تبیان، دستیار زندگی
رانس سال برانكو: فلسفه بازى ما هجومى است آخرین مصاحبه مطبوعاتى برانكو ایوانكوویچ سرمربى تیم ملى فوتبال ایران پیش از بازى با ژاپن دیروز در سالن كنفرانس فدراسیون فوتبال انجام شد. او كه فقط چند دقیقه پس از انتشار لیست تیم ملى پ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرمربى تیم ملى در آخرین كنفرانس سال

برانكو: فلسفه بازى ما هجومى است


آخرین مصاحبه مطبوعاتى برانكو ایوانكوویچ سرمربى تیم ملى فوتبال ایران پیش از بازى با ژاپن دیروز در سالن كنفرانس فدراسیون فوتبال انجام شد. او كه فقط چند دقیقه پس از انتشار لیست تیم ملى پشت میكروفن نشست جلسه را با توجیه لیست جدید تیم ملى آغاز كرد.

«به دلیل برگزارى رقابت هاى جام حذفى و حضور لژیونرها در لیگ هاى اروپایى و همچنین دیدار تیم هاى سپاهان و پاس در لیگ قهرمانان آسیا اردوى تیم ملى از ?? اسفند ماه در هتل المپیك آغاز خواهد شد و نفرات ملى پوش تیم هاى سپاهان و پاس به اضافه على كریمى و حسین كعبى از جمعه به اردو ملحق مى شوند. باقى لژیونرها هم از آغاز ماه فروردین به تیم ملى ملحق مى شوند. البته قرار بود از دیروز اردو را آغاز كنیم اما اگر این كار را مى كردیم عملا باید با سیزده بازیكن تمرینات را انجام مى دادیم. پس بهتر دیدیم كه ملى پوشان با حضور در جام حذفى در شرایط مسابقه قرار داشته باشند. برخى بازیكنان همانند بداوى و امیر آبادى مصدوم هستند كه دعوت نشدند و چند بازیكن حاضر در لیست نظیر نیكبخت، عزیزى، محمدى، علوى و نویدكیا در حال بهبودى مصدومیت خود هستند كه امیدوارم براى مسابقه با ژاپن آماده شوند. البته در زمان تحویل سال نو به بازیكنان استراحت مى دهیم و پس از آن در هتل استقلال اردو را ادامه خواهیم داد.»

سبك بازى تیم ملى جلوى ژاپن مثل همیشه سكرت مى ماند. برانكو هیچ علاقه یى به باز كردن دستش ندارد: «شیوه بازى برابر ژاپن باید براى كادر فنى پنهان بماند چرا كه نباید دست خود را رو كنیم اما به همراه بازیكنان دست به هر كارى خواهیم زد تا پیروز شویم. البته فلسفه فكرى و خصوصیت سنتى بازیكنان ایجاب كرده كه همیشه هجومى بازى كنیم و همیشه گل زده ایم.»

و اما ژاپن: «تیم ملى ژاپن براى مقابل ایران تمامى لژیونرهاى خود از جمله ناكاتا را به اردو دعوت كرده و بازیكن زیر ?? سال در تركیب نفرات دعوت شده دیده نمى شود. شناخت خوبى از بازى ژاپنى ها دارم و در زمانى كه آنها یك سال پیش با مجارستان و چك بازى داشتند به آنجا سفر كردم تا بازى شان را زیر نظر بگیرم. همچنین بازى آنها با تیم ملى انگلیس را مشاهده كردم و كلیه بازى ها در جام ملت هاى آسیا و همین طور دیدار برابر آلمان را زیر نظر گرفتم.»

تاریخ مسابقه ایران- ژاپن نگرانى زیادى را بابت پر شدن استادیوم در روز بازى به وجود آورد. با این وجود برانكو اصلاً استرس ندارد: «آنچه كه انتظار دارم و تقریبا مطمئنم حضور هواداران تیم ملى در ورزشگاه در روز دیدار با ژاپن خواهد بود. هواداران هیچ گاه ما را مایوس نكرده اند و با پر كردن ورزشگاه یار دوازدهم ما خواهند بود تا همگى در كسب نتیجه مشاركت داشته باشیم. ما با تیمى بازى داریم كه دو بار قهرمان آسیا شده و بسیار با تجربه است و با آگاهى از این كه سرسخت ترین مسابقه شان در تهران است تمامى بازیكنان باتجربه خود را به خدمت گرفتند. بنابراین از روزنامه ها انتظار دارم كه واقع بینانه این مسابقه و جوانبش را انعكاس دهند. تیم ایران مدت ها است كه در چنین مسابقه حساسى بازى نكرده و مطمئنا بازیكنان ما بهترین عملكرد خود را ارایه خواهند داد.»

اما ایران هم بازیكنان خطرناكى دارد. نمونه اش لژیونرها. برانكو مى گوید: «لژیونرها غیر از نویدكیا كه انتظار مى رود در بازى هاى آینده بوخوم به تركیب راه یابد، در فرم خوب خود هستند. پیروزى هاى هامبورگ، كایزرسلاترن، مسینا و السد به همراه بازیكنان ایرانى شان خیال من را راحت مى كند همان طور كه مى دانید هاشمیان دوباره وارد تركیب بایرن نزدیك شده. بایرنى كه بیست و سه بازیكن ملى پوش عضو آن هستند و حتى ملى پوشان آلمانى نیز به دفعات ذخیره نشین شده اند. رضایى نیز بهترین وضعیت را در تیمش دارد و مسینا را نمى توان بدون رضایى تصور كرد. همچنین در نظر دارم در ماه آینده روز بازى مسینا برابر فیورنتینا به ایتالیا سفر كنم تا رحمان را ببینم.»

برانكو در جواب به این سوال كه بازیكنان تخصصى در پست دفاع چپ تیم ملى حضور ندارند مى گوید: «در این پست شانس انتخاب زیادى نداریم. تنها دو چپ پا در تیم ملى داریم كه زندى و نیكبخت هستند و در لیگ نیز بازیكن چپ پا كم داریم ضمن این كه بداوى مصدوم است. بنابراین از محمد نصرتى و ستار زارع كه چپ پا نیستند در این پست استفاده كرده ایم. ایده آل بود كه چند چپ پاى دیگر نیز داشته باشیم اما این شانس انتخاب وجود ندارد.»

و آخرین حرف هاى آخرین كنفرانس برانكو در سال ??: «این تیم ملى ما است، بهترین تیمى كه در اختیار داریم. به لحاظ قانون احتمالات ممكن است بازى ضعیفى هم وجود داشته باشد اما بازیكنان ما سزاوار حمایت هستند چون تلاش و زحمت فراوانى را كشیده اند. از ارباب جراید انتظار دارم كه مقابل مشكلات صبر و تحمل داشته باشند چرا كه همه مى خواهند صعود كنند و فكر نكنید كه كره شمالى پس از شكست برابر ژاپن دیگر تسلیم شده است. نبرد بزرگى در انتظار ما است كه بازیكنان ما نهایت تلاش خود را برابر حریف خود انجام خواهند داد.»