تبیان، دستیار زندگی
نباید تصور كرد برای دفاع از نظام هر كاری می‌شود انجام داد و برای دفاع از رهبری هرچه می‌توان گفت و یا نوشت. رهبر معظم انقلاب رضایت ندارند حتی یك مكروه در حمایت از ایشان و نظام انجام شود؛ چه برسد به تهمت، دروغ و یا گناه، با بی‌انصافی نمی‌توان از رهبری‌ نظام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده سخنان سیاسی آیت الله ری شهری در مکه مکرمه

ری شهری

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی پیش از ظهر یكشنبه در همایش روحانیون كاروان‌های حج طی سخنان مهمی به تشریح معنای بصیرت در قرآن و احادیث پرداخت و مهمترین كاربرد بصیرت در جامعه امروز را حمایت از ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی دانست. ...

آیت الله محمدی‌ری‌شهری بصیرت و بینایی حقیقی در فرهنگ قرآن و حدیث را جامع‌نگری و آینده نگری علمی و عملی دانست و تأكید كرد حمایت از رهبری معظم انقلاب اسلامی یك وظیفه ملی و تكلیف عینی است. پاسداری از خون شهدا و دفاع مقدس و تداوم انقلاب اسلامی تا نهضت جهانی اسلام بستگی به ادای این تكلیف دارد.

نماینده ولی‌فقیه تقویت بصیرت در عصر حاضر را ضروری‌ترین مسأله فرهنگی برای مردم ایران و مسلمانان جهان بخصوص نسل جوان دانست و گفت: تقویت بصیرت كه مورد تأكید رهبرمعظم انقلاب اسلامی می‌باشد می‌تواند زمینه‌ساز برپایی حكومت جهانی حضرت ولی‌عصر(عج) باشد.

آیت اله ری‌شهری با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: انسانهای بصیر كه عقل جامع‌نگر دارند می‌دانند كه خانه اصلی ابدی و حقیقی جای دیگری است آنان دل از دنیا برمی‌گیرند و دلبستگی و وابستگی ندارند. از دنیا برای آخرت توشه تهیه می‌كنند.

وی تقویت بصیرت را یك ضرورت سیاسی اجتماعی برای هر مسلمان دانست و گفت: اگر انقلاب اسلامی ایران پس از قرنها به پیروزی رسید به دلیل بصیرت اكثریت مردم و حمایت از امام بود. اگر نظام اسلامی تا امروز در برابر این همه دشمن پابرجاست و در برابر شرق و غرب ایستاده است به دلیل عنایت و حمایت خاص خداوند و ولی‌عصر(عج) است و مجرای این اراده، بصیرت اكثریت مردم است.

تقویت بصیرت كه مورد تأكید رهبرمعظم انقلاب اسلامی می‌باشد می‌تواند زمینه‌ساز برپایی حكومت جهانی حضرت ولی‌عصر(عج) باشد

نماینده ولی فقیه بااشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری به فرهنگیان ونخبگان برای تقویت بصیرت مردم گفت: كجا بهتر از سرزمین وحی كه روحانیون بتوانند افزایش بصیرت را به داخل كشور منتقل كنند.

آیت اله ری‌شهری سپس به عنوان «احساس تكلیف» خطاب به منتقدین و حامیان نظام توصیه‌هایی مطرح كرد و بر ضرورت وحدت با محوریت رهبرمعظم انقلاب و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی تأكید نمود.

وی خطاب به منتقدین و خصوصاً یاران امام گفت: هیچ كس مدعی عصمت نیست. اشتباه و تخلف وجود دارد ولی مسأله مهم كه بصیرت می‌خواهد چگونگی تصحیح اشتباهات است. آیا بین خود و خدا، راه تصحیح اشتباهات هم صدا شدن با كسانی است كه خون به دل امام كردند و امام از دست آنها از خداوند طلب مرگ كرد؟ آیا برای تصحیح اشتباه باید دوستان امام دركنار دشمنان امام حرفشان گفته و نوشته شود؟ و یا از طرف دشمنان امام زده شود.

