تبیان، دستیار زندگی
اولا هر كارى دارد بایداوقات خود را ضایع نكند. (نگذارد) بعضى از وقت او مهمل در برود. باید براى هر چیزى وقتى قرار دهد اوقات او منقسم گردد. وقتى را باید وقت عبادت قرار دهد هیچ كارى در آن وقت غیراز عبادت نكند. وقتى را وقت كسب و تحصیل معاش خود قرار دهد. و وقتى
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه آخوند شیخ محمد بهارى همدانى
fe

بخش قبلی را اینجا ببینید

جهت معرفت افزایی لینک های فیلم و صوت مرتبط را اینجا ببینید

در شماره گذشته قسمت اول نامه عارف بزرگ شیخ محمد بهارى همدانى را آوردیم باقى مانده آن را كه راهنماى جویندگان قرب است دراین شماره مى آوریم . باشد كه راهنمائى در جهت تصحیح رفتار و اخلاق مان گردد.

[ پس بر شیخ ... لازم آمده عمل كردن این ترتیب كه مى نویسم .

اولا هر كارى دارد بایداوقات خود را ضایع نكند. (نگذارد) بعضى از وقت او مهمل در برود. باید براى هر چیزى وقتى قرار دهد اوقات او منقسم گردد. وقتى را باید وقت عبادت قرار دهد هیچ كارى در آن وقت غیراز عبادت نكند. وقتى را وقت كسب و تحصیل معاش خود قرار دهد. و وقتى را رسیدگى به اموراهل و عیال خود. و وقتى را براى خور و خواب خود قرار دهد. ترتیب اینها را بهم نزند تا همه اوقات او ضایع نگردد.

 مهماامكن اول شب را وقت خواب قرار دهد1

  بیخود ننشیند آخر شب ازاو فوت شود! و متذكرااو را خواب ببرد. 2

 با طهارت بخوابد.ادعیه ماثوره را بخواند.3

خصوص تسبیح حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را.4

و در سیرى شكم هیچ وقت خود را جنب نكند و پیش از صبح بیدار شود تا بیدار شد سجده شكر بجا آورد اگر خودش هم بیدار نمى شود اسباب بیدارى فراهم آورد.

  بعداز بیدار شدن به اطراف آسمان نگاه كرده به تامل چند آیه مباركه كه اول آنها[ ان فى خلق السموات والارض] است تا[ انك لاتخلف المیعاد] 5 را بخواند بعد تطهیر كرده وضو گرفته مسواك نموده و عطرى استعمال كرده سر سجاده خود بنشیند. دعاى[ الهى غارت نجوم سمائك] 7را بخواند. 6

پس از شروع به نماز شب نماید به آت ترتیب كه فقهاء رضوان الله تعالى علیهم نوشته اند مثل شیخ بهاءالدین علیه الرحمه در[ مفتاح الفلاح] و دیگران در مصابیح و غیره ها نوشته اند به مقدار وقتش ملاحظه عمل و تفصیل واختصار آن را بنماید.

الحاصل تااول آفتاب را وقت عبادت قرار دهد هیچ شغلى بجا نیاورد. غیراز عبادت كارهاى دیگر را به آن وقت نیندازد همه را دراذكار واوراد مشروعه مشغول باشد اگر هنوزاهل فكر نشده باشد وامااگر مرورش به ساحت فكرافتاده هر رشته فكرى كه در دست داشته در خلال این اوقات اعمال نماید اگر دید فكر جامد است آن را رها كرده پى ذكر برود و ملاحظه نماید هر عملى را كه بیشتر در وى تاثیر دارد آن را بر همه اوراد مقدم دارد چه قرائت قرآن چه مناجات چه ذكر چه نماز و سجده ... 8

و حتى الامكان غالبا باطهارت باشد بعد از نماز مغرب صد مرتبه استغفار و صد مرتبه كلمه توحید و یازده مرتبه سوره توحید و صد مرتبه (اللهم صل على محمد و آل محمد و عجل فرجهم)را ترك نكند واستغفارات خاصه بعد از نماز عصر را بخواند با ده مرتبه سوره قدر.

و حتى الامكان روزه را ترك نكند خصوص سه روزاز هر ماه را كه پنجشنبه اول و آخر و چهارشنبه وسط هر ماه است

9 اگر مزاج او سماعد باشد. والا مراعات مزاج اولى است ! زیرا كه بودن مركوب انسان است اگر صدمه اى خورداز پاى افتد و لذا نباید خیلى هم بهواى آن بچرخد تا اینكه یاغى شود كه او را دیگراطاعت نكند.[ خیرالاموراوسطها] 10 در همه چیز چارى است افراط و تفریط هیچكدام صحیح نیست در هیچ مرتبه این است كه فرموده اند[ علیكم بالحسنه بین السیئتین] و در هر وقت از شب كه بتواند خوب است كه یك سجده طولانى هم بجا بیاورد بقدرى كهبدن خسته شود و ذكر مبارك آن را هم[ سبحان ربى الاعلى و بحمده] قرار دهد و مهماامكن هر چه مى خواند باید با قلب حاضر باشد حواسش جاى دیگر نباشد 11 و مداومت هم بكند كه عمل ملكه و عادت او شود تااینكه ترك نگردد.


