تبیان، دستیار زندگی
خوشنویسی جهان اسلام  " الخط الحسن یزید الحق وضحاً "     رسول اکرم(ص) تاریخ افتخار آفرین هنر اسلامی مشحون از یادگارانی است که هر یک به نوبه خود میراثی جاودان از تاریخ هنر دینی و  ن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش بین المللی خوشنویسی جهان اسلام

 " الخط الحسن یزید الحق وضحاً "     رسول اکرم(ص)

تاریخ افتخار آفرین هنر اسلامی مشحون از یادگارانی است که هر یک به نوبه خود میراثی جاودان از تاریخ هنر دینی و  نمایشی از حضور دل آگاهانه هنرمندان وارسته ای هستند که مقام محمود انسانی و همسخنی و پرده نشینی او را به معبود متعالی بیان می دارد . خوشنویسی اسلامی که به افتخار تحریر کلام الهی رسیده و با قرآن مجید مجد و شأن متعالی یافته است با عنایت و تأیید قدسی اولیای دینی (علیهم السلام) توانست به عنوان مقدس ترین جلوه هنر اسلامی منزلت خاص خود را به منصه ظهور رساند . امتهای اسلامی از آغاز تاکنون ، صمیمانه هنر خوشنویسی را پاس داشته و به مقام شامخ خوشنویسان گذشته و حال ارج نهاده اند.

خوشنویسان برجسته ایران اسلامی نیز که نقش مهم و تاریخی خود را در شکل گیری و تحول انواع خطوط اسلامی به نحو شایسته ایفا نمودند، متذکر این حقیقت بودند که "شأن" خط ایشان از "صفای" دل و وارستگی از زخارف دنیا و وابستگی به کلام الله و دلدادگی به اولیاء الله و قرب به ساحت قدس الهی بوده است .

ما نیز حریم مقدس خوشنویسی اسلام را پاس می داریم زیرا هم ودیعه الهی و میراث معنوی نیکان والامقام و هم جلوه گاه ذوق هنرمندان وارسته امت اسلامی است.

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که با اتکال به لطف الهی ، کلام نبی اکرم اسلام (ص) را سرمشق این حرکت فرهنگی نماید و اولین مشق خود را با الهام از این پیام ملکوتی که "خط زیبا آشکاری حقیقت را می افزاید" آغاز کند.

"همایش بین المللی خوشنویسی جهان اسلام" با هدف پاسداری از حریم فرهنگ خوشنویسی اسلامی ، این هنر شریف و شناسایی صاحبنظران و هنرمندان خوشنویس ، شناختن هر چه بیشتر میراث هنری و منابع ناشناخته خوشنویسی در سراسر جهان اسلام و ایجاد همدلی ، همسخنی ، تبادل تحقیقات ، تجربیات و رهاوردهای نوین هنری ، برگزار می شود.

محورهای همایش :

1-    مبانی معنوی و صوری هنر خوشنویسی .

2-    نقش کلام در شکل گیری و تحول هنر خوشنویسی .

3-    مبانی زیبایی شناسی هنر خوشنویسی .

4-    نسبت خوشنویسی باهنر اسلامی .

5-    آداب معنوی خوشنویسان .

6-    نقش تفکر اسلامی در پیدایش ، تحول و تکامل هنر خوشنویسی .

7-    هنجارها و ناهنجارهای هنر خوشنویسی در عصر حاضر.

8-    خوشنویسی و ضرورت فعالیتهای پژوهشی .

9-    معرفی استادان و نخبگان عرصه خوشنویسی .

10-  جایگاه هنر خوشنویسی در عصر تکنولوژی .

11-  اصالتهای هنر خوشنویسی .

12-  نقش هنر خوشنویسی در تعامل و نزدیکی فرهنگها و تمدنها.

13-  وجوه افتراق و اشتراک در مبانی زیبایی شناسی هنر خوشنویسی ملل مختلف.

14-  سبکها و مکاتب خوشنویسی .

15-  دلایل و روند تاثیرپذیری هنر خوشنویسی جوامع اسلامی از یکدیگر .

16-  تاثیرپذیری متقابل هنر خوشنویسی از سایر هنرها.

17-  هنر خوشنویسی و هویت ملی - دینی .

18-  جنبشهای نوین هنر خوشنویسی .

19-  ریشه یابی تفکرات بازدارنده در بسط هنر خوشنویسی .

جوایز:

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران ، از میان مقاله های رسیده 5 مقاله را برگزیده و به هر یک علاوه بر دیپلم افتخار و تندیس همایش ، 15 سکه بهار آزادی اهدا می کند.

بخشهای نمایشگاه

نمایشگاه در 3 گروه زیر برگزار می شود:

1-    نستعلیق و شکسته نستعلیق

2-    ثلث و نسخ و سایر خطوط اسلامی

3-    نقاشیخط و گرایشهای نوین در خوشنویسی

جوایز:

الف) به کلیه شرکت کنندگانی که آثارشان برای نمایش انتخاب شده است  ، گواهی شرکت و کتاب نمایشگاه اهدا خواهد شد.

ب) برندگان غیر ایرانی از سوی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم اهدای جوایز و بازدید از اماکن دینی ایران دعوت می شوند . هزینه های اقامت و پذیرایی این افراد به مدت 7 روز به عهده برگزار کننده است.

ج) در 11 گرایش از گروههای 3 گانه نمایشگاه 30 اثر برگزیده به شرح زیر انتخاب و به هر یک 15 سکه بهار آزادی همراه با لوح افتخار و تندیس نمایشگاه اهدا خواهد شد.

1- خط نستعلیق ، 5 اثر

2- خط شکسته نستعلیق ، 3 اثر

3- خط ثلث ، 3 اثر

4- خط نسخ ، 3 اثر

5- خط کوفی ، 2 اثر

6- خط محقق و ریحان ، 2 اثر

7- خط توقیع و رقاع ، 2 اثر

8- خط جلی دیوانی ، 2 اثر

9- نقاشیخط ، 3 اثر

10- کاربردهای خوشنویسی در گرافیک ، 3 اثر

11- گرایشهای نوین ، 2 اثر

نمایشگاه این آثار خوشنویسی ، تا دوم آبان ماه در مکانهای ذیل منعقد می باشد :

1-    آثار بخش اساتید – خارج از مسابقه – مسابقه (نستعلیق  – شکسته نستعلیق – خطوط عربی بخش میرعماد – مهرها و نگین ها) ، در موزه کاخ گلستان – میدان پانزده خرداد – موزه کاخ گلستان

2-    آثار بخش مسابقه (شماره 2) ، نستعلیق و شکسته نستعلیق در گالری فرهنگستان هنر – خیابان ولیعصر – انتهای خیابان شهید فلاحی – تقاطع خیابان فیروز کوه .

3-    آثار بخش گرایش نوین خارج از مسابقه (مدعوین) موزه دوران اسلامی – اول خیابان 30 تیر

4-    آثار بخش گرایش نوین مسابقه (نقاشیخط – کاربرد خوشنویسی در گرافیک – گرایش نوین) ، درنگارخانه تهران – خیابان انقلاب – خیابان قدس (ضلع شرقی دانشگاه تهران) – نگارخانه تهران .