تبیان، دستیار زندگی
اینترنت چیست ؟ اینترنت یك شبكه جهانی است . شبكه ای كه از لحاظ مقیاس جغرافیایی در سطح جهان گسترش یافته است . اینترنت مخفف كلمات International Network به معنای شبكه جهانی می باشد. شبكه چیست ؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط جهانی
ارتباط جهانی

اینترنت چیست ؟

اینترنت یك شبكه جهانی است . شبكه ای كه از لحاظ مقیاس جغرافیایی در سطح جهان گسترش یافته است . اینترنت مخفف كلمات International Network به معنای شبكه جهانی می باشد.

شبكه چیست ؟

به مجموعه ای از اتصالات بین دو یا چند كامپیوتر و زبانی( Protocol) كه این كامپیوترها به كمك آن با یكدیگر صحبت می كنند شبكه می گویند. وقتی كه ما دو یا چند كامپیوتر را به یكدیگر متصل كنیم به گونه ای كه این دو بتوانند با هم تبادل اطلاعات كنند در واقع یك شبكه ساخته ایم.

اهداف شبكه :

1- استفاده از منابع مشترك ( اطلاعات ، نرم افزارها و سخت افزارها)

2- به روز بودن اطلاعات

3- جلوگیری از افزونگی اطلاعات

4- تبادل سریعتر و دقیقتر اطلاعات

تقسیم بندی شبكه ها از لحاظ مقیاس جغرافیایی :

LAN شبكه محلی : که مخفف Network Aria Network می باشد ، شبکه ای است با سرعت بالا که به منظور برقراری ارتباط و مبادله داده ها بین کامپیوترها در یک محدوده جغرافیایی کوچک مثل یک اداره ، یک ساختمان و یا یک طبقه از یک برج طراحی شده است.

WAN شبكه بندی وسیع : که مخفف Width Aria Network می باشد ، جهت مبادله اطلاعات بین فواصل بسیار دور بکار میرود. این شبکه ناحیه جغرافیایی وسیعی مانند کل یک کشور و یا کل یک قاره را در بر می گیرد. شبکه های WAN ممکن است از خطوط استیجاری شرکت مخابرات و یا ماهواره های مخابراتی جهت مبادله اطلاعات استفاده کنند.

MAN شبکه شهری : که مخفف Metropolitan Aria Network میباشد شبکه های متعددی را که در نواحی مختلف یک شهر بزرگ واقع شده اند ، به یکدیگر متصل مرتبط میسازد.

ارتباط جهانی

تجهیزات لازم برای شبكه كردن :

1- کارت شبکه ( NIC ) که مخفف Network Interface Card میباشد.

2- رسانه انتقال که مخفف Transmission Medium میباشد.

3- سیستم عامل شبکه NOS که مخفف Network Operating System میباشد.

انتخاب تكنولوژی برای شبكه :

پیش از اینكه سخت افزار شبكه خود را خریداری كنید درباره استانداردی كه میخواهید برای متصل كردن شبكه خود به كار برید، تصمیم گیری نمایید. كارتهای رابط شبكه و كابلهایی كه انتخاب می كنید می بایست از استاندارد انتخابی شما پشتیبانی كند. عمدتاً از دو نوع استاندارد شبكه استفاده میشود. Token Ring و اترنت.

استانداردهای شبکه

عمدتاً از دو نوع استاندارد شبکه استفاده میشود. Token Ring و اترنت* .


*اترنت :یك تكنولوژی مبتنی بر مجادله و درگیری است بدین معنا كه هیچ كنترلی بر كامپیوترهای انتقال دهنده اطلاعات در شبکه ندارند و زمانی كه 2 كامپیوتر همزمان اقدام به ارسال اطلاعات از طریق كابلها میكنند این امر منجر به برخورد داده ها میشود بنابـــراین اطلاعات پس از تاخیر به مقصد میرسند مجادله داده ها میتواند سرعت یك شبكه شلوغ را كاهش دهد . استفاده از تكنولوژی اترنت ارزانتر از تكنولوژی Token Ring است چرا كه تكنولوژی اترنت وسیله ای برای كنترل كامپیوتر انتقال دهنده اطلاعات ندارد اترنت برای دفاتر اداری كوچك و مصارف خانگی ایده

تنظیم : بخش کودک و نوجوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.