تبیان، دستیار زندگی
جنجال بر سر دستمزد بازیگران چندی پیش در حالی آغاز شد که یکی از برنامه های تلویزیونی با اعلام رقم دستمزدهای بازیگران به این موضوع دامن زد و البته رقم های اعلام شده توسط بازیگران تکذیب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنجال سیما علیه بازیگران سینما!

بازیگران سینما

جنجال بر سر دستمزد بازیگران چندی پیش در حالی آغاز شد که یکی از برنامه های تلویزیونی با اعلام رقم دستمزدهای بازیگران به این موضوع دامن زد و البته رقم های اعلام شده توسط بازیگران تکذیب شد.

به گزارش ایرنا، خبر دستمزد 90 میلیونی یکی از بازیگران سینما در حالی که از سوی مسئولان فیلم مورد خطاب تایید و یا تکذیب نشده بود به بحث داغ مطبوعات و رسانه ها تبدیل شد و تلویزیون با برگزاری یک برنامه جنجالی آتش این حاشیه را برای سینما به حد اعلا رساند. جالب آنکه رقم های اعلام شده بر اساس اعلام تهیه کنندگان در این برنامه اعلام شده بود و این در حالی است که کمتر تهیه کنندگی مبلغ قرارداد یک بازیگر را بیان می کند.

نگاهی به رقم های اعلام شده در این برنامه بد نیست.

بخشی از رقم های اعلام شده از این قرار است: حمید فرخ نژاد: 18 تا 20 الی 30میلیون تومان، پرستویی :40تا 50میلیون، معتمدآریا :30میلیون، فروتن 40 تا 60 میلیون، بهرام رادان 50میلیون، ترانه علیدوستی 30 میلیون، الناز شاکر دوست 35تا 40میلیون، مهناز افشار 40میلیون، نیکی کریمی 45میلیون برای ده روز!، جواد رضویان 60 میلیون، حامد بهداد 35 میلیون، لیلا حاتمی 45 میلیون، باران کوثری 30 میلیون، رضا عطاران 70 میلیون، رضا کیانیان 30میلیون، امین حیایی (عنوان شد دراین سالها درگیرسریال کلاه پهلوی است ) ولی اخیرا برای فیلمی 40 میلیون دریافت کرده و تا 60 میلیون نیز دستمزد او قابل افزایش است .

مهران مدیری 100میلیون، شهاب حسینی 60 تا 70میلیون، کامبیز دیرباز 25تا 30 میلیون، امیر جعفری 30 میلیون، عزت الله انتظامی 40 میلیون، علی نصیریان 25 میلیون، هدیه تهرانی 100میلیون، مجید صالحی 40 میلیون، جمشید هاشم پور 15تا 20میلیون، حامد کمیلی 30 میلیون، رضاشفیعی جم 40 میلیون، اکبر عبدی 40 تا 50 میلیون.

بررسی تمامی این دستمزدها کار دشواری است اما در اعلام این ارقام نکاتی وجود دارد که توجه به آنها خالی از لطف نیست. رقمی که برای رضا عطاران یاد شده 70 میلیون تومان است این در حالی است که مسعود اطیابی چندی پیش در نشست فیلم خروس جنگی در ایرنا مبلغ ساخت این اثر سینمایی را زیر 130 میلیون تومان اعلام کرده بود. با این حال به نظر می رسد با توجه به رقم های اعلام شده دستمزدهای رضا عطاران، مریلا زارعی، احمد پورمخبر، کیانوش گرامی و... بیش از این پول باشد! در این لیست دستمزد مهران مدیری و هدیه تهرانی بیش از دیگران اعلام شده است. دستمزد 100 میلیون تومانی مدیری برای بازی در فیلمی مانند همیشه پای یک زن در میان است با توجه به حضور بازیگرانی همچون گلشیفته فراهانی، حبیب رضایی، رضا کیانیان و... در آن، معقول به نظر نمی رسد زیرا هزینه ساخت این فیلم بیش از فروش آن خواهد شد.

