تبیان، دستیار زندگی
دوشنبه 25 آبان روزی به یاد ماندنی برای مدیر، اساتید و طلاب مدرسه علمیه شهید حقانی قم بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک روز به یاد ماندنی با رهبر انقلاب

دوشنبه 25 آبان روزی به یاد ماندنی برای مدیر، اساتید و طلاب مدرسه علمیه شهید حقانی قم بود.

گزارشی از نحوه ملاقات طلاب و اساتید مدرسه علمیه حقانی با رهبر معظم انقلاب

در این روز انتظار پنج ساله طلاب مدرسه علمیه شهید حقانی به سر رسید و دفتر مقام معظم رهبری به مدیر مدرسه اطلاع داد، ملاقات شما با رهبر فرزانه انقلاب مورد موافقت معظم‌له قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین واحدی مدیر این مدرسه روند شرفیابی اساتید و طلاب این مدرسه به محضر ولی‌مسلمین جهان را تشریح نمود.

آنچه در پی می‌آید حاصل گفت‌وگوی مرکز خبر حوزه با مدیر مدرسه علمیه حقانی است.

وی در این گفت‌‌وگو بیان داشت:

در سال‌های 83 و 84  درخواست‌های متعددی جهت دیدار با رهبر انقلاب به دفتر ایشان فرستادیم که به دلیل مشغله‌های کاری توفیق حاصل نمی‌‌شد، تا اینکه امسال با قوت و جدیت بیشتر مسئله را پی‌گیری کرده و همراه با گزارش مبسوطی از فعالیت‌ها و عملکردهای مدرسه، تقاضای خود را به دفتر ایشان فرستادیم و به لطف خدا موافقت شد.

مدیر مدرسه علمیه حقانی ادامه داد: بعد از ارسال گزارش و طرح‌های مدرسه، از سوی دفتر رهبری خبر رسید به صورت اجمالی با این دیدار موافقت شده است و زمان دقیق آن بعدا اعلام می شود تا اینکه آخر همان هفته، زمان ملاقات قطعی شد و شور و هیجان، سراسر مدرسه را فراگرفت.

وی افزود: گمان می کنم، مهمترین عامل موافقت رهبری با این دیدار، ارائه گزارش عملکرد مدرسه و مطالعه آن توسط ایشان بود، چون شخص آقا در این دیدار، فعالیت‌ها و طرح های مدرسه را درست، جامع و واقع بینانه ارزیابی کردند و ارزشمند‌ترین هدیه برای  بنده وکادر مدرسه همین مسئله است.

حجت‌الاسلام واحدی گفت: طلاب و حتی اساتید مدرسه گمان نمی کردند این دیدار خصوصی باشد لذا بر هیجان طلاب و اساتید افزوده شد.

مدیر مدرسه حقانی ادامه داد: مجموعا 39 نفر خدمت آقا رسیدیم و 14 نفر از طلاب که به دست مبارک رهبر انقلاب معمم شدند.

وی به اهداف این دیدار اشاره کرد و بیان داشت: ملاقات با رهبری و دیدن چهره دلربای ایشان و استفاده از بیانات گوهر بارشان از بزرگترین آرزو ها و اهداف اصلی این دیدار بود که به لطف خدا حاصل شد و بنده ، اساتید و طلاب حاضر در جلسه از فیوضات ایشان بهرمند شدیم.

حجت‌الاسلام واحدی افزود: این دیدار در حقیقت دیدار اعضای شورای مشورت و برنامه ریزی مدرسه با رهبری بود که در ضمن آن تعدادی از طلاب نیز معمم شدند.

مدیر مدرسه علمیه حقانی تصریح کرد: استقبال بسیار خوب و زیبایی از سوی دفتر ایشان به عمل آمد و  به بنده 5 دقیقه فرصت دادند تا گزارشی ارایه کنیم، اما تقریبا 15 دقیقه به طول انجامید و هیچ کس تذکری به بنده برای قطع صحبت‌هایم نداد.

حجت‌الاسلام واحدی گفت: در بخشی از صحبت هایم گزارش مختصری ازفعالیت ها و طرح های مدرسه ارایه کردم و 7 طرح ویژه مدرسه را تشریح نمودم

مدیر مدرسه حقانی افزود: در بخش دوم تقاضاهای خود را بیان کردم، چون تقاضا‌ها در کلان  حوزه متمرکز بود و برای مدرسه خود تقاضایی نکردم و هدفم این بود که کلان صحبت کنم تا جلب عنایت رهبری شود، لذا تقاضای دیدار مکرر مدارس سطح یک با ایشان را مطرح کردم و درخواست کردم، ایشان فرمایشات خود را به طلاب سطح یک  بفرمایند، البته برای نخبگان و عموم حوزه، رهبری صحبت های مفصلی کرده اند ولی اگر طلاب جوان سطح یک با دیدگاه های رهبری به صورت مستقیم آشنا شوند و  بسیاری از سردرگمی های طلاب و اساتید سطح یک برطرف می‌شود.

