تبیان، دستیار زندگی
منشی در انتظار دستور «اوزون حسن» بود. اوزون حسن رو به منشی کرد و گفت: «حرف‏هایی درباره‏ی قرآن دارم که دوست دارم آنها را بنگاری و تنظیم کنی».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب در آب

سلطان

منشی در انتظار دستور «اوزون حسن» بود. اوزون حسن رو به منشی کرد و گفت: «حرف‏هایی درباره‏ی قرآن دارم که دوست دارم آنها را بنگاری و تنظیم کنی».

منشی که قلم و دوات کنارش بود، گفت: «هر چه سرورم بفرمایند، می‏نگارم».

جاکم آق‏قوینلو به مسائل دینی اهمیت می‏داد و به قرائت قرآن علاقه داشت. او در جلسه‏های عالمان، قرائت قرآن را آموخته بود و احساس می‏کرد که می‏تواند عالمی صاحب‏نظر در علوم قرآنی باشد. به همین خاطر به منشی خود هر آن چه را در نظر داشت، گفت. منشی هم حرف‏های اوزون حسن را نوشت. نظرهایاوزون حسن تبدیل به کتاب شد. هنرمندان هم با ذوق و سلیقه‏ی تمام، کتاب را صفحه‏بندی و تذهیب و جلد کردند.

کتاب که حاضر شد، اوزون حسن دانشمندان و روحانیان را جمع کرد تا درباره‏ی کتاب نظر بدهند. دانشمندان سراپا گوش بودند. اوزون حسن رو به حاضران کرد و گفت: «به تازگی کتاب تالیف کرده‏ام که حاصل افکار من است. دوست دارم آن را برایتان بخوانم تا نظرهای شما را بشنوم».

مردی که کتاب را در دست داشت، با احترام آن را به اوزون حسن داد. اوزون حسن کتاب را گرفت و با صدای بلند، قسمتی از آن را خواند. یکی از دانشمندان بهت زده گفت: «احسنت! مرحبا به سلطان که چنین زیبا و گیرا نوشته‏اند!»

دانشمند دیگری که در کنج اتاق بود، گفت: «به راستی که حاکمی فاضل و دانا هستید که این‏گونه درباره‏ی قرآن نظر داده‏اید».

همهمه‏ای در بین حاضران افتاد. تعداد دیگری به شاه احسنت گفتند؛ اما این برایاوزون حسن راضی کننده نبود. اوزون حسن گفت: «دیگر کسی حرفی برای گفتن ندارد؟»

در میان دانشمندان، ناگهان «مولانا علی فرمه اصفهانی» گفت: «با اجازه‏ی حضرت سلطان، من حرف دارم.»

اوزون حسن سری تکان داد و گفت: «مشتاقم که بشنوم».

علی فرمه از روحانیان محترم و با نفوذ روزگار خود بود. کمی خودش را جابه‏جا کرد و گفت: «با عرض معذرت می‏خواهم بگویم آنچه از شما شنیدم، چیزی جز مطالب نامربوط و گزاف نیست. این سخنان پایه و اساسی‏ ندارد».

«ادامه دارد»

علی بابا جانی

باران

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

**************************************

مطالب مرتبط

نامه‏های پروانه

محاکمه بچه خرس کهکشانی

سنگر چوبی

عسل و کیک وانیلی

امیر مسعود و بزرگان ری

راز پنهان

آگهی گربه ای

قوری قلعه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.