تبیان، دستیار زندگی
وداع با شطرنج، سلامی به سیاست گری كاسپاروف،قهرمان باكویی دنیای شطرنج پس از فتح عنوان پرافتخار قهرمانی تورنمنت "لینارس" اسپانیا برای همیشه با دنیای پر رمز و راز شطرنج خداحافظی كرد تا پس از كناره گیری از صفحه سیاه و سفید ورزش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گری کاسپاروف با دنیای شطرنج خداحافظی کرد

وداع با شطرنج،
سلامی به سیاست


گری كاسپاروف،قهرمان باكویی دنیای شطرنج پس از فتح عنوان پرافتخار قهرمانی تورنمنت "لینارس" اسپانیا برای همیشه با دنیای پر رمز و راز شطرنج خداحافظی كرد تا پس از كناره گیری از صفحه سیاه و سفید ورزش مورد علاقه‌اش و خالی كردن میدان برای آنهایی كه در آرزوی كاسپاروف شدن با مهره‌های شطرنج بازی می‌كنند، پا به دنیای شطرنجی دیگری به نام "سیاست" بگذارد.

او كه به تمام آمال و آرزوهای كودكانه خود رسیده، تصمیم گرفته است این بار برای تحقق آرمانهای بزرگسالانه اش تلاش كند.

كاسپاروف كه بهترین سال‌های زندگی اش را با رویدادها و جزر و مدهای اتحاد جماهیر شوروی سابق پركرده است، اینك خود را آماده می كند تا با همان سبك هجومی ویژه به مصاف ولادیمر پوتین برود.

او یكی از مهره‌های گروه كمیته 2008 شده است و با تفكراتی كاملا متفاوت خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 2008 كشورش آماده می‌كند.

كاسپاروف در كنار چهره‌هایی چون "ایرینا خاكاماندا" و "گریگوری یاولینسكی" رئیس جمهوری آینده روسیه را رقم خواهند زد. آنها اعتقاد دارند كه بازیگردانان فعلی كشور، با شیوه‌ای كاملا اشتباه مهره‌هایشان را جابجا می‌كنند و به زودی "مات" خواهند شد چرا كه اثری از آزادی و عدالت در حكومت پوتین دیده نمی شود...

متن زیر بخشهایی از مصاحبه اختصاصی گری كاسپاروف پس از آخرین قهرمانی و خداحافظی‌اش با ورزش محبوبش "شطرنج" است:

- در بالاترین و بی رقیبترین وضعیت تصمیم به پایان دادن دوران حرفه‌ای تان گرفته‌اید، ریشه اصلی این تصمیم را در كجا باید جستجو كرد؟

كاسپاروف: من از آن دسته افرادی هستم كه پیروزیهای مختلفی را در سنین و مسابقات گوناگون تجربه كرده‌ام، معتقدم كه هنوز هم می‌توانم در هر تورنمنتی حاضر شوم و باز هم حرف اول را بزنم اما واقعیت این است كه نباید خود را فریب دهم و بالاخره آن روز كه مجبور باشم عنوان قهرمانی را به رقیبم واگذار كنم هم فرا خواهد رسید، خداحافظی در چنین شرایطی طعم وداع پیروزمندانه را نخواهد داد. اگرچه تا امروز خیلی از حریفانم با خالی كردن میدان به من اجازه داده‌اند كه مجال بیشتری برای جولان دادن داشته باشم اما حقیقت این است كه بیشتر از اینكه عاشق كسب عناوین مختلف قهرمانی باشم برای جدال و مبارزه با استراتژیهای پیچیده بازی بیتاب هستم.... . وقتی در بازی حریف واقعی وجود نداشته باشد، امید هم كم كم رنگ می‌بازد. من ترجیح می‌دهم همه توان، هوش، استعداد و استراتژیهای منحصر به فردم را برای غلبه بر دیوار آهنینی كه مقابلم قد علم كرده است بكار ببندم، معتقدم كه دیگر در دنیای شصت و چهار خانه‌ای شطرنج كاری ندارم و باید پا به صحفه‌ای بزرگ تر بگذارم.

- و جدال با كامپیوتر! آیا نمی‌خواهید غلبه انسان بر كامپیوتر را هم رقم بزنید؟

كاسپاروف: "تقریبا 24 ساعت است كه تصمیم نهایی خود را گرفته‌ام، فراموش نكنید كه از این به بعد دیگر شطرنج باز حرفه‌ای نخواهم بود اما برای همیشه شطرنج بازی می كنم. كسی چه می‌داند شاید یك روز در یك جدالی نمایشی یا مسابقه‌ای كاملا شخصی رو در روی یك كامپیوتر بزرگ و مدعی بنشینم و آن را شكست دهم. از بازی با كامپیوتر لذت برده‌ام اما عادت كرده‌ام كه با منطقم تصمیم بگیرم نه با احساساتم."

