تبیان، دستیار زندگی
برخی اوقات ناراحتی معده، شبیه زخم معده است. اما آزمایش ها نشان داده اند که چنین نیست. ممکن است آن را سوء هاضمه بنامید، ولی پزشکان این حالت را " سوء هاضمه بدون زخم" نام نهاده اند و این بدان معنی است که فرد به نوعی ناراحتی مع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان درد معده با موز

برخی اوقات ناراحتی معده، شبیه زخم معده است. اما آزمایش ها نشان داده اند که چنین نیست. ممکن است آن را سوء هاضمه بنامید، ولی پزشکان این حالت را " سوء هاضمه بدون زخم" نام نهاده اند و این بدان معنی است که فرد به نوعی ناراحتی معده دچار می شود که گهگاه با دل درد و تهوع  همراه می باشد و غالباً به دنبال خوردن غذا اتفاق می افتد که نوعی حساسیت فوق العاده معده می باشد. بررسی های پژوهندگان هندی بر روی تعدادی بیمار نشان داد که موز می تواند درمان این حساسیت باشد. این مداوای سنتی، سبب رفع آشفتگی معده  ، به خصوص تسکین سوء هاضمه شد.

پس به این ترتیب معلوم می شود که موز چهار برابر مؤثرتر از دارونماها بوده است. دکتر رونالد هافمَن، نویسنده مقاله می گوید:" چنانچه از دل درد و سوء هاضمه رنج می برید، مصرف روزی یک عدد موز شما را از پزشک بی نیاز می کند."

از سوی دیگر، در مصرف قهوه  اعم از کافئین دار یا بدون کافئین، نهایت احتیاط را به کار برید، زیرا طبق بررسی های صورت گرفته به وسیله پژوهندگان دانشگاه میشیگان، قهوه ممکن است سوء هاضمه ایجاد کند. پژوهش های آنان بر روی 55 نفر از افراد مبتلا به ناراحتی های گوارشی آشکار ساخت که نیمی از این افراد با نوشیدن روزانه حداقل دو فنجان قهوه دچار سوء هاضمه شده اند. حتی نوشیدن قهوه بدون کافئین هم موجب سوء هاضمه می شود. در این مورد محققان معتقدند :" ممکن است در قهوه نوعی اسید وجود داشته باشد که باعث اختلالات گوارشی می شود."

چه نوع مواد غذایی بیشتر باعث ناراحتی های معده می شود؟

پژوهندگان آلمانی در بیمارستان مونیخ این پرسش را مطرح ساختند و پاسخی را که دریافتند برای شما در زیر آورده ایم :

گاهی معده افراد سالم با خوردن موادغذایی مانند مایونز، کلم، خوراک های سرخ شده و شور دچار درد شده و از خود واکنش نشان می دهد. کسانی که دچار سوء هاضمه ( بدون زخم ) شده اند، با صرف قهوه، گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده، نوشابه های گازدار و آب میوه به درد معده گرفتار می شوند. افرادی هم که زخم معده دارند، پس از خوردن قهوه، نوشابه های گازدار  و آب میوه با شدیدترین واکنش های دردناک معده روبرو می شوند.

منبع : دنیای تغذیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.