تبیان، دستیار زندگی
یکسال پس از شهادت امام رضا(ع)، مأمون به بغداد رفت و آنجا را مرکز حکومت خویش ساخت و بلافاصله امام جواد (ع) را از مدینه به سوی خود دعوت نمود. به هنگام ورود آن حضرت به بغداد، مأمون (برای فریب مردم) به استقبال امام (ع) آمد و پس از مدت کوتاهی «ام الفضل» را که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعوت مأمون از امام جواد(ع)
دعوت مأمون از امام جواد(ع)

یکسال پس از شهادت امام رضا(ع)، مأمون به بغداد رفت و آنجا را مرکز حکومت خویش ساخت و بلافاصله امام جواد (ع) را از مدینه به سوی خود دعوت نمود. به هنگام ورود آن حضرت به بغداد، مأمون (برای فریب مردم) به استقبال امام (ع) آمد و پس از مدت کوتاهی «ام الفضل» را که یکی از دخترانش بود به عقد حضرت جواد (ع) درآورد.

با اینکه مأمون اصرار داشت آن بزرگوار در بغداد بماند اما، امام (ع) نپذیرفت و با همسر خویش به مدینه بازگشت. در این عصر، امام جواد (ع) به تربیت شاگرد و حفظ حوزه علمیه پدرانش پرداخت و از فرهنگ فکری تشیّع نگهداری و پاسداری نمود. یکی از یاران امام جواد (ع) می گوید: در بغداد به محضر امام(ع) رفتم و (در ظاهر) زندگی اش را مرفّه دیدم، پیش خود گفتم که حضرت جواد (ع) دیگر به مدینه برنمی گردد. آنوقت امام(ع) سرش را بلند کرد و با حالتی اندوهناک فرمود: «خوردن نان جو و نمک در حرم رسول خدا (ص) (مدینه) برایم از آنچه را که می نگری محبوب تر است.

آغاز حکومت معتصم عباسی
آغاز حکومت معتصم عباسی

مأمون در ماه رجب سال دویست و هیجده هجری از دنیا رفت و در ماه شعبان همان سال با برادرش معتصم عباسی بیعت شد و آن مرد ستمکار بر مسند خلافت نشست. امام جواد (ع) در این هنگام در مدینه بود و همچنان به مسئولیت امامت ادامه می داد ولی معتصم و عباسیان هرگز حاضر نبودند وجود امام جواد (ع) را با آن همه شیعیان و رفت و آمد آنان به محضر او تحمل کنند. شیوه موضعگیری امام جواد (ع) در برابر معتصم، همانند شیوه اجداد پاکش در برابر طاغوت ها بود، نه تنها او را تایید نکرد، بلکه در هر فرصتی مخالفت خود را به صورت های گوناگون با حکومت ننگین معتصم آشکار می ساخت.

معتصم در کمین امام (ع) بود تا با نقشه های مرموزی، آن حضرت را از سر راه خود بردارد. از این رو نخست تصمیم گرفت تا همچون پدرانش، امام جواد (ع) را (با ظاهری محترمانه) از مدینه به بغداد آورد و از نزدیک او را تحت نظر بگیرد. سپس در صدد نقشه پلید خود برآمد تا اهداف خود را عملی سازد.

برگرفته از کتاب "حضرت محمدبن علی(جواد) سلام الله علیه"

انتشارات: شرکت سیمای نور کوثر

تنظیم: بخش کودک و نوجوان

**********************************

مطالب مرتبط

نگین خاتم بر تخت سلیمان

دروغی باور نکردنی

مقام شیفتگان پیامبرص

آن شب عجیب

مخالفانی که از عدالت کینه داشتن

خانه‏نشینی بزرگترین مرد

زمزمه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.