تبیان، دستیار زندگی
هفته کتاب، امسال هم مثل سال‏های قبل ما را یاد مطالعه و کتابخوانی می‏اندازد و دوباره خبرهایی درباره یار مهربان و دوست داشتنی می‏خوانیم. امسال، هفته کتاب از 23 تا سی‏ام آبان برگزار می‏شود و نمایشگاه‏های زیادی در سراسر کشور راه می‏افتد که فقط مخصوص همین هفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشن ملی برای یار مهربان
کتاب

هفته کتاب، امسال هم مثل سال‏های قبل ما را یاد مطالعه و کتابخوانی می‏اندازد و دوباره خبرهایی درباره یار مهربان و دوست داشتنی می‏خوانیم. امسال، هفته کتاب از 23 تا سی‏ام آبان برگزار می‏شود و نمایشگاه‏های زیادی در سراسر کشور راه می‏افتد که فقط  مخصوص همین هفته است.

اما مانند همیشه، هفته کتاب بهانه‏ای برای گفت و شنودهایی درباره کتابخوانی و زمانی است است که ما را یاد خصوصیت‏های افراد نامدار و سفارش‏های آنها به مطالعه می‏اندازد.

مثلا می‏گویند، زمانی که سن امام خمینی (ره) داشت از 50 سال تجاوز می‏کرد، گاهی 6 ساعت پی در پی مطالعه می‏کرد او پس از خوردن صبحانه، از ساعت شش تا دوازده مشغول مطالعه می‏شد و هر وقت احساس خستگی می‏کرد، می‏نوشت. از خانم فریده مصطفوی، دختر حضرت امام نقل است که امام آنقدر مشغول مطالعه و درس بود ما که فرزندانش فقط سرناهار یا گاهی 10دقیقه از شب او را می‏دیدیم.

گاهی اوقات امام به دیگران توصیه می‏کرد: اگر وقت مطالعه به یک مشکل علمی یا مطلبی برخورد کردید که برایتان یک قدری فهمش مشکل است، نکند بگویید من مطلب را نمی‏فهمم، کتاب را ببندید و بعد چراغ را خاموش کنید. توی تاریکی بنشینید و فکر کنید و آن‏قدر فکر کنید تا مطلب برای شما روشن شود باید فکر کنید تا حل شود.

ابوعلی سینا، نابغه مشرق زمین، از پشتکار و علاقه خود به مطالعه و تحقیق بسیار نوشته است. می‏گویند یک روز در بازار بخارا، کتابفروش دوره گردی کتابی به او معرفی کرد، ولی ابن‏سینا آن را نخرید. کتاب‏فروش گفت: صاحب این کتاب دچار فقر و تنگدستی است. اگر سه درهم بابت آن بدهی، دعاگوی تو خواهم بود.

ابن‏سینا برای اینکه لطفی به کتاب‏فروش کرده باشد، سه درهم داد و کتاب را به خانه آورد. بعد دید این کتاب از شعرهای ابونصرفارابی است و با خواندن آن، یکی از مشکلات فلسفی‏اش حل شد و جواب خیلی از سوالاتش را گرفت.

کتاب

اینشتین می‏گوید: افکار انسان آنطور است که ممکن است فقط خواندن یک کتاب مسیر سرنوشت میلیون‏ها انسان را در راه مخصوصی بیندازد.

منتسکیو، فیلسوف و نویسنده فرانسوی می‏گوید: من هیچ غمی نداشتم که خواندن یک صفحه کتاب از بین نبرده باشد کتاب، عمر دوباره است. در دنیا لذتی که با لذت مطالعه برابری کند، نیست.

موریس مترلینگ، نویسنده و شاعر بلژیکی هم می‏گوید: آدم تنها در بهشت هم باشد، به او خوش نمی‏گذرد، ولی کسی که به کتاب یا تحقیق علاقمند است. هنگامی که به مطالعه یا تفکر مشغول است، جهنم، به تنهایی برای او بهترین بهشت‏هاست.

ولتر، فیلسوف و نویسنده فرانسوی می‏گوید: برگ‏های کتاب به منزله بال‏هایی هستند که روح ما را به عالم نور و روشنایی پرواز می‏دهند.