مهران مدیری 100میلیون، شهاب حسینی 60 تا 70میلیون، کامبیز دیرباز 25تا 30 میلیون، امیر جعفری 30 میلیون، عزت الله انتظامی 40 میلیون، علی نصیریان 25 میلیون، هدیه تهرانی 100میلیون، مجید صالحی 40 میلیون، جمشید هاشم پور 15تا 20میلیون، حامد کمیلی 30 میلیون، رضاشفیعی جم 40 میلیون، اکبر عبدی 40 تا 50 میلیون.

در این میان بسیاری از بازیگران با اعلام این دستمزدها واکنش از خود نشان دادند و مبالغ اعلام شده را تکذیب کردند.

سئوالاتی اینجا مطرح می شود که باید به آنها پاسخ داد. نخست آنکه آیا براستی دستمزد بازیگران سینمای ایران بالا است؟ آیا می توان دستمزد بالای یک بازیگر را که هنوز به اثبات نرسیده دستمایه مانور بر روی دستمزد همه بازیگران کرد؟ و بیان شفاف دستمزد بازیگران بدون استناد به مدارکی مشخص و بر اساس شنیده هایی که هیچ چیزی برای اثبات ان وجود ندارد صحیح است؟ وارد شدن به حیطه خصوصی بازیگران سینما و اعلام دستمزد آنها سبب می شود تا نگاه مردم به مقوله سینما و بازیگری تغییر کند و هوس راه یافتن به دنیای بازیگری شرایط دیگری را رقم بزند .سائل دیگری نیز در جامعه بر اساس چنین اخباری پیش خواهد آمد.

اما کش مکش بر سر دستمزد بازیگران کار را به جایی رساند که رسانه های غربی نیز این مهم را دستمایه اخبار خود قرار دادند که جای تاسف دارد. از این نکته نیز غافل نشویم که متاسفانه برخی از بازیگران برای بازی در آثار سینمایی سخیف دستمزدهای بالایی مطالبه می کنند و برخی از تهیه کنندگان نیز برای پنهان کردن ضعف ساختاری و محتوای کار خود تلاش می کنند تا از نقاب چهره های مورد علاقه مردم گیشه های سینما را نصیب خود کنند و این برای آسیبی جدی برای سینمای ایران محسوب می شود و باید به حال این وضعیت فکری کرد. واکنش اهالی سینما به دستمزدهای اعلام شده شاید بتواند ابعاد این موضوع را بهتر بیان کند.

**دستمزدها معقول است

کامبیز دیرباز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: دستمزد بازیگران سینمای ایران به تناسب فروش آثار سینمایی در کشور بالا نبوده و معقول است. مهم آنکه سینما کاری تیمی است و بازیگران به تنهایی جزئی از یک فیلم را تشکیل می دهند.

وی افزود: ملاک فروش فیلم ها بر اساس بازیگران نیست. یک بازیگر به تنهایی نمی تواند فروش یک فیلم را تضمین کند و آن را نجات دهد.

بازیگر سریال در چشم باد در ادامه خاطرنشان کرد: حضور بازیگران نامی و مطرح در یک فیلم سینمایی می تواند در هفته نخست فروش موثر باشد ولی فروش آن را تضمین نمی کند.

دیرباز یادآور شد: دستمزد بازیگران در سینمای ایران در مقایسه با فروش آثار سینمایی بالا نیست و دستمزد بازیگران تنها 10 درصد درآمد کل یک فیلم سینمایی است. بازیگران ما در مقایسه با بازیگران کشورهای دیگر دستمزد کمتری می گیرند.

این بازیگر سینما گفت: من با اینکه قرارداد بازیگران بطور شفاف به مردم بیان شود مخالفتی ندارم اما بیان موضوعی همچون قراردادن سقف قرارداد برای بازیگران، مشکلاتی ایجاد می کند و ملاک مشخصی برای این مهم وجود ندارد.

**مشکلات سینمای ایران با تعیین سقف قرارداد بازیگران حل نمی شود

اکبر خواجویی کارگردان سینما نیز گفت: توجه به قیمت قرارداد بازیگران سینما و تعیین سقف قرارداد برای آنها باری از دوش سینمای ایران بر نمی دارد.

