تبیان، دستیار زندگی
عبادت را به اطاعت هم می‏توانیم معنا کنیم، و اطاعت یعنی در کار خدا چون و چرا نکردن. اطاعت یعنی وقتی خدا می‏گوید: خانم‏ها باید پوشیده باشند آنها نیز خود را بپوشانند و دیگر روسری‏های آنها نواری نشود با شلوارها کوتاه نشود، چون این کار نه تنها زن را آلوده سا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باران حکمت(19)

(تفسیر تمثیلی سوره حمد)

بد حجابی

روسریهای نواری آتش زا

اشاره:

درسلسله مباحث تفسیری "باران حکمت"، که به صورت روزانه پیشکش حضورتان می شود، برآنیم تا در هر نوبت، کام جانتان را با یک شاخه نبات از مفاهیم بلند سوره حمد شکربار کنیم.

برای آگاهی از سیر بحث، شماره های گذشته را حتما بخوانید:

باران حکمت(18)،باران حکمت(17)، باران حمکت(16)، باران حکمت(15)، باران حکمت(14)، باران حکمت(13)

تفسیر آیه شریفه ی: ایاک نعبد و ایاک نستعین

عبادت را به اطاعت هم می‏توانیم معنا کنیم، و اطاعت یعنی در کار خدا چون و چرا نکردن.

اطاعت یعنی وقتی خدا می‏گوید: خانم‏ها باید پوشیده باشند آنها نیز خود را بپوشانند و دیگر روسری‏های آنها نواری نشود با شلوارها کوتاه نشود، چون این کار نه تنها زن را آلوده ساخته و از ارزش و بهای وی می‏کاهد بلکه در حقیقت هتاکی و جسارت و گستاخی نسبت به خداوند و جامعه نیز خواهد بود.

همانطور که شما اگر گوشه‏ای از پوست پرتقال کنده شده باشد مقابل میهمان نمی‏گذاری و می‏گویی توهین است و ناراحت می‏شود، به خاطر همین میوه‏هایی پیش روی او می‏گذاری که پوست آن دست نخورده و پوشش آن کامل باشد، یعنی کاملاً روی خود را گرفته باشد!

بله آدم با یک تار مو هم جهنمی می‏شود

اگر بعضی‏ها معنای اطاعت را می‏فهمیدند دیگر هرگز به طنز و طعنه نمی‏گفتند: با یکی دو تار مو، آدم جهنمی می‏شود؟ بله جهنمی می‏شود اما نه به خاطر دو تار مو بلکه به خاطر اطاعت نکردن .

و تازه دو تار مو دست کم نگیر چون حقیقتاً می‏تواند جهنمی به پا کند.

زمان جنگ یادت نیست می‏گفتند: در شب باید خاموشی مطلق باشد، و حتی آتش سیگار هم نباید روشن کرد و گرنه دیده بان‏ها هوایی همان نقطه را دیده و آنجا را بمباران خواهند کرد.

بنابراین آنچه مهم است اطاعت است و اطاعت یعنی وقتی خداوند به زن می‏گوید: خود را بپوشان، زن نیز خود را به طور کامل بپوشاند.

درست مثل اینکه پدر تاجری به فرزند خود می‏گوید: در گاو صندوق را ببند و او باید ببندد نه اینکه روی هم انداخته، بگوید: فقط به اندازه کمتر از یک بند انگشت باز است و این هیچ اشکالی ندارد! چون در این‏صورت دزد با هوس بیشتری به آن نزدیک می‏شود.


تالیف: حجت الاسلام محمد رضا رنجبر

تنظیم: شکوری