ویکتور هوگو، نویسنده نامدار و خالق اثر معروف «بینوایان» هم می‏گوید: خوشبخت، کسی است که به یکی از این دو چیز دسترسی دارد؛ یا کتاب‏های خوب یا دوستانی که اهل کتاب باشند.

سقراط، پدر علم فلسفه هم می‏گوید: جامعه وقتی فرزانگی و سعادت می‏یابد که مطالعه، کار روزانه‏اش باشد.

اما ابوالفضل بیهقی، نویسنده تاریخ بیهقی می‏نویسد: بهترین سخنگویان و یاران، کتاب است و آنگاه که دوستان تنهایت می‏گذارند، می‏توانی به آن سرگرم شوی. اگر او را همراز خویش قرار دهی، سرّ تو را فاش نمی‏کند و با کتاب است که می‏توان به دانش و نیکی‏ها دست یافت.

هفته کتاب از کجا پیدایش شد؟

هفته کتاب، مجموعه مراسمی است که از 1272 هر سال در آبان ماه به ابتکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای

کتاب

ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار می‏شود وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان تبلیغات اسلامی، هیات امنای کتابخانه‏های عمومی، جهاد دانشگاهی، کانون فرهنگی و هنری مساجد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موسسه خانه کتاب، و تشکل‏های صنفی یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم همکاری دارند.

مبتکران این حرکت، با برگزاری آن می‏خواهند مردم را به کتابخوانی تشویق کنند و عادت مطالعه را به وجود آورند.

مهم‏ترین کار در این هفته برگزاری نمایشگاه‏های بزرگ فروش کتاب در مراکز استان‏های کشور است. خیلی از ناشران خصوصی در این نمایشگاه‏ها شرکت می‏کنند و کتاب‏های خود را با تخفیف به علاقمندان می‏فروشند. با همکاری مدارس هر شهر، برای دانش‏آموزان برنامه‏های خرید و بازدید از نمایشگاه‏ها تنظیم و اجرا می‏شود. برای تشویق به کتابخوانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال میلیون‏ها تومان بن خرید کتاب به رایگان در میان دانش‏آموزان توزیع می‏کند.

در هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‏ها و استان‏های کشور نمایشگاه‏ها و جشن‏های کتاب و سخنرانی در موضوع چاپ و نشر کتاب برگزار می‏شود. اهدای کتاب به کتابخانه‏های عمومی و مساجد، برگزاری مسابقه، مصاحبه و میزگرد، انتخاب کتابداران نمونه، راه‏اندازی کتابخانه‏های سیار در روستاها، مجهز کردن کتابخانه‏های ویژه نابینایان و برپایی کارگاه‏های آموزشی برای ناشران و دست‏اندرکاران حوزه کتاب از دیگر فعالیت‏های هفته کتاب است.

زنگ کتاب و کتابخوانی در مدارس

به مناسبت بزرگداشت هفدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، زنگ کتاب و کتابخوانی در مدارس سراسر

کتاب

کشور به صدا در می‏آید.

این زنگ، روز پنج‏شنبه 28 آبان که به نام کتاب، مدرسه، دانش‏آموز، شهر و توسعه نامگذاری شده در سراسر کشور نواخته می‏شود.

ساعت 30: 9 دقیقه صبح روز پنج‏شنبه، زمان نواخته شدن این زنگ در مدارس اعلام شده و تمام مدارس کشور، بعد از به صدا در آمدن این زنگ، جشن کتاب برگزار خواهند کرد.

نامگذاری یکی از خیابان‏های تهران به نام «کتاب»

همزمان با هفدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، یکی از خیابان‏های تهران به نام «کتاب» نامگذاری می‏شود.

این کار به منظور بزرگذاشت فرهنگ کتابخوانی از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرا می‏شود. قرار است مجسمه‏‏ای هم به همین منظور در یکی از خیابان‏های بزرگ تهران نصب شود.

20 کشور همزمان با ایران جشن کتاب برگزار می‏کند

همزمان با هفدهمین دوره هفته کتاب، جشن کتاب در 20 کشور برگزار می‏شود.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بعضی نویسندگان نامی و مطرح کشور را در ایام هفته کتاب به این کشورها اعزام خواهد کرد.

حمید محمدی محمدی

کیهان بچه‏ها

**********************************

مطالب مرتبط

معرفی کتاب کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.