وی افزود: قبول داریم اشتباهاتی وجود دارد اما منتقدان هم احتمال بدهند راهشان اشتباه است، آیا آنها معصوم‌اند؟! آیا واقعاً منتقدان بین خود و خدا دلشان بیشتر از رهبری برای انقلاب می‌سوزد؟ آیا كسی بیش از رهبری برای نظام اسلامی دلسوزی دارد؟ چرا جوانان را منحرف می‌كنید آیا بهتر نیست به جای هم صدا شدن با دشمنان نظام كمك كنید كه مشكلات كاهش یابد. هم‌صدایی با دشمنان مشكلات را افزایش می‌دهد. آیا مطلب به این سادگی قابل فهم نیست؟

آیت الله ری شهری

آیت‌اله ری‌شهری با استناد به تجربه 30 سال انقلاب اسلامی گفت: تجربه 30 سال انقلاب اسلامی نشان داد هر كسی در برابر نظام و رهبری حضرت امام و خلف صالح ایشان حضرت آیت اله خامنه‌ای موضع‌گیری كند. عاقبت به خیر نمی‌شود. البته نباید تصور كرد این انتقادات و تحركات به اصل نظام ضربه می‌زند، مشكل ایجاد می‌كند اما این نظام به فضل خدا و با بصیرت اكثریت مردم تداوم خواهد یافت و همانگونه كه حضرت امام پیش‌بینی كرده‌اند اسلام موانع بزرگ داخلی و خارجی مقابل خود را برطرف می‌نماید.

نماینده ولی‌فقیه حامیان نظام را مخاطب قرار داد و گفت: حامیان نظام كه با قلم، زبان و قدرت امنیتی و قضایی از نظام و رهبری حمایت می‌كنند نباید تصور كنند نیازی به بصیرت‌ ندارند. مدافعان نظام و رهبری بیش از دیگران به بصیرت نیازمندند.

وی افزود: نباید تصور كرد برای دفاع از نظام هر كاری می‌شود انجام داد و برای دفاع از رهبری هرچه می‌توان گفت و یا نوشت. رهبر معظم انقلاب رضایت ندارند حتی یك مكروه در حمایت از ایشان و نظام انجام شود؛ چه برسد به تهمت، دروغ و یا گناه، با بی‌انصافی نمی‌توان از رهبری‌ نظام حمایت كرد.

رئیس موسسه دارالحدیث با اشاره به روایات اسلامی گفت: با دشمن نیز باید با عقل و انصاف رفتار كرد. در قیامت به انسانهای منصف كه با برخورداری از قدرت قلم و زبان انصاف دارند بالاترین پاداش داده خواهد شد.

آیت اله ری‌شهری با استناد به روایتی از امام علی(ع) گفت: كم می‌شود زبان و قلم، انصاف داشته باشد. انسان‌هایی كه می‌خواهند با انصاف تعریف و یا انتقاد كنند كمتر وجود دارند.

نباید تصور كرد برای دفاع از نظام هر كاری می‌شود انجام داد و برای دفاع از رهبری هرچه می‌توان گفت و یا نوشت. رهبر معظم انقلاب رضایت ندارند حتی یك مكروه در حمایت از ایشان و نظام انجام شود؛ چه برسد به تهمت، دروغ و یا گناه، با بی‌انصافی نمی‌توان از رهبری‌ نظام حمایت كرد

نمایده ولی‌فقیه از رسانه‌ها و سایت‌های خبری خواست انصاف را رعایت كنند و به اختلافات دامن نزنند.

وی‌تاكید كرد: هر رسانه‌ای با هر گرایشی به اختلافات دامن بزند به انقلاب اسلامی ضربه زده است.

نماینده ولی‌فقیه افزود: من در كنار خانه خدا حقیقتاً برای همه دعا می‌كنم، شما هم دعا كنید دلها به‌هم مهربان شود.

نماینده ولی فقیه در بخش دیگری از سخنان خود از روحانیون كاروان‌ها به دلیل تلاش‌های خوبی كه در هدایت و راهنمایی زائران داشته‌اند تشكر و ابراز امیدواری كرد كه در روزهای آینده كه عملیات سخت حج در پیش است تلاش‌های روحانیون مضاعف شود.

وی افزود: براساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بعثه در سال جاری تاكنون روحانیون بالاترین رتبه را كسب كرده‌اند و این پیشتازی باید تا پایان عملیات حج تداوم داشته باشد.

پیش از سخنان آیت اله ری‌شهری معاونین بعثه مقام معظم رهبری و معاون سازمان حج و زیارت به سؤالات فرهنگی و اجرایی روحانیون كاروان‌ها پاسخ گفتند.

منبع: hajj.ir

تنظیم: سعید آقازاده