 * سخنرانی آیت الله فاطمی نیا در مورد ذکر  و  اهمیت ذکر

سخنرانی حجةالاسلام قرائتی در باره  اهمیت نماز

سخنرانی آیت الله جوادی آملی راه جبران عدم حضور قلب در نماز

سخنرانی آیت الله حسن زاده آملی انسان به عبث خلق نشده

سخنرانی آیت الله مجتهدی در مورد مناجات (فیلم)


تنظیم حسن رضایی گروه حوزه علمیه

منبع مجله حوزه شماره 4

پاورقى ها

1.الامام الكاظم :( ع )اجتهدوا فى ان یكون زمانكم اربع ساعات ساعه امناجات الله و ساعه لا مرالمعاش و ساعه لمعاشره الا خوان والثقات الذین یعرفون عیوبكم و یخلصون لكم فى الباطن و ساعه تخلون فیها للذاتكم فى غیر محرم . و بهذه الساعه تقدون على الثلاث ساعات ... تحف العقول چاپ مطبعه حیدریه نجف 1385 هز ق ص 307 پ

2و 3. عن ابى عبدالله ( ع )انه كان یقول عند منامه : آمنت بالله و كفرت بالطاغوت .اللهم احفظنى منامى و یقظتى .اصول كافى ج 3.363

شیوه امام صادق این بود كه هنگام خواب فرمود: بخداایمان دارم و بطاغوت كفر مى ورزم . بار معبودا مرا در خواب و بیدارى ام نگهدارى كن .

فى خبر سلملا ن قال : سمعت حبیبى رسول الله[ ص] یقول من بات على طهر فكانما احیى اللیل كله فاناابیت على طهر. سفینه ج 2.624.

سلمان گوید.از حبیبم پیامبر شنیدم كه مى فرمود: هر كه با وضو بخوابد گویا تمام شب رااحیاء داشته است و من همیشه با وضو مى خوابم .

4. عن هشام ابن سالم عن ابى عبدالله[ ع] قال : تسبیح فاطمه الزهراء (س )اذااخذت مضجعك فكبرالله اربعا و ثلاثین واحمده ثلاثا و سبحه ثلاثا و ثلاثین ( اصول كاى ج 3 ص 324).

امام صادق درباره تسبیح حضرت زهرا(س ) فرمود: چون به بستر خواب رفتى و چهار مرتبه الله اكبر بگو و سى و سه مرتبه[ الحمدالله] و سى و سه مرتبه[ سبحان الله] .

5. عن ابى عبدالله قال : من احد یقراالكهف عندالنوم الایتقظ فى الساعه التى یرید.

عن ابى عبدالله ( ع ) قال النبى (ص ): من ارادشیئا من قیام اللیل و اخذ مضجعه فلیقل (بسم الله )الهم لا توتینى مكرك ولاتنسى ذكرك و لا تجعلى من الغافلین اقوام ساعه كذا ساعه كذا و كذاالا و كل الله عزوجل به ملكا ینبهه تلك الساعه .اصول كافى ج 2( عربى ).541.

پیامبر فرمود هر كه خواهد گاهى از شب را برخیزد چون در بستر خود خوابید باید بگوید[ خدایااز مكرت آسوده ام بدار یادت را فراموشم مكن . و مرا در زمره غافلان قرار مده من فلان ساعت بر مى خیزم قطعا براو فرشته اى گمارد سر آن ساعت بیدارش كند.

6. آیات 190 تا 194 آل عمران .

7. مكارم الاخلاق .293.

8. قال امیرالمومنین:[ع] ان للقلوب شهوه واقبالا وادبارا فاتوها من قبل قبل شهوتها واقبالها فان القلب اذااكره عمى . احیاه ج 1.

براى قلب خواسته ها و حالات گوناگونى است گاهى روى مى آورد و گاهى پشت مى كند آن هنگام كه خواست و روى آورداو را به كار فرا خوانید زیرا كه قلب اگر به كارى مجبور شود كور مى گردد.

9. قال الامام الصادق ( ع ): كان رسول الله (ص ) یصوم خمیس فى اول الشهر واربعاء فى وسطالشهر و خمیس فى آخرالشهر و كان یقول ذاك صوم الدهر. ثواب الاعمال و عقابها محمدعلى دخیل .174.

10. بحارالانوار ج 76 ص 292.

11. عن ابیعبدالله[ ع] قال : قال امیرالمومنین[ ع]: لایقبل الله عزوجل دعاء قلب لاه اصول كافى كتاب الدعاء باب الاقبال على الدعاء.

الذكر ذكران ذكر خالص یوافقه القلب و ذكر صارف ینفى ذكر غیره . میزان الحكمه ج 2.426

ذكر دو گونه است : ذكرى كه قلب همراه اواست و ذكرى كه ذاكر راازیاد غیر باز مى دارد.