وی افزود: بسیاری از بازیگران در تعیین دستمزدها منصفانه عمل می کنند. در ساخت فیلم محیا، هزینه هایی که بازیگران دریافت می کردند بسیار معقول و منطقی بود و خبری از هزینه های کلانی نبود که این روزها از طریق رسانه ها اعلام می شود .

کارگردان فیلم سینمایی سیرک بزرگ با بیان اینکه با تعیین سقف قرارداد برای بازیگران موافق نیستم، گفت: چنین راهکارهایی برای کنترل دستمزد بازیگران به بیراهه کشیده می شود و باید برای این موضوع فکری اساسی کرد. مهمترین موضوع در این زمینه این است که راهکارهای مقطعی نمی تواند باری از دوش سینمای ایران بردارد.

خواجویی در ادامه تاکید کرد: سینمای ایران مشکلات بسیاری دارد و باید تلاش کرد تا معضلات اساسی تر را حل کرد و زمان و انرژی خود را بر سر مسائلی اینچنینی تلف نکنیم.

‌جواد آرین منش نایب رئیس کمیسیون فرهنگی نیز بر این اعتقاد است که مشکل اصلی ما در سینما دستمزدهای بازیگران نیست بلکه فضای فرهنگی و اخلاقی این حوزه است.

وی گفت: دستمزد بازیگران موضوع اصلی جامعه ما نیست. اینکه یک بازیگر چقدر برای هنرنمایی خود هزینه دریافت می کند دغدغه اصلی فرهنگ کشور نیست.

این نماینده مجلس افزود: اگر نقش یک هنرپیشه را با یک فوتبالیست مقایسه کنیم در می یابیم فوتبالیست ها 10 برابر هنرپیشه ها دستمزد می گیرند اما حساسیت بر روی آنها کمتر است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: انتظار جامعه ما از هنرمندان متفاوت است؛ مردم هنرمند را انسانی متعالی می دانند. هنر با تعهد و تخصص گره خورده است و چیزی که نگران کننده است فضای فرهنگی و اخلاقی این حوزه است که گاهی اوقات رضایت مردم را جلب نمی کند.

**دادن دستمزدهای آنچنانی به بازیگران تنها سبب نابودی سینمای ایران می شود

در مقابل احمد نجفی بازیگر سینما و تلویزیون و سخنگوی اتحادیه تهیه کنندگان نیز با تاکید بر پیگیری این اتحادیه در بررسی پرداخت دستمزد کلان به یکی از بازیگران سینما گفت:متاسفانه عده ای دستمزدهای آنچنانی به بازیگران می دهند تا از این طریق در سینمای ایران رقابت کنند در حالی که دادن دستمزدهای آنچنانی به برخی از بازیگران تنها سبب از بین رفتن سینمای ایران می شود.

وی افزود: موضوع دستمزد برخی از بازیگران سینما باید از سوی بازیگران و تهیه کنندگان مورد بررسی قرار گیرد تا دیگر شاهد پرداخت دستمزدهای کلان به برخی از کسانی که نام ستاره را یدک می کشند نباشیم.

سخنگوی اتحادیه تهیه کنندگان در ادامه خاطرنشان کرد:این اتحادیه به شدت به دستمزدی که به یکی از بازیگران داده شده معترض است و پای این موضوع ایستاده است.

این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه یادآور شد: سوپر استار بودن برای بازیگر بد نیست اما باید بدانیم پرداخت دستمزد کلان به بازیگران از سوی کسانی که تهیه کننده نیستند تنها به نابودی سینمای ملی ما می انجامد؛ این موضوع سبب تغییرات اساسی در هزینه های تولید در سینمای ایران می شود.

