تبیان، دستیار زندگی
خوزستان با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی، باستانی و دفاع مقدس که درطول تاریخ نام‌های گوناگونی به خود گرفته است مرکز پایه‌گذاری و اساس حکومت‌های پرقدرت جهان (از جمله هخامنشیان و ساسانیان) بوده، سرزمینی هموار در پای کوه‌های ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیوند بهشتی پنهان

خوزستان با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی، باستانی و دفاع مقدس که درطول تاریخ نام‌های گوناگونی به خود گرفته است مرکز پایه‌گذاری و اساس حکومت‌های پرقدرت جهان (از جمله هخامنشیان و ساسانیان) بوده، سرزمینی هموار در پای کوه‌های سربه فلک کشیده زاگرس است که در دل خود دشت‌های سرسبز و وسیع، جنگل‌های انبوه تالاب‌های زیبا و بـین‌المللی را در کنار سواحل مواج و گرمی که به زیبایی و تنوع آب و هوایی آن می‌افزایند، جای داده است.

درمیان این همه توانمندی‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی تجربه سفر به منطقه‌ای سرسبز و خرم آن هم در استانی که همه آن را به هوای گرم، خورشید سوزان و خفقان شرجی‌اش می‌شناسند، تعجب‌انگیز و خالی از لطف نیست، منطقه‌ای روستایی به نام شیوند، بهشتی پنهان در پس آب‌های مواج دریاچه سدکارون 3  که تاکنون بکر و دست نخورده باقی است.

شیوند،بهشتی پنهان

موقعیت روستای شیوند

مجموعه روستای شیوند که از سه روستای بزرگ شیوند روستای نوشیوند و پشت آسیاب تشکیل شده، با پیوندی عمیق با طبیعت اطراف و به تبعیت از شرایط فیزیوگرافی و توپوگرافی روی یالی مسطح به وجود آمده و در تقسیمات سیاسی از توابع دهستان دنباله‌رود شمالی، بخش دهدز شهرستان ایذه است. این مجموعه در ارتفاع ???? متری از سطح آب‌های آزاد در ?? کیلومتری جنـــوب غرب ایذه و در دل منطقه حفاظت‌شده منگشت و شالو واقع شده که رودخانه کارون از شـــرق آن می‌گذرد. آبشار بلند و مرتفع روستای شیوند نیز از دل کوه فاصله‌ای حدود ? کیلومتر را طی می‌کند و به دریاچه می‌ریزد . همچنین سه روستای بزرگ شیوند میانکوهی و روستاهای نوشیوند و پشت آسیاب از نوع کوهپایه‌ای هستند که به فاصله یک کیلومتر از یکدیگر و به شکل مثلث واقع‌ شده‌اند، به گونه‌ای که رودخانه شیوند از میان سه روستا عبور می‌کند.

شیوند،بهشتی پنهان

قدمت روستا

در روستای شیوند کاروانسرایی قدیمی از دوره صفوی برجای مانده که نشانگر قدمت طولانی روستاست. البته آثار قلعه‌ای مخروبه متعلق به هزاره‌های سوم و چهارم قبل از میلاد که حاکی از تاریخ دیرینه و دوره حیات طولانی دراین منطقه است نیز در این روستا به چشم می‌خورد.

آثار تاریخی

کاروانسرای عباسی و امامزاده محمد، سیاه‌چال قدیمی که زمانی به عنوان زندان از آن استفاده می‌شده و ?? متر عمق دارد همچنین وجود کتیبه‌های قدیمی و آثار نقش برجسته از جمله آثار تاریخی این منطقه است. آثار دهکده‌هایی قدیمی و دو آسیاب آبی که برای تبدیل گندم به آرد از آنها استفاده می‌کرده‌اند، از دیگر آثار تاریخی روستای زیبای شیوند هستند.

شیوند،بهشتی پنهان

آداب و رسوم

زبان اهالی روستای شیوند زبان فارسی با گویش لری بوده و یک همبستگی قومی و فامیلی بسیارقوی بین مردم این منطقه وجود دارد. برگزاری مراسم اعیاد ملی و مذهبی در میان مردم روستای شیوند اهمیتی والا دارد. مراسم عروسی سنتی با آیین‌ها و رسوم خاص همراه با ترانه‌های محلی برگزار می‌شود. موسیقی رایج در منطقه، بختیاری است که همراه با سازهای دهل و سرنا اجرا می‌شود. انواع آوازهای محلی و لالایی‌ها نیز دراین نوع موسیقی نواخته می‌شود. هجرانی و بارالها، دو مقام اصیل بختیاری است که توسط نوازندگان محلی خوانده می‌شود. مراسم عزاداری ماه محرم نیز در روزهای تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود. از جمله مراسم ویژه این روستا، سلام به گیاه است که در عید نوروز و به نشانه سرسبزی و سرزندگی توسط مردم روستا صورت می‌گیرد. در روستای شیوند انواع بازی‌ها و ورزش‌های محلی رواج دارد از جمله این ورزش‌ها و بــــازی‌ها می‌توان به بازی الاختو، کلاه و ران و گوبازی چولکی، چوب بازی، تل تل، نجاتی و کل کل برد اشاره کرد. پوشاک مردم روستا، لباس محلی لری بختیاری است. مردان روستا از کلاهی سیاه و نمدین، شلوار چیت سیاه گشاد و پاپوشی از نوع گیوه و چوخا استفاده می‌کنند. زنان روستا شلوار گشاد، دامن چاک دار، نوعی جلیقه و چادر بلند که در زیرگلو سنجاق می‌شود، برتن می‌کنند. دختران جوان روستا از پارچه‌هایی با رنگ شاد و زنان میانسال و مسن، معمولاً از رنگ سورمه‌ای و آبی تیره استفاده می‌کنند.

شیوند،بهشتی پنهان

گردشگری

بنا بر شرایط حاکم بر روستا از آغاز بهار تا چهارمین ماه سال می‌توان از ظرفیت‌‌های گردشگری منطقه از جمله آبشار بلند شیوند، کوهنوردی و بازدید از آثارتاریخی منطقه استفاده کرد. آب این آبشار از ارتفاع ?? متری سرازیر می‌شود و درطول روستا تا دریاچه جریان دارد به طوری که علاوه بر سیراب کردن باغها و شالیزارهای روستا می‌توان برای رفع تشنگی از آن نوشید. روستـــای شیوند به لحاظ واقع شدن در انتهای دریاچه سدکـــارون ? و برخورداری از اکوسیستم طبیعی و چــشم‌انداز بسیارزیبا همه ساله پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به محیط طبیعی بوده و هست.

به این منطقه از آنجا بهشتی پنهان می‌گویند که در منطقه گرمسیری قرار دارد اما در طول سال جزو مناطق خوش آب‌وهوا به خصوص برای خوزستانی‌هاست.

منبع: میراث فرهنگی خوزستان