- وجه تشابه و نقاط اشتراك زیادی بین شما و فیشر وجود دارد...

كاسپاروف: نه! فیشر پس از قهرمانی در سال 1972 باز هم به بازی خود ادامه داد اما من در جهت مخالف او حركت كرده‌ام دلیل اصلی بازنشستگی فیشر "ترس" بود، ترس از باخت و تكرار نشدن رویای قهرمانی جهان، اما من 20 سال از عنوان خودم دفاع كرده‌ام. كسی نمی‌تواند مرا به ترسو بودن متهم كند. فیشر خیلی زود قهرمانی به تسخیر خود درآورده، خیلی زود هم كنار كشید، برخلاف من كه پس از تصاحب به سختی از آن دفاع كرده‌ام، فكر می‌كنم كه بیان همین دلایل برای توجیه چنین توصیف اشتباهی از سوی دیگران كافی باشد.

- انگار جدال در دنیای سیاست جذابتر از مبارزه در روی صفحه شطرنج است؟ كاسپاروف: "متاسفانه سیاست دولتمردان فعلی روسیه تركیبی از تفكرات متضاد شده است و عرصه را برای بیان حقایق و حضور آزادانه احزاب دیگر بسیار تنگ كرده است. چاره‌ای نیست و باید برای برقراری عدالت جنگید. به نظر شما بازی در میدانی كه پیروزی‌اش تحقق آرمانهای ایده‌آلیستی شما است لذت بخشتر و جذابتر نیست؟

من دوست دارم پسرم در كشوری آزاد بزرگ شود، كشوری كه زندگی در آن مایه غرور و مباهات است نه سرشكستگی و افسوس.

آری از محبوبترین مشغله زندگی‌ام دل كنده‌ام تا بیشتر به دوستانم و سیاستهای آنها كه همسو با نگاه سیاسی من است نزدیك شوم می‌خواهم با ترفندهایی كه در طول سالها برد و باخت فراگرفته‌ام تبدیل به یك سرباز قهرمان شوم كه سرنوشت شاه صفحه شطرنج را تغییر می‌دهد."

- امروز پسری كه تا چند ماه دیگر تولد 42 سالگی‌اش را جشن خواهد گرفت از مرگ پدر در سن 7 سالگی صحبت كرد و همه را تحت تاثیر قرار داد

كاسپاروف: "من همیشه به پدرم فكر می‌كنم، او خیلی ناگهانی فوت كرد اما راهی را برای من باز كرد تا شطرنج بازی كنم و هر روز بیشتر از روز قبل به مادرم احساس نزدیكی و تعلق خاطر پیدا كنم. علاقه هر دو ما به پدرم و تلاشمان برای شاد نگه داشتن روح او رابطه بی‌نظیری را بین ما خلق كرده است، اگرچه پدرم از كنار ما رفته اما روح او همیشه ما را همراهی كرده است."

- راز حضور همیشگی مادر كاسپاروف در تورنمنتهای او و مسابقه "لینارس" چیست؟

كاسپاروف: "من در فضا و جو صمیمانه و كاملا خانوادگی كه بر باكو حاكم بوده است پرورش یافته‌ام. خانه بهترین مكان برای تمرین و تمركز بود در سالهایی كه ترس و وحشت زیر پوست روسیه ریشه دوانده بود، حس عشق و محبت ما را در كنار هم نگاه داشت، همه ما چیزهای عزیز زیادی را از دست دادیم اما در عوض هیچ كس قادر نیست ثمره‌ای را كه از این از دست دادن برداشت كرده‌ایم از ما بگیرد. برای همین است كه مادرم همیشه مرا در میاسقام همراهی می‌كند."

- و به عنوان كلام آخر...

كاسپاروف: "من هنوز هم احساس جوانی می‌كنم و مطمئن هستم كه می‌توانم بارها و بارها قهرمانی را تجربه كنم، خوشحالم كه چیزی در گذشته باعث رنجش من در آینده نمی‌شود.

فكر می‌كنم كه همچنان برای قضاوت نهایی فرصت لازم باشد اما امیدوار هستم كه در میدان جدید هم چون صفحه شطرنج خوش بدرخشم و تبدل به یك حریف بی‌بدیل شوم."