نجفی با بیان اینکه می توان از الگوهای گذشته در پرداخت دستمزد بازیگران استفاده کرد، گفت: در گذشته دستمزد مشخصی به بازیگران داده می شد و الباقی دستمزد انها از درصد مشخص فروش یک فیلم به آنها پرداخت می شد که بسیار مطلوب بود. پرداخت دستمزد 90 میلیون تومانی برای 3 روز بازی به یک بازیگر سبب اغتشاش در سینمای ایران می شود و باید فکری به حال این پدیده کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: پرداخت این هزینه به این بازیگر از سوی کسی انجام شده که در گذشته یکی از مدیران کشور بوده و این جای تاسف دارد ؛باید نگاه این دوستان به مقوله دستمزد بازیگران تغییر کند.

سخنگوی اتحادیه تهیه کنندگان در ادامه اظهار داشت: اینجا هالیوود نیست که در پرداخت دستمزد بازیگران نابسامانی وجود داشته باشد. اتحادیه تهیه کنندگان با این موضوع مقابله خواهد کرد و اجازه نمی دهد تا برخی از بازیگران به افزایش دستمزد خود ادامه دهند. اینکه بازیگری بخواهد پول بیکاری 2 ساله خود را در عرض 3 روز دریافت کند صحیح نیست من با ممنوع التصویر شدن یک بازیگر مخالفم اما باید فکری به حال این دستمزدها کرد.

**استناد بدون مدرک درباره دستمزد بازیگران

مجید صالحی "بازیگر سینما و تلویزیون نیز در واکنش به اعلام دستمزد بازیگران در یکی از برنامه های تلویزیونی گفت: این حرف و حدیث ها همواره درباره دستمزد بازیگران بیان می شود اما تلویزیون باید براساس اسناد و مدارک اطلاع رسانی کند.

وی افزود: متاسفانه بازیگران همواره با حاشیه هایی روبرو می شوند که اجتناب ناپذیر هم هست .

بازیگر فیلم سینمایی "ازدواج در وقت اضافه" بدون رد یا تایید مبلغ قراردادی که چندی پیش در یکی از برنامه های تلویزیونی اعلام شده بود، خاطرنشان کرد: چنین حاشیه سازی هایی برای من اهمیت ندارد و ترجیح می دهم درباره این موضوع صحبت نکنم.

**مبلغ اعلام شده 3 برابر قراردادهای من است/ملاک من تنها کار خوب و ماندگار است

شهاب حسینی که پیش از این از سوی یکی از برنامه های تلویزیون قرارداد وی 70 میلیون تومان اعلام شده بود، گفت: دستمزد من برای بازی در هر فیلم حدود 20 میلیون تومان بوده و قرارداد آثاری که در آنها به ایفای نقش پرداختم موجود است.

حمید فرخ نژاد: 18 تا 20 الی 30میلیون تومان، پرستویی :40تا 50میلیون، معتمدآریا :30میلیون، فروتن 40 تا 60 میلیون، بهرام رادان 50میلیون، ترانه علیدوستی 30 میلیون، الناز شاکر دوست 35تا 40میلیون، مهناز افشار 40میلیون، نیکی کریمی 45میلیون برای ده روز!، جواد رضویان 60 میلیون، حامد بهداد 35 میلیون، لیلا حاتمی 45 میلیون، باران کوثری 30 میلیون، رضا عطاران 70 میلیون، رضا کیانیان 30میلیون، امین حیایی (عنوان شد دراین سالها درگیرسریال کلاه پهلوی است ) ولی اخیرا برای فیلمی 40 میلیون دریافت کرده و تا 60 میلیون نیز دستمزد او قابل افزایش است .

وی درباره دریافت دستمزد 70 میلیون تومانی که در یکی از برنامه های تلویزیونی مطرح شده بود، توضیح داد : این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و متاسفانه رقمی که برای دستمزد من اعلام شد سه برابر هزینه ای بود که من برای بازی در یک فیلم سینمایی دریافت کردم.

این بازیگر سینما افزود: خوشبختانه همه قراردادهایی که تاکنون با تهیه کنندگان برای بازی در فیلم های سینمایی منعقد کرده ام موجود است و هیچ گاه بیش از 20 میلیون تومان دستمزد دریافت نکرده ام.

بازیگر فیلم سینمایی سوپر استار در ادامه خاطرنشان کرد: ملاک من برای حضور در یک فیلم سینمایی هیچ زمانی پول نبوده و تنها کار خوب و ماندگار برای من اهمیت دارد.

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مرد در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر یادآور شد: خوشحال می شدیم اگر این رقم هایی که اعلام شده صحت داشت اما حتی همین رقم هایی که مطرح شده نیز در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا خنده دار است.

حسینی با بیان اینکه تعیین سقف قرارداد برای بازیگران و ایجاد ساز و کارهای قانونی برای دستمزد آنها نیازمند کار تخصصی است، گفت: برای این کار نیاز به جلسات تخصصی فراوانی است و کارشناسان باید همه جوانب موجود را بررسی کنند. در این باره نمی توان زود به نتیجه رسید و باید برآیند چنین تصمیماتی به سود بازیگران پیشکسوت سینمای ایران باشد و امنیت حرفه ای و شرایط بازنشستگی بازیگران به نحو مطلوب فراهم شود.

بازیگر فیلم سینمایی "درباره الی" در پاسخ به این پرسش که آیا دستمزد بالای بازیگران سبب کاهش تولید آثاری با نام فرهنگی در کشور ما می شود، عنوان کرد: شرایط ساخت فیلم هایی که فرهنگی نامیده می شوند در کشور ما به سختی فراهم می شود و اغلب تهیه کنندگان از بازگشت سرمایه ای که برای ساخت یک فیلم سینمایی هزینه می شود نگرانند و از این رو به سمت ساخت چنین فیلم هایی نمی روند. در این میان تهیه کنندگانی نیز هستند که حاضرند برای حضور بازیگران مطرح در آثار تجاری خود رقم های بالایی را به بازیگران بپردازند.

وی ادامه داد: برای ساخت یک فیلم فرهنگی یک تیم به سختی جمع می شوند و سرمایه ها نیز به سختی فراهم می شود. بازیگرانی که در این نوع آثار بازی می کنند نیز با شرایط مالی این نوع آثار کنار می آیند و همکاری صمیمانه تری با سازندگان این نوع فیلم ها دارند.

**سقف قرارداد مشخص شود

حسینی خاطرنشان کرد: بهتر است در قرارداد بازیگران سقف مشخصی در نظر گرفته شود و باقی دستمزد بازیگر بر اساس قرارداد دیگری بر اساس منافع فیلم به بازیگر پرداخت شود. بسیاری اوقات برای من پیش آمده در یک فیلم سینمایی بازی کردم و بعد متوجه شدم دستمزد من یک صدم فروش آن اثر سینمایی است که این موضوع با توجه به اینکه بخش بزرگی از فروش یک فیلم به دوش بازیگران است منطقی به نظر نمی رسد.

**با افزایش دستمزدها دیگر کسی آثار فاخر و ارزشی در سینما نمی سازد

سعید سعدی تهیه کننده فیلم سینمایی تردید نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت:با تدوام رویه افزایش دستمزد بازیگران سینما، این صنعت گران می شود و با این شرایط آثار سینمایی که از ظرفیت های فرهنگی بیشتری برخوردارند نمی توانند به حیات خود ادامه دهند.

وی افزود: در چنین شرایطی تهیه کننده زیر بار تولید فیلم های فرهنگی نمی روند و با افزایش روز افزون فیلم های تجاری و گیشه ای روبرو خواهیم بود. با چنین شرایطی کمتر تهیه کننده ای به فکر ساخت آثار فاخر و ارزشی در سینما می افتد.

تهیه کننده فیلم سینمایی تردید در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایط موجود تنها سرمایه گذاری دولت در ساخت آثار خاص می تواند به تداوم ساخت چنین آثاری کمک کند و اغلب فیلمسازان آثار تجاری و پربازده را برای ساخت انتخاب می کنند.

سعدی در ادامه خواستار تدوین چارچوب مشخصی برای تعیین دستمزد بازیگران از سوی خانه سینما و معاونت سینمایی ارشاد و برخورد با متخلفان شد.

دستمزد بازیگران در سینمای ایران در مقایسه با فروش آثار سینمایی بالا نیست و دستمزد بازیگران تنها 10 درصد درآمد کل یک فیلم سینمایی است. بازیگران ما در مقایسه با بازیگران کشورهای دیگر دستمزد کمتری می گیرند.

تهیه کننده فیلم سینمایی کیفر در ادامه با بیان اینکه برخی از تهیه کنندگان شرایط افزایش دستمزد بازیگران را فراهم کردند، عنوان کرد: بازیگران از دریافت دستمزد بیشتر بدشان نمی آید اما چنانچه تهیه کنندگان مبالغ هنگفتی را به آنها پرداخت نکنند دیگر خبری از دستمردهای نجومی نمی شود.

وی ادامه داد: افزایش دستمزد یک بازیگر سبب می شود تا دستمزد دیگر عوامل تولید یک اثر سینمایی نیز افزایش یابد زیرا دور از انصاف است که چنین موضوعی انجام نشود. وقتی یک بازیگر 60 میلیون تومان دریافت می کند صحیح نیست به دیگر عوامل 300 هزار تومان پرداخت شود این موضوع سبب افزایش هزینه تولید می شود و در چنین شرایطی تهیه کنندگان ترجیح می دهند آثاری را بسازند که فروش آنها تضمین شده است.

**فیلم های سخیف دستمزد بازیگران را بالا می برد

تهیه کننده فیلم سینمایی سوپراستار نیز درباره دستمزد بازیگران گفت:بازیگران ترجیح می دهند برای بازی در آثاری که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند دستمزد بیشتری بگیرند و متاسفانه چنین دستمزدهایی از سوی برخی از تهیه کنندگان پرداخت می شود.

محمد نیک بین افزود: میزان دستمزد بازیگران بستگی به کیفیت پروژه و میزان جذابیت یک اثر برای بازیگر دارد. در بسیاری از آثار سینمایی بدلیل عدم کیفیت مطلوب یک اثر سینمایی، بازیگران طلب دستمزدهای کلان می کنند اما چنانچه یک اثر سینمایی از کیفیت خوبی برخوردار باشد و بازیگر برای حضور در آن علاقه مند باشد دیگر رقم بالایی درخواست نمی کند.

این تهیه کننده سینما خاطرنشان کرد: این تهیه کنندگان و بازیگران هستند که باید با توجه به نوع پروژه و نیاز به یک بازیگر خاص با یکدیگر به توافق برسند و اعمال قوانین گوناگون سبب می شود تا راهی برای شکستن آن پیدا شود و این روش پاسخگوی دستمزدهای بالا نخواهد بود.

نیک بین اظهار داشت: تهیه کننده می تواند در پرداخت هزینه ها تعادل را برقرار کند و چنانچه از پرداخت هزینه یک بازیگر بر نمی آید و آن بازیگر نیز حاضر نیست با دستمزدی پایین تر در فیلم بازی کند بهتر است تهیه کننده از استفاده از آن بازیگر صرف نظر کند.

تهیه کننده سوپراستار تصریح کرد: مشکل از جایی آغاز می شود که پروژه هایی هستند که از منظر جذابیت و حرفه ای بودن ارزشمند نیستند و بازیگر ترجیح می دهد چنانچه قرار است در یک فیلم سینمایی سخیف به ایفای نقش بپردازد دستمزد بالاتری بگیرد.

وی با اشاره به قرارداد بازیگران فیلم سینمایی سوپر استار گفت: در این فیلم ما مشکل دستمزد بازیگران را نداشتیم و با وجود اینکه از بازیگران حرفه ای استفاده می کردیم اما هزینه های معقولی را پرداخت کردیم و بسیاری از آنها به دلیل تعامل خوبی که با دست اندرکاران این فیلم داشتند، با ما قرارداد سفید امضا کردند.

