تبیان، دستیار زندگی
شكایت همسر بریتانیایی بیوه هرژه،نویسنده و خالق «تن تن» از یكی از طرفداران این قهرمان كارتونی موجب شد تا آن‌ها تهدید كنند كه فیلم آینده استیون اسپیلبرگ را تحریم می‌كنند._
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرفداران فرانسوي «تن‌تن» فيلم اسپيلبرگ را تحريم مي‌كنند
کتاب

شكايت همسر بريتانيايي بيوه هرژه،نويسنده و خالق «تن تن» از يكي از طرفداران اين قهرمان كارتوني موجب شد تا آن‌ها تهديد كنند كه فيلم آينده استيون اسپيلبرگ را تحريم مي‌كنند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از تلگراف، همه اين ماجراها از آنجا شروع شد كه «باب گارسيا» رمان‌نويس آثار كارآگاهي و موسيقيدان، اين ماه با حكم دادگاه مبني بر پرداخت 35 هزار پوند جريمه يا مصادره اموال براي انتشار جزواتي درباره تن‌تن روبه رو شد.

او پنج مقاله را درباره تن تن و سگش برفي به عنوان عشق دوران نوجواني‌اش منتشر كرد تا مطالبي درباره اين قهرمان آثار كميك را براي فرزند خودش شرح دهد.

در يكي از اين مقاله‌ها او به تن‌تن و شرلوك هولمز پرداخته و در ديگري تاثير سينمايي آثار هرژه را بررسي كرده است. دو تا از اين مقاله‌ها كه در تيراژ 500 نسخه منتشر شدند از تصاوير كارتوني تن‌تن نيز بهره گرفته بودند.

هرچند او از هيچ يك از اين آثار حتي يك پني درآمد كسب نكرد، اما «نيك رادول» يك وكيل انگليسي كه همسر بيوه هرژه نيز هست، از او شكايت شد. اين وكيل ادعا كرده بود كه تمامي حقوق مربوط به اين اثر در اختيار ژرژ رمي بلژيكي است كه آثارش را با نام مستعار هرژه منتشر مي‌كرد. بيوه هرژه 16 سال پيش با اين وكيل بريتانيايي ازدواج كرد.

طرفداران تن‌تن معتقدند كه اين وكيل تمامي سود حاصل از تن تن را براي خود حفظ كرده و اجازه نمي‌دهد تا طرفداران اين قهرمان هيچ بهره‌اي از آن ببرند.

به دنبال اين مساله آقاي «گارسيا» از طرفداران تن‌تن خواست تا در برابر اين انحصارطلبي بايستند و فيلم تن‌تن را بايكوت كنند. تاكنون بيش از 500 نفر به صفحه فيس بوك او پيوسته و از اين خواست او حمايت كرده‌اند.

او گفت آنها با اين كار مي‌خواهند تا اسپيلبرگ هم به خواست طرفداران تن‌تن براي امكان بروز اشتياقشان پاسخ مثبت بدهد.

بيش از 250 ميليون نسخه از داستان‌هاي تن‌تن به عنوان يكي از موفق‌ترين آثار كميك بوك قرن بيستم در سراسر جهان فروخته شده و اين آثار به بيش از 24 زبان دنيا ترجمه شده‌اند. كمپاني آقاي رادول نيز پس از اكران فيلم‌هاي سه‌گانه اسپيلبرگ كه نخستين فيلم آن با عنوان «ماجراهاي تن‌تن : اسرار تك شاخ» در سال 2011 اكران مي‌شود سود سرشاري را دريافت خواهد كرد.

گارسيا گفت رادول مي‌خواهد همه جوانب تن‌تن فقط در اختيار او باشد و به صورت مطلق اين امتياز را در اختيار خود داشته باشد. با اين حال وب سايت «تن‌تن» اعلام كرده كه هيچ كنترلي بر آثاري كه درباره «تن‌تن» نوشته شود ندارد و دخالتي در اين باره به خرج نمي‌دهد.

با اين حال «استفان اسيتمن» كه از 25 سال پيش كلوپ طرفداران «تن‌تن» را اداره مي‌كند، رادول را متهم كرده كه با اين رفتارهايش دارد طرفداران تن تن را به نابودي مي‌كشاند.