تبیان، دستیار زندگی
اگر اخلاق غیرالهی باشد و از رسوم، آداب، عادت و فرهنگ عمومی گرفته شود، جزء سلیقه‌های شخصی است و جاودانه نخواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیت الله جوادی‌آملی

اخلاق غیرالهی جاودانه نیست

جوادی آملی

اگر اخلاق غیرالهی باشد و از رسوم، آداب، عادت و فرهنگ عمومی گرفته شود، جزء سلیقه‌های شخصی است و جاودانه نخواهد بود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله جوادی‌آملی، دیروز در جمع طلاب و دانشجویان با اشاره به اهمیت مسئله اخلاق، گفتند: اهمیت مسئله اخلاق این است اگر کسی متخلق به اخلاق الهی نباشد در هر درجه ای که باشد، احتمال خطر برای او وجود دارد.

ایشان ادامه دادند: کسانی که متخلق به اخلاق الهی نبودند، اما سرمایه‌های علمی و غیرعلمی داشتند، به هلاکت ابدی رسیدند.

معظم‌له بیان داشتند: خداوند به افرادی پست‌های کلیدی مانند، نبوت و امامت می‌دهد که از عمق جانشان باخبر است که به هیچ وجه به بی‌راهه نمی‌روند، اما به افرادی به عنوان آزمایش نعمتی می‌دهد که بعد معلوم می‌شود، شایستگی آن را ندارند.

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه بعضی‌ها می‌گویند، اخلاق برهان پذیر نیست، گفتند: اخلاق الهی و اسلامی برهان پذیر است.

آیت‌الله جوادی‌آملی افزودند: عنصر محوری قرآن، یقین معرفت‌شناسی است، نه یقین روانشناسی و هر جا یقین معرفت‌شناسی وجود داشته باشد، برهان وجود دارد.

معظم‌له خاطرنشان کردند: بیان نورانی ائمه معصومین (ع) برای ما جزء عمیق‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل است که ما به آنها یقین منطقی داریم.

ایشان با بیان اینکه قرآن و عترت جای اشیاء و اشخاص را مشخص کرده‌اند، ابراز داشتند: تعدی از آنها ظلم و استقرار آنها عدل است و تمام مبادی نظری برگشت به عدل و ظلم دارد.

معظم‌له با بیان اینکه اخلاق که از رسوم، آداب و فرهنگ عمومی بدست بیاید، اخلاق نیست بلکه سلیقه است خاطرنشان کردند: اگر اخلاق به نظام هستی، هویت بشر و پیوند ناگسستنی انسان و جهان برگردد، علم و برهانی است.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه اخلاق نموداری از طب، معماری و هنر است، اظهار داشتند: اخلاق طب روحانی است که معماری می خواهد تا آن را بسازد و هنر نیز دارد تا آن را زیبا کند.

آیت‌الله جوادی‌آملی گفتند: اخلاق یعنی پیدا کردن حیات و سالم نگه داشتن آن و نیز زیبا و خوش چهره بودن آن است و اگر هنر نداشته باشیم و معماری و طب ندانیم که همان علم برهان است، اخلاق نخواهیم داشت.