تبیان، دستیار زندگی
وقتی زائر بیت الله در برابر در كعبه ایستاد سمت چپ او حجرالاسود است، سمت راست او مقام ابراهیم قرار می‌گیرد. ولی وقتی خانه خدا را حساب می‌كند می‌بیند حجرالاسود، سمت راست خانه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز تشبیه حجرالاسود به مقام رسول اكرم(صلّی الله علیه و آله)

کعبه

وقتی زائر بیت الله در برابر در كعبه ایستاد سمت چپ او حجرالاسود است، سمت راست او مقام ابراهیم قرار می‌گیرد. ولی وقتی خانه خدا را حساب می‌كند می‌بیند حجرالاسود، سمت راست خانه خداست و مقام ابراهیم سمت چپ. سرّش آن است كه مقام رسول اكرم(صلّی الله علیه و آله) به منزله یمین و سمت راست است و مقام خلیل خدا(صلوات الله و سلامه علی نبینا و آله و علیه آلاف التحیة والسلام) به منزله دست چپ است. روبروی در كعبه كه ایستاده است این دعاها را می‌خوانند كه خدایا «البیت بیتك و انا ضیفك و انا عبدك.»

حجر اسماعیل قبله نیست ولی مطاف است. آنجا هاجر(سلام الله علیها) دفن است، بسیاری از انبیا آنجا دفن‌اند به احترام قبر هاجر و انبیا آنجا مطاف قرار گرفته شد اول ركن حجرالاسود است بعد وقتی كه به طرف حجر اسماعیل می‌آیند ركن شامی است بعد وقتی كه برمی‌گردند ركن مغربی است، پشت سر در كعبه مستجار است و آن ركن دیگر، ركن یمانی است؛ یعنی كعبه را كه دارای چهار ركن است شما كه زائر بیت الله‌اید اگر روبروی كعبه بایستید دست چپ شما به طرف حجر الاسود است، در حقیقت حجر الاسود یمین كعبه است، به طرف دست راست كعبه است.

قسمت راست كعبه دو تا ركن دارد: یكی ركن حجر الاسود است و یكی هم پایین‌تر ركن یمانی است. دست چپ كعبه هم دو تا ركن دارد: یكی ركن شامی است و دیگری ركن مغربی. بین آن ركن مغربی و ركن یمانی آن مستجار است؛ آنجاست كه انسان به دامن خدا می‌چسبد؛ به دامن لطف خدا، خودش را متمسك می‌كند.


برگرفته از اسرار و معارف حج(6)، جوادی آملی، با دخل و تصرف .

گروه دین و اندشه تبیان، هدهدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.