تبیان، دستیار زندگی
سال ها پیش با آمدن تابستان ، تب خرید دوچرخه بین کودکان به شدت داغ می شد ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوچرخه وسیله ای شاد و راحت

دوچرخه سواری

سال‌ها پیش با آمدن تابستان، تب خرید دوچرخه بین كودكان به شدت داغ می‌شد، با گذشت زمان اگر چه هنوز هم دوچرخه‌سواری یك تفریح جذاب برای كودكان و نوجوانان به شمار می‌رود اما رقیبی ارزان همچون بازی ‌رایانه‌ای، عرصه را بر این تفریح سالم تنگ كرده است. دوچرخه‌سواری از دیرباز در بین مردم و به ویژه كودكان و نوجوانان ایرانی مرسوم بوده است و همواره اواخر خردادماه همزمان با پایان امتحانات، بچه‌ها در تب و تاب خرید دوچرخه بودند. خانه‌های بزرگ، حیاط‌ های زیبا و خیابان‌ها و كوچه‌های خلوت، اماكنی بودند تا بچه‌ها با آسودگی به دوچرخه‌سواری بپردازند و از این كار ضمن تحركی مفید، لذت ببرند.

همچنین علاوه بر دوچرخه‌سواری كودكان و نوجوانان، زمانی كه به مسائل ناشی از ترافیك، آلودگی هوا، تردد ماشینی افراد از نقطه ای به نقطه دیگر و عدم تحرك و جنبش آنها می‌اندیشیم یكی از راه‌هایی كه سودمند و مقرون به صرفه به نظر می‌رسد، استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه كم حجم و راحت و ورزشی شاد و سرگرم كننده، مطلوب و مؤثر است.

استفاده از این وسیله نقلیه و انجام ورزش دوچرخه‌سواری نیاز به رشد و توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری در بین افراد جامعه دارد كه وظیفه این رشد و تربیت آنها به عهده یك ارگان یا سازمان خاص نیست بلكه باید تمامی عوامل فكری و اجرایی همت كنند و در انجام این رسالت مهم ایفای وظیفه نمایند. در دنیا بیش از 20 میلیون نفر از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه روزانه استفاده می‌كنند، دوچرخه‌سواری نه تنها باعث حفظ پاكی طبیعت می‌شود بلكه به عنوان یك ورزش بسیار مناسب جهت حفظ سیستم قلبی - عروقی تاكید می‌شود. همچنین عبور از ترافیك سنگین به وسیله دوچرخه به راحتی صورت می‌گیرد.

در كنار موارد فوق دوچرخه‌سواری دارای خطراتی است كه توجه نداشتن به آن می‌تواند سلامتی و زندگی افراد را به خطر بیندازد و غیر از صدمات حاصل از اتومبیل‌ها، كودكان نسبت به كل دوچرخه سوارها 50 درصد بیشتر در معرض خطر حوادث دوچرخه سواری هستند كه این مسائل نیز با دقت و توجه به موارد ایمنی قابل رفع است.

لطفا بفرمایید دوچرخه سواری

گرانی قیمت دوچرخه

امروزه اگرچه هنوز دوچرخه‌سواری علاوه بر یك رشته ورزشی به عنوان تفریحی سالم و جذاب برای همه سنین مطرح است اما شرایط كنونی نحوه پرداختن به این ورزش و تفریح سالم را تغییر داده، پدر و مادرها همچنان تمایل به خرید دوچرخه برای كودكان و نوجوانان خود دارند اما قیمت های بسیار بالای دوچرخه این امكان را از شمار زیادی از آنان سلب كرده است.

تفریح سالم دیروز به بازی گرانقیمت امروز بدل شده و این موضوع خود به كم تحركی كودكان دامن می‌زند، كودكان چاق و كم تحرك كه بیشتر وقت خود را این روزها صرف بازی‌های رایانه‌ای و بی‌تحرك می‌كنند، آثار كم تحركی سلامتشان را تهدید می‌كند و باید به این موضوع به طور جدی توجه شود. از طرفی علاوه بر قیمت‌های بالای دوچرخه‌های موجود در بازار، مسائلی همچون آپارتمان‌نشینی و ‌نداشتن فضای كافی برای بازی و جنب و جوش كودكان و نیز خیابان‌های شلوغ و پرترافیك به همراه كوچه هایی كه از انبوه زیادی از ماشین‌های پارك شده در گوشه و كنار جایی برای قدم زدن ندارند، مانع دیگری در راه ترویج این ورزش سالم برای نوجوانان محسوب می شوند.

البته در حال حاضر بانوان در جامعه ما دچار كمبود فضای ورزشی اختصاصی مناسب به ویژه برای این ورزش هستند و با وجود اینكه در برخی پارك‌های بزرگ شهرها اقدام به راه اندازی پیست دوچرخه‌سواری شده است اما امكانات محدود، مسیرهای كوتاه و تعداد كم پارك‌هایی كه دارای پیست دوچرخه سواری هستند و به علاوه شلوغی بیش از حد آنها موجب شده كه تنها عده محدودی از علاقمندان به دوچرخه‌سواری بتوانند از پیست‌های موجود كه در واقع بهترین و ایمن ترین مكان‌ها برای دوچرخه‌سواری است، بهره ببرند.

دوچرخه سواری و ایمنی

توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری

توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری به لحاظ كمك به رفع مسائل ترافیكی، زیست محیطی و توسعه همگانی ورزش دوچرخه‌سواری اهمیت ویژه ای در تامین سلامتی فرد و اجتماع دارد كه نیازمند همكاری همه جانبه ارگانهای مسوول شهر است.

ارتقاء و غنی سازی فرهنگ استفاده از دوچرخه، عوارض و خسارت‌های جسمانی، روحی، روانی و اقتصادی و مسائل تردد و حمل و نقل و آلودگی هوا را تا حد زیادی كاهش می دهد و ما را در رسیدن به شهری سالم با هوایی پاك و آسمانی آبی به خوبی یاری می رساند. از این رو ایجاد تسهیلات برای خانواده‌ها جهت خرید دوچرخه مناسب، آموزش استفاده صحیح از دوچرخه، بسترسازی برای رشد و توسعه فرهنگ ورزشی در استفاده از دوچرخه، ضمن كمك در كاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی ، تامین سلامتی جسمی و روانی افراد جامعه را به دنبال خواهد داشت.

برگزاری تورهای دوچرخه‌سواری همگانی برای تمامی سنین، افزایش پیست‌های ورزشی بوستان‌های شهری و ایجاد پیست‌های دوچرخه‌سواری برون شهری ضمن توجه ویژه به فضاهای اختصاصی بانوان می تواند به گسترش فرهنگ استفاده از این ورزش سالم و نیز توسعه سلامت در جامعه كمك موثر كند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری