تبیان، دستیار زندگی
فضای پشت یخچال و فریزر برای گردش هوا باید حداقل به اندازه 20 سانتی‌متر با دیوار فاصله داشته و لوله‌های پشت آن سالی 2 بار حداقل گردگیری شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قصه شیرین صرفه جویی

صرفه جویی

صحبت از «صرفه‌جویی» كه می‌شود، همه به یاد كم‌آبی و قطع برق در تابستان می‌افتیم

انگار صرفه‌جویی فقط برای روزهای گرم و بلند تابستان است. اگر خوب فكر كنیم هر روز به تعداد وسایل برقی و جدید در خانه‌ها افزوده می‌شود. از طرفی در نیمه دوم سال كه هوا زودتر تاریك می‌شود، ساعت‌های بیشتری از روز چراغ‌های خانه روشن است. بنابراین صرفه‌جویی و مصرف بهینه زمان خاصی ندارد. در این باره اداره برق منطقه توصیه‌هایی را برای كاهش مصرف برق در منازل، اداره‌ها و اماكن در اختیار ما قرار داده است.

با به كار بستن توصیه‌هایی كه در اینجا می‌خوانید، مصرف و هزینه برق شما تا 30 درصد كاهش خواهد یافت.

توجه به برچسب انرژی: برچسب انرژی كه بر روی وسایل برقی الصاق می‌شود به خریدار كمك می‌كند كه در هنگام خرید وسیله‌ای را انتخاب كند كه در مقایسه با سایر وسایل موجود، مصرف انرژی كمتر و كارایی بیشتری داشته باشد. روی هر برچسب 7 فلش رنگی با حروف لاتین A تا G درج شده است. حرف A نشانگر كمترین مصرف انرژی و كارایی بالا و حرف G نشانگر بیشترین مصرف انرژی و كارایی كمتر است. در یخچال و فریزر به ازای افزایش یك رتبه در برچسب انرژی حدود 14 درصد در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود.

برای جلوگیری از روشن شدن تمام لامپ‌های لوستر از كلید دوبل استفاده شود تا در برخی مواقع بخشی از لامپ‌ها را بتوان خاموش كرد.

 توجه به توصیه‌هایی درباره یخچال و فریزر

برفك‌های یخچال و فریزر بطور منظم آب شود، چرا كه با افزایش قشر برفك، مصرف انرژی بالا می‌رود.

فضای پشت یخچال و فریزر برای گردش هوا باید حداقل به اندازه 20 سانتی‌متر با دیوار فاصله داشته و لوله‌های پشت آن سالی 2 بار حداقل گردگیری شود.

مواد غذایی  پس از سرد شدن كامل در یخچال و فریزر قرار داده شود تا فشار زیادی به موتور وارد نشود.

از كنار هم چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایی در یخچال و فریزر پرهیز شود، چرا كه این كار گردش هوا را دچار اختلال كرده و سبب افزایش مصرف برق می‌شود.

از باز و بسته كردن بیهوده در یخچال و فریزر اجتناب شود. موقع باز كردن در، مدت زمانی زیادی باز نماند.

نوار لاستیكی در یخچال و فریزر به مرور زمان انعطاف و كارایی خود را از دست می‌دهد. توصیه می‌شود كه سالم بودن آنها سالی یك بار كنترل شود تا در صورت كوچك‌ترین نشت هوا، نسبت به تعویض آنها اقدام شود.

بهینه‌سازی مصارف روشنایی

بهتر است از لامپ‌های كم‌مصرف به جای لامپ‌های رشته‌ای استفاده شود. زیرا انرژی مصرفی آنها حدود 20 درصد لامپ رشته‌ای و عمر آنها 8 برابر لامپ رشته‌ای است.

در زمانی كه رفت و آمدی در اتاق‌ها و راهروها صورت نمی‌گیرد، چراغ‌ها خاموش شوند.

از رنگ‌های روشن برای دیوار، سقف و پرده‌ها استفاده شود تا نیاز به روشنایی بیشتر نباشد.

برای جلوگیری از روشن شدن تمام لامپ‌های لوستر از كلید دوبل استفاده شود تا در برخی مواقع بخشی از لامپ‌ها را بتوان خاموش كرد.

از كنار هم چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایی در یخچال و فریزر پرهیز شود، چرا كه این كار گردش هوا را دچار اختلال كرده و سبب افزایش مصرف برق می‌شود

تا حد امكان از نور طبیعی برای روشن كردن فضا در روز بهره گرفته و جهت جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید از سایه‌بان و یا پرده كركره برای پنجره‌ها استفاده كرد.

با نصب كلیدهای زمان‌دار یا چشم‌الكتریكی در نواحی كم رفت و آمد مانند راه‌پله‌ها، انبار و... جهت خاموش كردن لامپ‌ها می‌توان در مصرف برق صرفه‌جویی كرد.

به منظور بهره‌مندی از نور بیشتر می‌توان قاب و لامپ‌ها را هر 3 ماه یك بار تمیز كرد.

آیا می‌دانید كه 90 درصد برق مصرفی لامپ‌های رشته‌ای به گرما و حرارت تبدیل شده و فقط حدود 10 درصد برق مصرفی آنها به روشنایی تبدیل می‌شود.

آیا می‌دانید اوج مصرف سراسری برق در ایران یك ساعت و نیم قبل از اذان مغرب تا 4 ساعت بعد از آن است.

همشهری

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

خانه داری با روش های معطر

آمادگی های زمستانی

آیا می خواهید ماکروفر بخرید؟

آیا می دانید که ...؟

ایمن باشید و پر نور 

اصلاح الگوی خرید ،گامی دیگر

نوسازی طلا و نقره

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.