تبیان، دستیار زندگی
ویراستار كتاب «بایسته‌های فقه سیاسی» این اثر را یكی از آثار كم‌شمار در حوزه فقه سیاسی برشمرد و گفت: در طول ادوار، فقه به‌ویژه در فقه شیعه، بابی با عنوان «فقه سیاسی» در نظر گرفته نشده بود و تنها در قرون اخیر بخشی از مباحث آن به طور مستقل مطرح شدند./
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واكاوي آراي نوپديد در حوزه «فقه سياسي»
کتاب

ويراستار كتاب «بايسته‌هاي فقه سياسي» اين اثر را يكي از آثار كم‌شمار در حوزه فقه سياسي برشمرد و گفت: در طول ادوار، فقه به‌ويژه در فقه شيعه، بابي با عنوان «فقه سياسي» در نظر گرفته نشده بود و تنها در قرون اخير بخشي از مباحث آن به طور مستقل مطرح شدند.

ابوالفضل احمدزاده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب گفت: فقه سياسي، در واقع  آن دسته از مباحث حقوقي را شامل مي‌شود كه با عناويني نظير حقوق اساسي،‌ حقوق اداري و حقوق بين‌الملل قابل طرح و بررسي‌‌اند.

وي افزود: متأسفانه در طول حيات فقه به‌ويژه در فقه شيعه، باب خاصي با عنوان «فقه سياسي» تدارك ديده نشده بود و تنها در قرون اخير بخشي از مباحث فقه سياسي به طور مستقل توسط محقق كركي و علامه شيخ‌محمدحسين ناييني و نيز امام خميني(ره) تنظيم و تأليف شد.

احمدزاده افزود: از اين رو، زماني كه امام خميني(ره) در حوزه علميه نجف اشرف در سلسله دروس فقهي خود، بحث «حكومت اسلامي» را آغاز كردند، سبب شگفتي و حيرت بسياري از صاحبان علم و انديشه شدند.

وي با بيان اين كه «اهميت و بايسته بودن تأليف چنين كتابي در عصر امروز و در شرايط كنوني بيشتر جلوه مي‌ كند» گفت: اهميت اين اثر از آن جهت است كه به سبكي ساده و با نگارشي روان تأليف شده است و يكي از منابع فارسي و نه عربي به شمار مي‌رود و به همين دليل قادر است تأثير شگرفي در مجامع دانشگاهي بر جاي گذارد و خلاء كتاب‌هاي درسي در زمينه فقه سياسي را پر كند.

احمدزاده ادامه داد: اين اثر در شش فصل به موضوعات تحولات و مسايل فقه سياسي، مباني نظري حكومت و دولت، مباني نظري فقه حكومتي، مباني نظام حقوق بين‌الملل و اهداف اقتصادي در فقه سياسي مي‌پردازد. اهميت اين كتاب از آنجا ناشي مي‌شود كه نويسنده آن، حجت‌الاسلام ‌عباسعلي عميدزنجاني، صاحب آثار برجسته و سلسله‌وار حوزه فقه سياسي آن را تأليف كرده است. اين اثر را مي‌توان عصاره اندوخته دانش وي در اين حوزه برشمرد.

چاپ كتاب «بايسته‌هاي فقه سياسي» تأليف حجت‌الاسلام ‌عباسعلي عميدزنجاني و ابراهيم موسي‌زاده با ويراستاري ابوالفضل احمدزاده، در 320 صفحه به تازگي از سوي انتشارات مجد پايان يافته و قرار است در اين هفته در كتابفروشي‌ها توزيع ‌شود.