تبیان، دستیار زندگی
برگه هایی که از خانه ی شماره ی ۵ بیرون آمد در حافظه ی بلند مدت شما خواهد ماند! اما این کار ممکن است دست کم یک ماه طول بکشد. ولی باید بدانید که هرچه برگه ها به خانه های بالاتر می رسند، دیرتر فراموش می شوند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظ فراموشی

جعبه لایتنر بسازیم

جعبه لایتنر

چکیده ای درباره ی جعبه ی لایتنر:

جعبه ی لایتنر، یک جعبه ی شگفت انگیز 5خانه ای است که هر چیز یادگرفتنی را روی یک تکه کاغذ بنویسید و از 5 خانه ی آن بگذرانید، هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. این جعبه بر پایه ی یادگیری با فاصله پی ریزی شده است و از نوآوری های دکتر سباستین لایتنر می باشد. این جعبه روش ساخت بسیار ساده ای دارد و به کار گیری آن نیز آسان است، اما به راستی، یادگیری شما را از این رو به آن رو می کند. این نوشته برگرفته از کتاب نوآور این جعبه، آقای سباستین لایتنر است، مطمئن باشید که روش داده شده در این تارنگار بدون خرده(عیب) می باشد. با این روی برای بهره وری بیشتر از این جعبه به جستجو بپردازید و کتاب یاد شده را به چنگ آورید!

ساختمان جعبه ی لایتنر:

این جعبه 30 سانتیمتر درازا (طول) دارد و بلندی(ارتفاع) و پهنای(عرض) آن بسته به اندازه ی کارتهای یادگیری (فلش کارت ها) می باشد، که اندازه ی کارتها نیز بسته به نیاز شما است. اما به هر روی کارتهای 7*5 برای این کار مناسب می باشد.

پس با این فرض که اندازه ی کارتها 7*5 باشد، اندازه های(ابعاد) جعبه 6*5*30 خواهد بود. بلندی جعبه 6 خواهد بود، چون که می خواهیم که نزدیک به یک سانتی متر از سر کارتها از جعبه بیرون بزند که جابجایی کارتها آسان شود.

سپس باید جعبه را به 5 خانه بخش کنیم، که اندازه ی هریک از خانه ها به ترتیب از خانه ی نخست تا خانه ی پنجم 1، 2، 5 ،8، 14 سانتی متر  باشد. نمای آن را در شکل بالامی بینید.

این جعبه را می توانید با چوب، مقوای جعبه ی شیرینی، شیشه یا هر چیز دیگر بسازید. نیاز نیست که وسواس زیادی برای میلیمتری بودن کار خود به خرج بدهید، حتی می توانید لبه ها را به هم منگنه کنید.

جعبه ی لایتنر آماده است!

روش کار:

نخست مطلبی را که می خواهید یاد بگیرید، به گونه ی یک پرسش کوتاه پاسخ در می آورید. که بهتر است پاسخ ها یک کلمه ای باشند، اما برخی از تعاریف را باید به طور دقیق و واژه به واژه آموخت. یا ممکن است یک پرسش ریاضی را بخواهید یاد بگیرید. اما بیشتر تلاش کنید چکیده ی مطالب را بنویسید. گاهی نیز می توانید پرسش ها را به صورت جاخالی بنویسید.

سپس پرسش را روبروی برگه ی یادگیری و پاسخ را پشت آن بنویسید. و بهتر است که شماره ی صفحه ای که این مطلب را از آن گرفته اید پشت برگه بنویسید که شاید به دردتان بخورد و به شما کمک کند که پاسخ هایتان کوتاهتر شود.

هنگامی که نزدیک به 30 یا 40 برگه نوشتید آنها را در خانه ی شماره ی یک بگذارید. آنها را به گونه ای در جعبه بگذارید که پرسش ها روبروی شما باشد.

جعبه ی لایتنر، یک جعبه ی شگفت انگیز 5خانه ای است که هر چیز یادگرفتنی را روی یک تکه کاغذ بنویسید و از 5 خانه ی آن بگذرانید، هرگز آن را فراموش نخواهید کرد.

