تبیان، دستیار زندگی
رامسر در تابستان آب و هوایی گرم و مرطوب و در زمستان سرد دارد. مجاورت با جنگل و دریا به این شهر زیبایی خاصی بخشیده ‌است.این شهر دارای مناطق ییلاقی بسیار زیبا و خوش‌آب ‌و هوا است. محصولات عمده رامسر برنج، مرکبات و چای است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جاذبه‌های گردشگری رامسر(1)

رامسر غربی‌ترین شهر استان مازندران است و در شمال ایران قرار دارد .این شهر که پیش از این سخت سر نام داشت، از سمت شرق با تنکابن، از غرب با چابکسر، از جنوب با رشته کوه‌های البرز و از سمت شمال با دریای خزر همجوار است.

جاذبه های گردشگری رامسر(1)

رامسر در تابستان آب و هوایی گرم و مرطوب و در زمستان سرد دارد. مجاورت با جنگل و دریا به این شهر زیبایی خاصی بخشیده ‌است.این شهر دارای مناطق ییلاقی بسیار زیبا و خوش‌آب ‌و هوا است. محصولات عمده رامسر برنج، مرکبات و چای است.شهرستان رامسر در دامنه جنگلی و زیبای البرز و سواحل زیبای دریای خزر با برخورداری از انوع جاذبه‌های گردشگری و امکانات اقامتی، پذیرایی و تفریحی با لقب عروس شهرهای ایران به عنوان قطب مهم گردشگری در کشور شناخته شده است.

جاذبه های گردشگری رامسر(1)

قله‌های مخروطی شکل، باغات مرکبات، چای، مزارع برنج، ساحل زیبا، مناطق ییلاقی خوش آب و هوا، منابع فراوان آب‌های گرم معدنی، فرودگاه و هتل‌های قدیم و جدید این شهر را به یکی از شهرهای پر گردشگر تبدیل کرده‌است.

رامسر در غرب مازندران با برخورداری از جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی و تاریخی یکی از مناطق برتر کشور به لحاظ طبیعت گردی محسوب می‌شود.

وجود آبشارها، آب‌های سرد و گرم معدنی، بوستان‌های جنگلی، غارها، چشمه‌ها، دریاچه، یادمان‌های تاریخی، صدها مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و به ویژه نزدیکی کوه، دریا و جنگل این منطقه را به عنوان قطب مهم گردشگری در کشور مطرح کرده‌است.

جواهرده

جواهرده یكی از مناطق زیبا در استان مازندران و شهرستان رامسر است.در مورد نام‌ این‌ روستا عقاید مختلفی‌ وجود دارد، در گذشته آن‌ را جورده‌ به‌ معنی‌ ده‌ بالا در مقابل جیرده یعنی پایین ده می‌نامیدند.جواهرده منطقه‌ای تاریخی با جنگل‌های سرسبز است كه نیمی از سال پوشیده از برف و در فصل تابستان از هوای بسیار مطبوع برخوردار است.این منطقه رویایی، شاهكار طبیعت و نگین فیروزه فام كوه‌های البرز به شمار می‌رود كه از 3 جهت در محاصره كوه قرار دارد.

جاذبه های گردشگری رامسر(1)

این منطقه با وجود فاصله كم از دریای خزر، در ارتفاع قابل ملاحظه‌ای از سطح دریا كه حدود 2 هزار متر است، قرار دارد.جواهرده روزگاری مركز دادوستد بود و با قزوین ارتباط داشته است اما جاده آن در سال ???? به دست مهندسان آلمانی ساخته شده است.این منطقه خاطره جنگ میرزاكوچك خان با قوای دولتی را در یاد دارد.

گهواره سنگی، سلاژپشته، شیرسنگی ، چشمه های زیبای طبیعی از مناطق دیدنی جواهرده به شمار می رود.از ورزش‌های رایج منطقه كوهنوردی و صعود به ارتفاعات زیبای جواهرده (قله سماموس)، كشتی محلی گیله مردی و اسب سواری است.مسجد آدینه و گورهای گبری از آثار تاریخی جواهرده به شمار می‌رود. ساخت بنای مسجد آدینه به حدود ??? سال پیش و توسط شخصی به نام شل شریف برمی گردد. وی از بزرگان جواهرده بوده است.پوشش محلی اغلب ساكنان دهستان جواهرده در مازندران جلوه خاصی دارد كه این منطقه را از دیگر مناطق استان متمایز می‌كند.

جاذبه های گردشگری رامسر(1)

لباس‌های سنتی بانوان این منطقه كه در اغلب جشن ها و مراسم به تن می‌كنند، شكوه خاصی به آن مراسم می‌بخشد. جواهرده با زیبایی‌های وصف ناپذیر كه می‌توان از آن به عنوان یكی از شاهكارهای خلقت در عرصه طبیعت یاد كرد، در ?? كیلومتری رامسر واقع شده است.

مسیر دسترسی به این ییلاق سنتی، از منتهی‌الیه مسیر غربی رامسر به طرف گیلان منشعب شده است و با عبور از میان كوه‌های مشجر و در امتداد رودخانه خروشان صفارود ادامه می‌یابد و با شیب و افزایش ارتفاع در طول مسیر، به تدریج نوع پوشش گیاهی تغییر می‌یابد و از تراكم درختان كاسته می‌شود.