نیک بین با بیان اینکه دستمزد کلان بازیگران در سینمای ایران سبب اُفت کیفیت آثار سینمایی می شود،گفت: بسیاری از تهیه کنندگان ما می ترسند به سراغ مضامین اجتماعی بروند زیرا از مسائلی که ممکن است برای اکران چنین آثاری پیش آید هراس دارند از این رو به سمت ساخت آثاری می روند که از کیفیت نازلی برخوردار است و به راحتی پروانه نمایش می گیرند.

**مالیات آخرین راه حل است

در حالی که بحث درباره دستمرد بازیگران مطرح بود سید علیرضا سجاد پور رئیس شورای ارزشیابی و نظارت بر آثار سینمایی گفت: در صورتی که راه حلی برای کنترل دستمزد برخی از بازیگران یافت نشود از بازیگران پردرآمد مالیات اخذ می شود.

البته این صحبت با کج فهمی هایی نیز روبرو شد.

**تصمیمی برای اخذ مالیات از بازیگران گرفته نشده است

وی افزود: گرفتن مالیات بر درآمد آخرین راهکار برای مقابله با دستمزد کلان برخی از بازیگران است ولی هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

سجادپور افزود: امیدوارم صنف بازیگران و تهیه کنندگان سینما با تدابیری که می اندیشند معضل دستمزد بالای برخی از بازیگران را حل کنند.

مدیر کل شورای ارزشیابی و نظارت بر آثار سینمایی خاطرنشان کرد: منتظریم تا دست اندکاران سینما برای حل این مشکل راهکارهایی را ارائه دهند. بخشی از دستمزد بالای بازیگران طبیعی است ؛دستمزد بسیاری از بازیگران در حین کار مشخص می شود اما در آمد قسمتی از بازیگران نباید به گونه ای باشد که تعادل را در سینمای ایران برهم زده و سبب افزایش هزینه ساخت آثار سینمایی شود.

راهکار چیست؟ / تهیه دو قرارداد برای بازیگران

همانگونه که از صحبت های اهالی سینما بر می آید پرداخت دستمزدهای کلان به بازیگران سینما سبب نابودی سینمای ملی و فرهنگی خواهد شد و با افزایش دستمزدها، هزینه ساخت آثار سینمایی بالا رفته و نگرانی های تهیه کنندگان برای بازگشت سرمایه ساخت فیلم بیش از گذشته خواهد بود.

از طرفی برگزاری برنامه های تلویزیونی برای بیان دستمزد بازیگران نه تنها مشکلی را از سینمای ایران حل نمی کند بلکه سبب می شود تا به این موضوع که به اهالی سینما باز می گردد دامن زده شود ضمن انکه هزینه های برنامه های تلویزیونی و دستمزد مجریان این رسانه نیز خود جای بحث بسیار دارد که در این کلام نمی گنجد و نیاز به بررسی و تحقیق دارد. اگر قرار باشد هزینه ای کنترل شود این هزینه رسانه ملی است که منبع آن از بیت المال تهیه می شود در حالی که بسیاری از تهیه کنندگان سینما برای ساخت یک فیلم از هزینه شخصی استفاده می کنند که البته این موضوع سبب نمی شود بر روی دستمزدها نظارتی وجود نداشته باشد.

در این میان پیشنهاد تنی چند از بازیگران درباره محاسبه دستمزدها مطلوب به نظر می رسد. در گذشته دستمزد بازیگران در دو قرارداد منعقد می شد که بخشی از ان هزینه ای ثابت بود و قسمت دیگری از دستمزد یک بازیگر به صورت درصدی از فروش یک فیلم سینمایی در نظر گرفته می شد. در این شرایط بازیگران و تهیه کنندگان در شرایط عادلانه ای بسر می بردند و نسبت به موفقیت یک اثر سینمایی احساس تعهد بیشتری می کردند. به نظر می رسد بازگشت به این نوع پرداخت دستمزدها راه حل مناسبی برای رفع مشکلات دستمزد بازیگران سینمای ایران است که در این شرایط می تواند به حاشیه های ایجاد شده خاتمه دهد هرچند که می توان با برگزاری جلساتی با حضور مسئولان، بازیگران و اهالی سینما از نظرات انها در هرچه بهتر برگزار شدن این طرح استفاده کرد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی