تبیان، دستیار زندگی
کار را با آیسی مربوط به گیت منطقی ANDشروع می کنیم.آیسی های زیادی در رابطه با این گیت وجود دارد.که در اینجا آیسی 74HC08 را به شما معرفی می کنم.این آیسی حاوی 4 عدد گیت منطقی AND است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیت AND

در این مقاله به معرفی آی سی های مربوط به گیتهای منطقی و ارایه چند مدار ساده جهت یادگیری این المانهای منطقی می پردازیم

مدار گیت and

کار را با آی سی مربوط به گیت منطقیAND شروع می کنیم سپس به سراغ آی سی های منطقی دیگر می رویم آی سی های زیادی در رابطه با این گیت وجود دارد.

که در اینجا آیسی 74HC08 را به شما معرفی می کنم.این آی سی حاوی 4 عدد گیت منطقی AND است.

بیایید برای شروع مدار، ساده ای را با استفاده از این آی سی ببندیم تا شما با عملکرد آن آشنا شوید

قطعات مورد نیاز برای گیت AND

1. 1 عدد آیسی 74HC08

2. 3 عدد LED

3. 1 عدد خازن 0.01 میکرو فاراد

4. 3 عدد مقاومت 1 کیلواهم

5. برد بورد

6. سیم تلفنی

نقشه مدار مربوط به گیت AND

طبق معمول در ابتدا پایه های مربوط به تغذیه آی سی 74HC08 را بر روی برد بورد ببندید.

در این آی سی پایه 7 تغذیه زمین و پایه 14 تغذیه مثبت است دو پایه 1و 2 این آی سی را با دو مقاومت 1 کیلواهم همانطور که در نقشه مشخص است به زمین متصل کنید.

گیت and

دو مرتبه از پایه های 1و2 به یک سر کلید کلنگی یک حالته وصل کنید سر دیگر این کلید را به کاتد یا منفی LED متصل نمایید. سر مثبت یا آند LED ها را به طور مستقیم به مثبت ولتاژ وصل نمایید.

در این هنگام هر کلیدی را که می بندید LED مربوط به آن روشن می شود همانطور که می دانید زمانی خروجی گیت AND یک یا HIGH می شود که هر دو ورودی آن یک یا HIGH باشد

در حالت عادی یعنی زمانی که کلید باز باشد همانطور که در نقشه می بینید هر دو ورودی گیت با دو مقاومت 1 کیلو اهم زمین شده است در واقع ورودی صفر را در حالت عادی در هر دو ورودی خواهیم داشت.

در هنگام بسته شدن کلید پایه های ورودی از طریق LED به مثبت ولتاژ‌ وصل می شوند و در این حالت هر دو ورودی HIGH می شود.

همانطور که گفته شد اگر کلید متصل به پایه های ورودی 1و2 بسته شود پایه ورودی 1و2 که در واقع دو ورودی یکی از 4 گیت موجود در این آی سی است HIGH یا یک می شود و خروجی این گیت از آی سی که پایه 3 است با بستن هر دو کلید ورودی HIGH یا 1 می شود.

همانطور که در شکل مربوط به شماتیک داخلی آی سی 74hc08 می بینید این آی سی دارای 4 گیت AND مجزا است پایه 7 تغذیه زمین و پایه 14 تغذیه مثبت است.

هر گیت AND به همراه دو ورودی و خروجی آن به همراه پایه ها در شکل بالا مشخص شده است.

فرمول مربوط به گیت AND

با توجه به فرمول زیر زمانی این گیت منطقی خروجی یک یا HIGH دارد که هر دو ورودی آن یک باشد در واقع در ضرب منطقی زمانی خروجی یک می شود که هر دو ورودی یک باشند در غیر اینصورت خروجی صفر یا LOW است.

AND(A,B)=A.B

تهیه و تنظیم تبیان: سیدخاموشی