تبیان، دستیار زندگی
اگر تا به حال دریاچه زریبار را كه خارج از كردستان با نام زریوار مشهور شده، ندیده‌اید، كافی است یك بار به مریوان و ساحل این دریاچه بزرگ بروید. چنان مجذوب خواهید شد كه دلتان بارها هوای زریوار یا زریبار را خواهد كرد. برای دیدار از زریبار كافی است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زریبار، نگین سبز غرب

اگر تا به حال دریاچه زریبار را كه خارج از كردستان با نام زریوار مشهور شده، ندیده‌اید، كافی است یك بار به مریوان و ساحل این دریاچه بزرگ بروید. چنان مجذوب خواهید شد كه دلتان بارها هوای زریوار یا زریبار را خواهد كرد. برای دیدار از زریبار كافی است به شهر مریوان در استان كردستان بروید.

زریبار،نگین سبز غرب

از آنجا تا زریبار كمتر از 3 كیلومتر راه است. فاصله دریاچه تا سنندج حدود 135 كیلومتر است. این دریاچه در ارتفاع 1285 متری از سطح دریا قرار گرفته و طولش حداكثر 5 كیلومتر و عرض آن حداكثر 5/1 كیلومتر است.

زریبار،نگین سبز غرب

حجم آب زریبار 30 میلیون متر مكعب و عمق متوسط آن 3 متر است كه در برخی نقاط تا 8 متر هم می‌رسد. آب زریبار شیرین است و از جوشش چشمه‌هایی تامین می‌شود كه در كف دریاچه واقع شده‌اند بنابر این هیچ رودخانه‌ای به زریبار نمی‌ریزد.

زریبار،نگین سبز غرب

آب دریاچه اغلب سبز مایل به قهوه‌ای كمرنگ است. زریبار در همه فصول زیباست، حتی زمستان. در روزهای سرد زمستان، سطح دریاچه كاملا یخ می‌بندد به حدی كه می‌توان روی آن راه رفت و موتورسواری كرد.

چشم‌انداز زمستانی دریاچه بسیار تماشایی است. به همین علت در ماه‌های سرد سال نیز بازدیدكنندگان زیادی دارد.اطراف دریاچه را نیزارهای بلند پوشانده كه در برخی جاها صاف و در جاهایی نیز تپه‌‌ای است.

زریبار،نگین سبز غرب

منطقه دریاچه زریبار تسهیلات گردشگری متعددی دارد كه از جمله امكان قایقرانی و ماهیگیری در ماه‌های گرم، امكانات اقامتی مناسب در كنار دریاچه و تپه‌های مجاور آن و بازار خرید اجناس خارجی مریوان است.اگر در این زمان از سال به دریاچه زریبار بروید، انواع پرندگان مهاجر آبزی را خواهید دید كه زیبایی دریاچه و ساحل آن را دو چندان كرده‌اند.

منبع: جام جم