تبیان، دستیار زندگی
معتصم عباسی نسبت به امام جواد (ع) چون آتشی زیر خاکستر بود، و به دنبال حیله و فرصت بسر می برد تا امام (ع) را به قتل برساند. روزی «ابی داود» که از قاضی های درباری بود به نزد خلیفه رفت و به او گفت:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین توطئه شیطانی
آخرین توطئه شیطانی

معتصم عباسی نسبت به امام جواد (ع) چون آتشی زیر خاکستر بود، و به دنبال حیله و فرصت بسر می برد تا امام (ع) را به قتل برساند.

روزی «ابی داود» که از قاضی های درباری بود به نزد خلیفه رفت و به او گفت: «وقتی شما علماء و دانشمندان را به مجلس خود دعوت می کنی و از میان گفتار آنان به سخنان او (امام جواد (ع) بیشتر توجه می کنی همگان می گویند مقام او بیشتر از خلیفه عباسی است و این مسئله به نفع شما نیست». معتصم که از شنیدن صحبتهای قاضی دربار، و رفتارهای الهی امام (ع) عصبانی و خشمگین شده بود برای خیرخواهی ابی داود از او تشکر کرد و به فکر فرو رفت تا هر چه زودتر امام جواد (ع) را به قتل برساند. قاضی دربار، چون به قضاوت های آن حضرت حسادت می کرد و خود را در برابر آن بزرگوار، خوار و ذلیل می دید در صدد برآمد تا بدینوسیله، وجود مقدس امام جواد (ع) را از سر راه خویش بردارد تا دیگر کسی از مردم، نظرش به سوی امام(ع) جلب نشود.

شهادت امام جواد (ع)
آخرین توطئه شیطانی

پس از توطئه ننگین ابی داود، معتصم به همدستی پسرش «جعفر» و «ام الفضل» همسر امام جواد(ع) تصمیم به قتل آن حضرت گرفتند آنگاه معتصم و جعفر، زهر کشنده ای درون انگور نمودند و برای ام الفضل فرستادند. ام الفضل نیز آن انگور را به امام (ع) خوراند و پس از چند لحظه، آن بزرگوار احساس مسمومیت نمود.

سپس ام الفضل شروع به گریه و زاری کرد. امام جواد (ع) به او فرمود: «این گریه برای چیست؟ سوگند به خدا به فقری مبتلا گردی که پنهان نمی ماند». به این ترتیب، امام جواد (ع) در آخر ذیقعده سال دویست و بیست هجری و در سن بیست و پنج سالگی، در شهر بغداد به شهادت رسید. در میان امامان معصوم (ع) هیچکدام از آن بزرگواران در این سن و سال رحلت نکرد. او جوان ترین امامی بود که دست های مرموز طاغوتیان نوگل وجودش را پرپر نمودند. هم اکنون قبر مطهرش در شهر «کاظمین» زیارتگاه شیعیان و شیفتگان اوست.

برگرفته از کتاب "حضرت محمدبن علی(جواد) سلام الله علیه"

انتشارات: شرکت سیمای نور کوثر

تنظیم: بخش کودک و نوجوان

**********************************

مطالب مرتبط

نگین خاتم بر تخت سلیمان

دروغی باور نکردنی

مقام شیفتگان پیامبرص

آن شب عجیب

مخالفانی که از عدالت کینه داشتن

خانه‏نشینی بزرگترین مرد

زمزمه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.