تبیان، دستیار زندگی
مشاور فرهنگی رییس جمهور و رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران روز گذشته(چهارشنبه)، 27 آّبان ماه در دیدار سفیر جمهوری قزاقستان در كتابخانه ملی ایران، گفت: كتابخانه ملی آماده انعقاد تفاهم‌نامه در حوزه‌های كتابخانه‌ و آرشیو با جمهوری قزاقستان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كتابخانه ملي آماده همکاري با قزاق‌ها
کتابخانه

مشاور فرهنگي رييس جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران روز گذشته(چهارشنبه)، 27 آّبان ماه در ديدار سفير جمهوري قزاقستان در كتابخانه ملي ايران، گفت: كتابخانه ملي آماده انعقاد تفاهم‌نامه در حوزه‌هاي كتابخانه‌ و آرشيو با جمهوري قزاقستان است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، علي‌اكبر اشعري در اين ديدار با اشاره به روابط گسترده ميان ايران و قزاقستان عنوان كرد: بر اساس تصميم رؤساي جمهور دو كشور، روابط ميان سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، نهادها و مراكز فرهنگي قزاقستان همچون وزارتخانه‌هاي فرهنگ و آموزش عالي، دانشگاه فارابي، كتابخانه و آرشيو ملي اين كشور گسترده و فراتر از روابط ديپلماتيك است.

اشعري به موافقت‌نامه‌هاي منعقد شده ميان دو كشور اشاره و تصريح كرد: نكته مهم در اين موافقت‌نامه‌ها تلاش براي تحقق و اجرايي كردن آن‌ها‌ست و ما آمادگي داريم در حوزه‌هاي كتابخانه‌اي و آرشيوي موافقت‌نامه‌ها را منعقد كنيم.

وي ميراث مشترك دو كشور را يكي از مهمترين زمينه‌هاي همكاري فرهنگي دانست و يادآور شد: انجام پژوهش‌هاي مشترك و انتشار كتاب در اين حوزه، از جمله راهكارهاي گسترش همكاري‌هاست كه در دوره سفارت «رستم‌اف» انجام مي‌شود.

«نورباخ رستم‌اف» سفير جمهوري قزاقستان نيز به اهميت روابط فرهنگي دو كشور اشاره و اظهار داشت: روابط اقتصادي و سياسي بدون حمايت نيز رشد و گسترش مي‌يابند، اما بايد همواره روابط فرهنگي را درنظر داشت تا متوقف نشود.

وي با اشاره به پشتوانه‌هاي تاريخي مشترك دو ملت ايران و قزاقستان اظهار داشت: زمان آن رسيده تا تاريخ ملت قزاق توسط خودشان استخراج شود. در اين زمينه ما به منابع ايراني و فارسي به عنوان بخشي از فرهنگ احتياج داريم .

سفير جمهوري قزاقستان از آمادگي خود براي اجرايي كردن مفاد توافقات سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و طرف‌هاي قزاقي خبر داد و تصريح كرد: در آينده‌اي نزديك، در جريان سفر وزير فرهنگ قزاقستان به ايران، اجرايي كردن توافق‌نامه‌هاي فرهنگي رشد بيشتري خواهد گرفت.

در پايان اين ديدار، سفير قزاقستان در دفتر يادبود كتابخانه ملي ايران يادداشتي به اين قرار نوشت: «كار شما در كتابخانه ملي همچون آتشي است كه هيچگاه خاموش نمي‌شود و فعاليت شما هميشه پيشرفت خواهد داشت و خزائن علم همواره تحت نظارت خداوند خواهد بود.»

پيش از اين ديدار نيز سفير قزاقستان و هيات همراه از بخش‌هاي مختلف كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران بازديد كردند.