تبیان، دستیار زندگی
شاید خوردن یک ناهار سالم و داشتن تنوع غذایی در ناهار که یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در محل کار هم صحیح غذا بخورید

7 توصیه برای غذا خوردن سالم در محل کار

غذا خوردن در محل کار

شاید خوردن یک ناهار سالم و داشتن تنوع غذایی در ناهار که یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی روزانه است، برای خانم‌های خانه‌دار یا آقایانی که ظهرها برای صرف غذا به منزل می‌روند، کار سختی نباشد، اما کسانی که تمام‌وقت سر کار هستند و مجبورند ناهار را بیرون از خانه میل كنند و نمی‌خواهند غذاهای چرب و پرکالری رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها را بخورند، خوب می‌دانند که تهیه کردن و بردن غذا به محل کار، چندان هم ساده نیست.

به همین منظور، هفت راهكار مؤثر و در عین حال متنوع را به شما ارایه كرده‌ایم تا از این پس بتوانید تغذیه مناسبی در محل كارتان داشته باشید:

1- یک ظرف مخصوص نگهداری غذا تهیه کنید.

نبودن یخچال در محل کار شما به این معنا نیست که شما نمی‌توانید یک غذای کامل را که احتمال فساد آن وجود دارد، با خود به سرکار ببرید. شما می‌توانید به راحتی ظرف‌هایی که به مدت طولانی غذا را گرم یا سرد نگه می‌دارند (فلاسک)، تهیه کنید و تا زمان صرف ناهار، غذای‌تان را درون آن نگهداری کنید.

این گونه ظروف در فروشگاه‌های بزرگ یا مغازه‌های مخصوص لوازم آشپزخانه به فروش می رسند.

2- آخر شب که به آشپزخانه رفتید، یک دسر خوش‌مزه برای سر کارتان درست کنید.

بسیاری از افراد عادت دارند که بعد از غذایشان حتما دسر بخورند. حالا چرا این دسر به جای بستنی یا یک فنجان شکلات داغ، یک دسر خانگی خوش‌مزه که شب قبل تهیه‌اش کردید، نباشد؟

برای این کار کافی است که چند نوع میوه ی دلخواه مانند هلو و سیب را پوست کنده و با هم ترکیب کنید. بد نیست که کمی هم ماست کم‌چرب به آنها اضافه کنید. بعد دسرتان را درون یک ظرف پلاستیکی دردار بریزید و در آن را محکم ببندید و تا صبح بگذارید در یخچال بماند. صبح قبل از رفتن به محل کار، 10 تا 15 دقیقه دسرتان را در فریزر قرار دهید و بعد آن را در کیف‌تان بگذارید. این طوری بعد از ناهار، یک دسر سالم و خوش‌مزه خانگی خواهید داشت.

3- هنگام تهیه شام، ناهار فردای‌تان را هم آماده کنید.

اگر غذاهای سر کارتان، مطابق میل و رژیم غذایی شما نیست و احساس می‌کنید وقت کافی هم برای تهیه غذای فردایتان ندارید، بهترین کار این است که تا وسایل آشپزی برای تهیه شام دم‌دستتان است، تدارک ناهار فردایتان را هم ببینید.

یک راه ساده این است که مقدار مواد تشکیل دهنده شام‌تان را زیاد کنید و از همان غذای شام، برای ناهارتان هم ببرید، اما اگر دوست ندارید دو وعده غذایی یک جور بخورید، می‌توانید مثلا مقدار بیشتری گوشت یا مرغ بپزید و آن مقدار اضافه را با کمی پیاز، قارچ، نخودفرنگی، ذرت یا حتی کلم‌بروکلی ترکیب کنید تا فردا یک غذای جدید برای خوردن داشته باشید.

4-  آدم‌های خوش اشتها باید لیست غذا تهیه کنند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق تنوع غذایی هستند و از خوردن غذاهای تکراری خسته می‌شوند، بهتر است که برای خودتان یک لیست یک ماهه از انواع ساندویچ‌ها و غذاهای سبک و سالم تهیه کنید و هر روز با مراجعه به آن لیست، غذای جدیدی را تجربه کنید. ساندویچ مرغ با نخودفرنگی، گوشت با ذرت، و قارچ با سویا می‌توانند در لیست غذای شما جای بگیرند.

5- با همکاران‌تان گروهی به نام «گروه سوپ» تشکیل دهید!

مسلما خوردن هر روزه‌ غذاهای جامد مثل برنج یا ساندویچ خیلی هم دلچسب نیست. شما می‌توانید برای فرار از این یکنواختی و تجربه یک غذای جدید، هفته‌ای یک بار غذایی مثل سوپ بخورید. برای تنوع بیشتر هم می‌توانید با سایر همکاران‌تان گروهی را تشکیل دهید و هر هفته یکی را مسئول تهیه سوپ کنید. این طوری شما با طرز پخت سوپ‌های جدید هم آشنا می‌شوید. بالاخره هر کسی در آشپزی سبک خاص خودش را دارد. سوپ شیر، سوپ‌جو، سوپ ورمیشل، سوپ قارچ یا هر سوپ دیگری می‌تواند قسمتی از برنامه غذایی‌ شما در سر کار باشد.

غذا خوردن با همکار

6- برای تهیه غذا، شریک پیدا کنید.

شاید یکی از مشکلات خوردن غذای خانگی در سر کار، بردن و آوردن و تهیه آن باشد. شما برای حل این مشکل می‌توانید با 4 یا 5 نفر از همکاران خود که سلیقه‌‌های غذایی یکسانی با شما دارید، شریک شوید و هر روز یکی را مسئول تهیه غذا کنید.

این طوری علاوه بر اینکه طعم‌های مختلف غذاها را تجربه می‌کنید، دیگر مجبور نیستید که هر روز غذا بپزید و سر کار ببرید، بلکه هر 4 یا 5 روز یک ‌بار نوبت شما می‌شود.

در ضمن مطمئن باشید که این کار آن قدر دلنشین است که به مرور زمان، تعداد بیشتری از همکاران به گروه شما خواهند پیوست.

7- سالم‌ترین منوی غذایی رستوران را انتخاب کنید.

اگر شما جزو آن دسته افرادی باشید که عادت ندارند با خود غذا به محل کار ببرند، مجبورید هر روز غذایی چرب و پرکالری از بین منوی رستوران‌های مختلف انتخاب کنید.

توصیه اول ما به شما تهیه یک غذای ساده و سبک در خانه است، زیرا با این کار دیگر غذاهای رنگارنگ رستوران‌، اشتهایتان را تحریک نمی‌کنند.

اما اگر نمی‌خواهید توصیه اول ما را گوش دهید، پس حداقل سالم‌ترین غذای منوی رستوران، مثل جوجه کباب یا ماهی را برگزینید تا وقت شام از غذاهای سالم خانگی میل کنید.

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: ریدرز دایجست

*مطالب مرتبط:

تغذیه سالم در محل كار

نقش تغذیه در بهره‌وری نیروی کار

رژیم غذایی ویژه افراد شاغل

برنامه غذایی کارگران چگونه باید باشد؟

عادات غلط غذایی (1) و (2)

غذا خوردن سالم در رستوران

تا می توانید آب بنوشید

رفع خستگی بعد از یك روز كاری سخت

رفع کسالت و خستگی با غذاها

سه اصل برای داشتن تغذیه سالم

منظور از تغذیه صحیح چیست؟

تغذیه سالم ، رمز سلامتی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.