمنامه‌نويسي و نثر از بخش‌هاي ديگر جشنواره سوم «طنز طهران» به شمار مي‌آيند.

وي خاطر نشان كرد: اختتاميه اين جشنواره با حضور شهردار تهران و مسوولان سازمان فرهنگي هنري با اجراي نمايشنامه و موسيقي طنز روز جمعه 20 آذر ماه از ساعت 18 در سالن شهيد آويني فرهنگسراي بهمن برگزار مي‌شود.

همچنين بخش صندلي داغ با اجراي زنده داريوش كاردان از ديگر بخش‌هاي اختتاميه جشنواره «طنز طهران» است كه همراه با بخش مسابقه جشنواره، شامل خواندن آثار طنز توسط برگزيدگان و شركت‌كنندگان، روز چهارشنبه(18 آذر ماه) در فرهنگسراي ارسباران برگزار خواهد شد.

رفيع با بيان اين كه «برندگان بخش مسابقه اين جشنواره پيش از برپايي مراسم اختتاميه از برج ميلاد بازديد مي‌كنند، گفت: سومين جشنواره «طنز طهران» همزمان با افتتاح تونل توحيد جمعه(20 آذر ماه) با تاكيد بر موضوع شهري برپا مي‌شود.