تبیان، دستیار زندگی
بیماری افسردگی 35 تا 40 درصد بیماری های روانی را که زمینه مراجعه به پزشک را فراهم می آورد ، تشکیل می دهد و یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از افسردگی در جمع اطرافیان بودن است و دید و بازدید نوروزی و صله رحم می تواند این بیماری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دید و بازدید نوروز ، افسردگی را از بین می برد

بیماری افسردگی 35 تا 40 درصد بیماری های روانی را که زمینه مراجعه به پزشک را فراهم می آورد ، تشکیل می دهد و یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از افسردگی در جمع اطرافیان بودن است و دید و بازدید نوروزی و صله رحم می تواند این بیماری مزمن را به حداقل برساند.

رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر درباره بیماری افسردگی می گوید : افسردگی یکی از رایج ترین انواع ناراحتی های روانی است که زمینه مراجعه به روان پزشکان ، روان شناسان و دیگر متخصصان بهداشت روانی را فراهم می آورد.

دکتر رجب صمدی می افزاید : بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی میزان بروز موارد جدید بیماری افسردگی در جهان سالانه بالغ بر 100 میلیون نفر تخمین زده شده که احتمال افزایش آن در آینده به خصوص در کشورهای جهان سوم بسیار زیاد است .

وی اظهار می کند : خودکشی یکی از عوارض مهم افسردگی است ، چرا که شخص افسرده حس می کند توانایی مقابله و برخورد با مشکلات زندگی را نداشته و اغلب احساس بی ارزش بودن و فلج اراده می کند.

همچنین تحقیقات نشان می دهد که طی 15 سال آینده افسردگی دومین عاملی است که سلامت جسمانی مردم جهان را با مشکلات حاد مواجه می کند و شدت ضربه ناشی از این بیماری به حدی است که موجب بروز معلولیت می شود .

دکتر مرتضی خواجوی ، مدیر کل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیز در این زمینه می گوید : افسردگی شایع ترین نوع اختلالات روانی در جهان است ، به طوری که حدود 5/3  تا 4 درصد مردم در هر لحظه دچار افسردگی می شوند که این مسئله در میان زنان شایع تر است و آنها دو برابر مردان در معرض اختلالات روانی قرار دارند .

یک کارشناس می گوید : هر چند که افسردگی بیماری قرن است اما ایرانیان به دلیل ارتباطات صمیمانه ای که با یکدیگر دارند کمتر از مردم کشورهای غربی درگیر این بیماری می شوند.

دکتر حمید توکلی می افزاید : ایرانیان به مناسبت های مختلفی همچون شب چله و نوروز گرد هم جمع می شوند و الفت بین خودشان را افزایش می دهند که البته ضمن حضور رسم و رسومات قدیمی اعتقادات مذهبی نیز به افزایش ارتباطات آنها کمک می کند.

وی ادامه می دهد : احادیثی از بزرگان دین وجود دارد که تأکید برصله رحم می کند و این سنت حسنه را عاملی برای افزایش طول عمر بر می شمرد.

منبع : خبرگزاری مهر