تبیان، دستیار زندگی
حوزه ی آموزشی امام باقر علیه السلام از نظر علمی و کیفی به قدری چشمگیر بود که علماء و محدّثان بزرگی در شأن امام علیه السلام چنین گفته اند: «هرگز دانشمندان را ندیدیم نزد احدی خود را آن قدر کوچک کنند که در نزد امام باقر علیه السلام کوچک می نمودند».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فروتنی علمای برجسته در محضر امام (ع)
فروتنی علمای برجسته

حوزه ی آموزشی امام باقر علیه السلام از نظر علمی و کیفی به قدری چشمگیر بود که علماء و محدّثان بزرگی در شأن امام علیه السلام چنین گفته اند: «هرگز دانشمندان را ندیدیم نزد احدی خود را آن قدر کوچک کنند که در نزد امام باقر علیه السلام کوچک می نمودند».

یعنی تمام برجستگان و شخصیّت های بلند پایه ی علمی جهان اسلام وقتی در محضر آن حضرت می نشستند آنچنان تحت تأثیر مقام علمی اش قرار می گرفتند، که خود را کوچک و ناچیز می یافتند.

جابر بن یزید جعفی می گوید هیجده سال در خدمت آقا امام باقر علیه السلام بودم و از محضر شریف آن حضرت بهره ها می بردم، روزی به او عرض کردم، باز مرا از دانش خود بهره مند فرما، فرمود: «سلام مرا به شیعیانم برسان، و به آنان اعلام کن که بین ما و خداوند خویشاوندی نیست، و به پیشگاه خداوند کسی نزدیک نمی گردد مگر در پرتو اطاعت و پیروی. ای جابر! کسی که خدا را اطاعت کند و ما را دوست بدارد، او دوست ما خواهد بود و کسی که نافرمانی خدا کند، دوستی ما به حال او سودی نخواهد بخشید....»

محبت امام باقر علیه السلام نسبت به شیعیان
محبت امام

حمزه بن طیّار از پدرش نقل می کند که: «به در خانه ی امام محمد باقر علیه السلام رفتم و اجازه ی ورود خواستم، امّا امام علیه السلام به من اجازه ی ورود نداد ولی به دیگران اجازه داد. ناراحت و غمگین به خانه ام بازگشتم، و به بستر رفتم و خواستم بخوابم، ولی بر اثر پریشانی و اندوه خواب نمی آمد. با خود می گفتم: چرا امام علیه السلام به فرقه های گمراه، اجازه ی ورود می دهند امّا به من اجازه ندادند؟ ... در این فکر و اندوه بودم که ناگهان صدای در را شنیدم، رفتم در را گشودم، دیدم فرستاده ی امام باقر علیه السلام است و می گوید: هم اکنون به حضور امام علیه السلام بیا!

لباسم را پوشیدم و با شتاب به محضر امام علیه السلام رسیدم، فرمود: «حساب اجازه دادن به گروه ها نیست، بلکه به خاطر حفظ جان تو از خطر این و آن (جاسوسان حکومتی) از تو کناره گرفتم تا به خاطر دوستی ات با ما به تو آسیب نرسانند»! امام محمّدباقر علیه السلام همواره به گونه ای رفتار می نمود که جان شیعیان از شّر حاکمان ستمگر در امان باشد و ارتباط علاقمندان به حضرت نیز قطع نگردد.

برگرفته از کتاب "حضرت محمدبن علی باقر سلام الله علیه"

انتشارات: شرکت سیمای نور کوثر

تنظیم: بخش کودک و نوجوان

**********************************

مطالب مرتبط

تبعید امام جواد (ع) از مدینه به بغداد

آخرین توطئه شیطانی

دعوت مأمون از امام جواد(ع)

نگین خاتم بر تخت سلیمان

دروغی باور نکردنی

مقام شیفتگان پیامبرص

آن شب عجیب

مخالفانی که از عدالت کینه داشتن

خانه‏نشینی بزرگترین مرد

زمزمه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.