تبیان، دستیار زندگی
نوروز از جشن های ملی ایرانیان به شمار می رود و از روزگار باستان در میان ملت ایران وجود داشته است. با ورود دین اسلام به این سرزمین ، این جشن رنگ و بوی مذهبی به خود گرفت و از آن پس سفره های هفت سین ایرانیان مزین به كتاب آسمان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوروز و روایت های اسلامی ( قسمت اول )

نوروز  از جشن های ملی ایرانیان به شمار می رود و از روزگار باستان در میان ملت ایران وجود داشته است.

با ورود دین اسلام به این سرزمین ، این جشن رنگ و بوی مذهبی به خود گرفت و از آن پس سفره های هفت سین  ایرانیان مزین به كتاب آسمانی مسلمانان «قرآن» شد و لحظه های تحویل سال با دعای «یا مقلب القلوب و الابصار»، حالتی روحانی به خود گرفت .

وقتی ایران به دست مسلمانان فتح شد، اسلام كه همه رنگ های قومیت را از بین برده بود، به نوروز جلای بیشتری بخشید.

روایات زیادی درباره مباركی این جشن فرخنده از پیامبر اسلام (ص ) و ائمه معصوم (ع ) نقل شده است كه در این گزارش به چند نمونه از این روایات اشاره شده است:

روایتی از عبدالصمد بن علی به نقل از جدش نقل می شود كه «در نوروز جامی سیمین كه پر از حلوا بود، برای پیغمبر(ص ) هدیه آوردند و آن حضرت پرسید كه این چیست ؟ گفتند عید بزرگ ایرانیان است ، فرمود آری ، در این روز بود كه خداوند «عسكره » را زنده كرد.

از پیامبر خدا پرسیدند عسكره چیست ؟ فرمودند، عسكره هزاران مردمی بودند كه از ترس مرگ ، ترك دیار كردند و سر به بیابان نهادند و خداوند به آنان گفت بمیرید و مردند، سپس آنان را زنده كرد و ابرها را امر فرمود كه به آنان ببارد، از این روست كه پاشیدن آب در این روز رسم شده است .

پیامبر پس از آن از حلوا تناول كردند و آن را میان اصحاب خود قسمت نمودند و گفتند كاش هر روزی بر ما نوروز بود. (آثار الباقیه صفحه 325 )

حدیث دیگر از معلی بن خنیس روایت شده است كه گفت : «روز نوروز بر حضرت جعفر بن محمد (ع ) درآمدم و ایشان فرمودند «آیا این روز را می شناسی» ؟ گفتم «فدای تو شوم ، این روزی است كه ایرانیان آن را بزرگ می دارند و به یكدیگر هدیه و ارمغان می دهند.»

سپس حضرت صادق فرمودند «سوگند به خداوند كه این بزرگداشت نوروز به علت امری كهن است كه برایت بازگو می كنم تا آن را دریابی» . پس گفت «ای معلی ، روز نوروز روزی است كه خداوند از بندگان خدا پیمان گرفت كه او را بپرستند و او را شریك و انبازی نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند و به پیشوایان دین ایمان بیاورند.»

«همان روزی است كه آفتاب در آن طلوع كرد و بادها وزیدن گرفت و زمین در آن شكوفا و درخشان شد.»

همان روزی است كه كشتی نوح (ع ) در كوه آرام گرفت ، همان روزی است كه پیامبر خدا، امیرالمؤمنین علی (ع ) را بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از كعبه به زیر افكند و بتان را خرد كند، چنان كه ابراهیم (ع ) نیز این كار را كرد .

همان روزی است كه پیامبر به یاران خود فرمودند كه با علی (ع ) به عنوان امیرالمؤمنین بیعت كنند (عید غدیرخم ).

همان روزی است كه حضرت قائم (عج ) بر دجال پیروز شود و او را در كنار كوفه بر دار كشد و هیچ روز نوروزی نیست كه ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم ، زیرا نوروز  از روزهای ما شیعیان است .»

(بحار الانوار - علامه مجلسی جلد 14 مبحث نوروز )

بزرگداشت و برگزاری نوروز، به ویژه در نزد شیعیان تا به امروز ادامه دارد و هیچ گاه سفره هفت سین بدون قرآن و تحویل سال بدون گفتن «یا محول الحول و الاحوال ، حول حالنا الی احسن الحال » برگزار نشده است .

منبع : اینترنت