تبیان، دستیار زندگی
یک جامد چیست؟ جامدات معمولاً سخت هستند زیرا ملکول های آن ها به شکل خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. هر چه ملکول ها به هم نزدیک تر باشند، جسم سخت تر است. در ضمن جامدات می توانند شکل خود را حفظ کنند. یک صخره همیشه شکل یک صخره است مگر اینکه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اساس جامدات

حالت ماده

یک جامد چیست؟ جامدات معمولاً سخت هستند زیرا ملکول های آن ها به شکل خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. هر چه ملکول ها به هم نزدیک تر باشند، جسم سخت تر است. در ضمن جامدات می توانند شکل خود را حفظ کنند. یک صخره همیشه شکل یک صخره است مگر اینکه برایش اتفاقی بیفتد. الماس هم همین طور! حتی وقتی که شما یک جسم جامد را پودر می کنید، هنوز ذرات ریز جامد را زیر میکروسکوپ می بینید. خواهید دید که جامد هستند.

مولکول ها در جامدات

مایعات حرکت می کنند و هر ظرفی را پر می کنند اما جامدات دوست دارند به شکل خودشان باقی بمانند.

چون اتم های یک جامد اجازه ندارند که خیلی به اطراف حرکت کنند، جسم جامد به همان شکلی که هست می ماند.

این یکی از ویژگی های فیزیکی جامدات است.

اتم ها و ملکول های مایعات و گازها معلق اند و به هم برمی خورند و آزادانه به همه طرف می روند. اما اتم های جامد گیر افتاده اند. می توانند دور خودشان بچرخند و الکترونهایشان هم حرکت می کند اما نمی توانند موقعیت شان را تغییر بدهند.

جامدات می توانند از خیلی چیزها ساخته شوند. آن ها می توانند از عناصر خالص یا ترکیبات مختلف درست بشوند. وقتی که بیشتر از یک نوع ترکیب در یک جسم جامد وجود داشته باشد، به آن مخلوط می گوییم. بیشتر صخره ها مخلوطی از مواد مختلف هستند.

بتن هم یک مثال خوب از مخلوط هایی است که به دست انسان ساخته می شوند.

بلورها:

بلور

بلور یا کریستال درست نقطه مقابل مخلوط ها هستند. اگر جسم جامدی از ماده خالص ساخته شود و به آرامی شکل بگیرد، می تواند بلور بشود.

این کار از  همه مواد خالص برنمی آید چون بلور شدن یک فرآیند دقیق و ظریف است. اتم ها در یک بلور  براساس یک الگوی تکرار شونده، منظم می شوند که به آن شبکه بلوری می گوییم. یک شبکه بلوری، سازمان بسیار دقیقی از اتم هاست. یک مثال خوب در این باره، کربن است. الماس یک شبکه ی بلوری از اتم های کربن است در حالی که نظم اتم های کربن در گرافیت، تصادفی است.

مترجم: ساناز فرهنگی