سپس نخستین برگ را که روبروی شما است بردارید و آن را بخوانید، 2 تا 3 ثانیه صبر کنید، اگر پاسخ به یادتان آمد کارت را در خانه ی دوم می گذارید، وگرنه آن را مرور کرده و خیلی آسوده و ریلکس و بدون هیچ اعصاب خوردی آن را پشت برگه های خانه ی نخست می گذاریم. اگر بلد بودید آن را به خانه ی شماره ی 2 بفرستید. و به همین گونه برگه پسین(بعدی) را مرور کنید، اگر بلد بودید، پشت برگهای خانه ی شماره ی دو و اگر هم بلد نبودید پشت برگهای شماره ی یک. این کار را تا جایی پیش ببرید که به جز 2 یا 3 برگه سمج در خانه ی شماره ی یک نماند.

سپس روز دیگر یا هر گاه که وقت داشتیم کار برگ نویسی را پیش می بریم و آنها را به همان گونه مرور می کنیم.

پس از چند روز خانه ی دوم پر شده و جای یک برگ نیز ندارد، آنگاه به سراغ خانه ی شماره ی دو می رویم. اما به این خانه شبیخون نزنید! تنها یک سانتیمتر یا یک انگشت از برگه ها را مرور کنید( این اندازه کارت از کارت هایی باید بردارید که به خانه ی شماره ی یک نزدیک ترند، یعنی زمان بیشتری از مرور آنها گذشته است. هر کدام را که بلد بودید به خانه ی شماره ی 3 ببرید. اما آنهایی را که بلد نیستید، دوباره به خانه ی نخست، یعنی خانه ی شماره ی یک برگردانید. هنگامی که کار مرور آن 1سانتیمتر یا یک انگشت تمام شد بروید به سروقت برگه های خانه ی شماره ی یک و آنها را همانند پیش مرور کنید.

سپس، هنگامی که خانه ی شماره ی دو پر شد، دوباره مانند پیش 1 سانتیمتر یا یک انگشت از برگه های آن را به شیوه ی پیش مرور کنید.

پس از مدتی خانه ی شماره ی 3 نیز پر می شود. با آن هم همچون خانه ی شماره ی 2 برخورد کنید و برگهایی را که بلد نیستید باز هم به خانه ی شماره ی 1 بفرستید نه خانه ی قبلی.

هنگامی که خانه های دیگر نیز پرشدند با آنها نیز همانگونه برخورد کنید، 1 سانتیمتر یا یک انگشت از آنها را برداشته، آنهایی را که بلدید به خانه ی بعدی یا اگر درخانه ی شماره ی 5 است بیرون از جعبه و آنهایی را که بلد نیستید دوباره به خانه ی شماره ی یک بفرستید.

برگه هایی که از خانه ی شماره ی 5 بیرون آمد در حافظه ی بلند مدت شما خواهد ماند! اما این کار ممکن است دست کم یک ماه طول بکشد. ولی باید بدانید که هرچه برگه ها به خانه های بالاتر می رسند، دیرتر فراموش می شوند! چون بر پایه ی پژوهش های ابیگ هاوس مطالب در روزهای نخست سرعت فراموشیشان بیشتر است. پس مطالبی که به خانه ی شماره ی 3 رفته اند دیرتر از خانه ی شماره ی دو فراموش می شوند. پس نباید نگران باشید که در طول سال تحصیلی از بخشهایی که برگه های آنها از خانه ی 5 نگذشته است از شما آزمون بگیرند. هنگامی که برگه ها از خانه ی شماره ی 5گذشتند می توانید آنها را بسوزانید، یا بازیافت کنید یا یادگاری نگه دارید.

لایتنر

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

نقش حافظه در تمرکز

تمرکز کن تا موفق شوی

تمرکز را بالا ببرید

یادگیری مبتنی بر مغز

چرا نمی تونم درس بخونم؟

رشد عصبی و حافظه

دانش آموزان با مشكلات ویژه یادگیری را بشناسیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.