وی افزود: تقاضا کردیم، همه مدارس علمیه به محضر ایشان برسند، با دفتر هماهنگ شده دیدار های بعدی را برنامه ریزی کنند تا همه مدارس سطح یک حوزه محضر رهبری برسند، زیرا اثرات بسیار مثبتی در روند آموزشی طلاب خواهد داشت.

حجت الاسلام واحدی بیان داشت: این دیدار ها  از حیث معنوی اثرگذار است و طلاب احساس هویت می‌کنند و نه تنها در ارتقای هویت آنان موثر است، بلکه پذیرش حوزه بالا می رود، وقتی خانواده‌ها ببینند طلاب نزد رهبری می‌‌روند، فرزندان خود را تشویق می‌کنند تا جذب حوزه شوند.

وی در خصوص لزوم تحول در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی افزود: در حوزه نیازمند تحول همه جانبه هستیم نه شعار تحول، تحول در همه ساحت ها و ساختار ها مهم است، مقدمه آن تحول در فرهنگ ها و خدمت رسانی به حضرت ولی عصر (عج) و تشیع است که باید در بین طلاب در این خصوص فرهنگ سازی کرد.

حجت‌الاسلام واحدی ادامه داد: لازم است موسسه‌ای برای تربیت مدیران و کادر آموزشی، پژوهشی، فرهنگی مدارس ایجاد شود، تا کاستی‌های مدارس برطرف شود و نیروهای مورد نیاز مدارس علمیه تامین و تقویت شوند.

وی به بخش دیگری از طرح‌های مدرسه حقانی اشاره کرده و گفت: : تقوا از راه انس با کتاب و سنت،  فقاهت از طریق فعالیت‌های آموزشی در راستای سیره سلف صالح همچون مطالعه، مباحثه و تقویت فعالیت‌های پژوهشی و الگو گیری از سنت های عمیق شکل گرفته و تقویت می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه حقانی افزود: ترویج دین و اخلاق، استفاده از سخنران های آگاه و توانمند و دروس اخلاق قوی و مستمر، محوریت قرار دادن صحبت های رهبری و امام در فعالیت های مدرسه، توجه به بسیج در حوزه و طرح مطالعاتی شهید مطهری برای کارآمدی تبلیغ و نیز تدریس و مدیریت فرهنگی لازمه موفقیت مدارس علمیه است.

وی به فرمایشات رهبری اشاره کرد و گفت: فرمایشات آقا درباره گذشته مدرسه و اینکه باید کاری کرد که طرح‌های خوب در سطح کلان حوزه جریان پیدا کند بود.

مدیر مدرسه حقانی تاکید کرد:

مقام معظم رهبری به برنامه ها و طرح های مدرسه عنایت داشتند و به بنده فرمودند که همه گزارش شما را مطالعه کردم و باز تاکید کردند، همه 10 صفحه گزارش مدرسه را مطالعه کردم، ایشان همچنین درباره تفاوت های حوزه دیروز و حوزه امروز صحبت کردند و به مسائل کلان حوزه اشاره کردند.

حجت‌الاسلام واحدی‌ افزود:

آقا فرمودند: گزارش شما دلالت دارد بر اینکه شما در مدرسه جامع نگری می‌کنید، پس جدیت و تلاش خود را بیشتر کنید، تا موفق‌تر باشید و برای من خوشحال کننده بود که رهبری بدون مقدمه این گونه عنایت داشته‌اند، وقتی متوجه شدم ایشان به زیبایی همه گزارش را ملاحظه کرده‌اند، مایه خوشحالی بود.

مدیر مدرسه حقانی اضافه کرد: در شروع بیان رهبری چند صفت برای گزارش بیان فرمودند که ارزشمند بود، ایشان گفتند: گزارش شما درست و همه جانبه و واقع بینانه بود و این طرح ها را به مدارس دیگر منتقل کنید.

وی به حال و هوای قبل از دیدار اشاره کرد و بیان داشت: قبل از دیدار شور و شوق در وجود همه موج می زد صمیمیت رهبری طلاب را تسکین می داد، ولی با این حال طلاب به پهنای چهره اشک می‌ریختند.

حجت‌الا‌سلام واحدی گفت: من کنار رهبری نشستم و می دیدم اساتید گریه می کردند و موج معنویت در میان طلاب و اساتید بوجود آمده بود.

وی افزود: رهبری هنگام معمم نمودن طلاب، آنان را به تقوا، بصیرت و فقاهت توصیه کردند و گفتند: متولی تمدن سازی دینی علما و کسانی هستند که به نقطه اوج اسلام رسیده باشند که مقدمات آن، تقوا فقاهت و بصیرت است

وی افزود: بیش از 20 سال بود که ایشان با طلاب مدارس سطح یک دیدار نداشتند، ولی در چهره ایشان قاطعیت، دوست داشتنی و تیز بینی موج می‌زد.

مدیر مدرسه علمیه حقانی در پایان با اشاره به طرح‌های آموزشی و پژوهشی این مدرسه خاطرنشان کرد:هدف ما از این طرح‌ها جلب رضایت امام زمان (عج) است که نزد بسیاری از مراجع رفتیم، آنها نیز راضی بودند و رهبری نیز امضا کردند و در این مسیر رضایت خویش را بیان کردند و رضایت رهبری و مراجع، رضایت امام زمان (عج) است.