تبیان، دستیار زندگی
استخراج برنامه تمدن‌ساز و وحدت‌بخش اسلام از خلال سخنرانی‌ها و پیام‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و ترجمه آن به زبان عربی در كتابی با عنوان «الوحده و الانسجام اسلامی: مشروع حضاری» از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار فرازهايي از سخنان رهبري به زبان عربي
مرکز جهانی

استخراج برنامه تمدن‌ساز و وحدت‌بخش اسلام از خلال سخنراني‌ها و پيام‌هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران و ترجمه آن به زبان عربي در كتابي با عنوان «الوحده و الانسجام اسلامي: مشروع حضاري» از سوي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ اين اثر با مقايسه تمدن اسلامي و غرب، برتري‌ها و شايستگي‌هاي تمدن اسلامي را به عنوان تمدني اخلاقي در برابر تمدن مادي غرب آشكار مي‌كند.

آنچه در سراسر كتاب اساس و محور بحث قرار گرفته، وحدت و انسجام اسلامي است. اين كتاب داراي مقدمه‌اي طولاني است كه در آن به مبارزات و تهديداتي كه جهان اسلام با آن روبه‌روست، پرداخته و مسايلي نظير تهاجم فرهنگي و فعاليت‌هاي گوناگون مستشرقان را از نظر گذرانده است.

اين اثر كه در شش فصل سامان يافته،‌ ابتدا مفهوم وحدت اسلام را ضمن بررسي مسايل اجتماعي اسلام و ارزشي كه اين دين براي انسان قايل است، بررسي و انسان را از نظر فطري و طبيعي وحدت‌طلب و مدني معرفي كرده است. نويسنده پس از استناد به احاديث و روايات و و نقل اقوال دانشمندان جامعه‌شناسي، به بيان سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز مي‌پردازد.

استراتژي وحدت و انسجام اسلامي، موضوع ديگر اين كتاب است كه ضمن بررسي لغوي آن، اصطلاحات «اخوت اسلامي» و «تأليف قلوب» را نيز بررسي و در ادامه به منابع و مآخذي مورد اعتماد درباره وحدت اسلامي اشاره مي‌كند كه از قرآن كريم آغاز مي‌شود و پس از سنت شريف نبوي، به احاديث و روايات اهل بيت‌(ع) مي‌رسد.

فصل چهارم اين اثر وحدت اسلامي را از ديدگاه‌هاي سياسي و فلسفي مورد تحقيق قرار مي‌دهد و در پايان ضمن دعوت به وحدت، از مسلمانان مي‌خواهد كه از تعصب كوركورانه و هرگونه خصومت بپرهيزند. فصل بعدي به آن دسته از مبارزات، موانع و مشكلاتي مي‌پردازد كه مانع تحقق وحدت اسلامي مي‌شوند يا آن را به تعويق مي‌اندازند؛ نظير استكبار جهاني، جهل، تعصب و فقر.

فصل پاياني اين كتاب به حج و تولد پيامبر اكرم (ص) و تأسيس دارالتقريب بين المذاهب به عنوان مظاهر وحدت اسلامي اشاره و در پايان فتواي دو تن از علماي مصر «شيخ محمود شلتوت» و دكتر «فريد واصل نصر» را درباره تقليد از مذهب شيعه اماميه به عنوان ضميمه ذكر كرده است.

چاپ نخست كتاب «الوحده و الانسجام اسلامي: مشروع حضاري» نوشته جمال‌الدين عبدالرسول در 272 صفحه و بهاي 14000 ريال از سوي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي منتشر شد.