جاذبه های گردشگری رامسر(1)

در نزدیكی جواهرده، پوشش جنگلی به چمنزار و بوته زار تغییر شكل می‌دهد و در همین نقطه در دامنه كوه‌های پربرف سماموس روستای ییلاقی وسنتی جواهرده با طبیعت زایدالوصفش خودنمایی می‌كند.

این منطقه در هر 4 فصل سال زیباست. جواهرده در فصل تابستان بخاطر آب و هوای خنك خود می‌تواند میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی باشد. این منطقه در زمستان به دلیل كوه‌های پربرفش زیبایی چشمگیری دارد.

بوستان جنگلی صفارود

مسیر دسترسی به این بوستان از ابتدای جاده جواهرده در میدان غربی شهر رامسر آغاز و پس از طی 9 ? كیلومتر و عبور از مسیری زیبا به این پارك در كنار رود صفارود می‌رسد.این بوستان در میان دره و در پایین جاده قرار دارد كه پله‌هایی نیز برای ورود به‌آن از جاده ساخته شده‌است و وجود جنگل، رودخانه، آب معدنی، آب و هوای مطبوع به این مكان جلوه خاصی بخشیده است.

جاذبه های گردشگری رامسر(1)

قله مارکوه

قله مارکوه از سلسه کوه‌های البرز است و در 6 کیلومتری شرق رامسر و 3 کیلومتری ساحل دریا و محور ارتباطی تنکابن به رامسر واقع است.قله مارکوه با وسعت ? ????هزار مترمربع با انواع درختچه‌ها، درختان انجیلی، بلوط، شمشاد و ازگیل پوشیده شده و ارتفاع قله از سطح دریا حدود ? ????متر است.

جاذبه های گردشگری رامسر(1)

???? پله در ضلع جنوبی کار صعود را آسان كرده است.شهر کتالم، چشم‌اندازهای زیبای آن به ‌دریا، مزارع برنج و باغات چای و مرکبات در شمال قله، تسلط به تپه‌ها و ارتفاعات سرسبز البرز و روستاهای اطراف و رودخانه نسارود در شرق به این مکان موقعیتی ویژه بخشیده‌است.

غارهای تاریخی رامسر

• غار گرگرلوکا

این غار دارای شیبی تند بوده و در منطقه صعب العبور از ارتفاعات کوه ایلمیلی با دیواره‌های صخره‌ای قرار دارد. لوکا به زبان محلی به سوراخ و شیار گفته می‌شود.

• غار یاغی لوکا

غار یاغی لوکا دارای شیبی 95 درجه بوده که دهنه بالائی غار 3 متر است و حدود هزار متر از سطح دریا ارتفاع داشته و در شمال غربی رامسر واقع است.

• غار بام بامه

این غار در جنوب هتل و جنوب غربی محله رمک در میان جنگل‌های پوشیده از درختان کهنسال در فاصله 200 متری دامنه کوه قلعه بند قرار گرفته است.

دهانه آن به شکل مثلث بوده و حدود 40 متر عمق دارد و احتمالا در گذشته محل اختفای اشیای با ارزش و عتیقه بوده است. غار بام بامه دیدنی، ترسناک و از عجایب رامسر محسوب می‌شود.

• غار شب پره چال

این غار به علت وجود شب پره (خفاش) فراوان و آویزان در داخلش به این نام معرف شده است.

جنگل دالخانی

7 کیلومتر بعد از مسیر رامسر - تنکابن و بعد از سه‌راهی جنت رودبار  در مسیر ارتباطی و آسفالته، جنت رودبار در کنار جاده قرار دارد که برای احداث پارک جنگلی در نظر گرفته شده و به عنوان یک تفرجگاه مهم شهر رامسر مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد.

جاذبه های گردشگری رامسر(1)

آبشارهای رامسر

رامسر به علت داشتن کوه‌های پربرف، ریزش باران‌های فراوان در آن و قرار داشتن در منطقه پر آب ایران، از چندین آبشار زیبا و دیدنی با چشم انداز‌های طبیعی برخوردار است.

• آبشار ازارک در منطقه سنگ پشته

• آبشار هیسیان در منطقه جنت رودبار

• آبشار چاردر در منطقه جنت رودبار

• آبشار خشکا در منطقه هریس

• آبشار لج و میج در منطقه اشکور رامسر

• آبشار ریزش براز در منطقه جنت رودبار

آبشار راشمه دره در جواهر ده

• احسینه در منطقه جنت رودبار (بلندترین آبشار منطقه)

هتل قدیم رامسر

جاذبه های گردشگری رامسر(1)

هتل قدیم رامسر با معماری بسیار زیبا در مرکز شهر در دامنه کوه‌های مشجر و فضای سبز با محوطه‌سازی چشم نواز واقع شده  و در  سال 1312 ? ساخته شده است.زیربنای این هتل حدود 5 هزار متر مربع در 3 طبقه است و به لحاظ نوع معماری، زیبایی، موقعیت مکانی و تجهیزات یکی از مشهورترین هتل‌های خاورمیانه به شمار می‌رود.

منبع: همشهری آنلاین